19 augusti 2014

Matse holding - framtida potential

Det är möjligt att intresset för matse holding är ganska klent och att ni som läser detta gärna läst om något annat, men eftersom matse är ett nytt innehav och ett innehav som bjuder på mycket mer risk än mina övriga, i alla fall sett till förhoppningar om framtiden, så upptar det mycket tankekraft för tillfället. Även om jag tror på branschen och tycker att ledningen i matse är kompetent så är jag ändå inte säker på att de kommer att leva upp till mina förväntningar, vilket i mångt och mycket överensstämmer med de mål som de kommunicerade i samband med noteringen, dvs svarta siffror första halvåret 2016 och en omsättning på 600 msek samma år.

Anledningen till att jag tvekar är att jag är inte säker på att matses erbjudande är tillräckligt bra. Till skillnad från stormarknaden så får man varorna hemkörda och man kan enklare hitta varorna via recepttjänster och sökfunktioner. Nackdelarna är att man måste vänta på varorna och vara hemma för att ta emot varorna samt att man är dyrare. Man säger förvisso att priset är detsamma, men i en bransch där alla skriker extrapris så är samma pris lika med dyrare, i alla fall enligt mig. Jag är inte säker på att dessa säljargument räcker för att övertyga den stora massan av kunder. Faktum är att Idag, 5-10 år efter att tjänsten lanserades, så är det inte fler som handlar mat via nätet än vad det är folk som handlar på din lokala ica maxi eller coop forum. Det talar för att något fattas för att folk ska bli riktigt övertygade.

Det finns alltid de som talar om att det tar år innan en omställning som denna verkligen äger rum på bred front, men många som hävdar detta glömmer ofta bort att när det väl händer så är det något som triggar den stora och plötsliga förändringen. Ett exempel är karttjänster i mobilen. Det var under många år en bransch som stod inför ett skifte. När skiftet väl skedde berodde det på att google lanserade tjänsten gratis (definitionsfråga naturligtvis, men jag hoppas att budskapet går fram). Alltså, argumentet att det tar år innan konsumenter ändrar sitt beteende biter inte fullt ut på mig.

Jag tror att man måste vara billigare än stormarknaderna för att riktigt slå igenom på bred front. Det enklaste sättet som jag ser det är att man förlänger leveranstiden. En leveranstid på en vecka gör ingen kund glad förvisso, men om det innebär att matkassen blir märkbart billigare så hade många kunnat börja planera lite bättre. Min hypotes är att den besparing som företag gör genom att ha en leveranstid på en vecka istället för en dag är betydligt större än den besparing kunden förväntar sig för att vänta en vecka. För det första så kommer pengarna in en vecka innan varorna leveras, vilket ger ränta. För det andra blir det enklare att planera inköp, vilket ger besparingar. För det tredje blir det enklare att jämna ut produktionstoppar. I en bransch där marginalerna är små gör detta skillnad.

Det är möjligt att matse tänker i dessa banor, men att man först vill sätta upp en verksamhet som täcker de tre storstadsregionerna innan man går vidare och levererar nya koncept. Det kan vara så att man resonerar att man kan alltid sänka pris och när man väl trycker på startknappen måste man ha en organisation och logistikapparat som kan möta efterfrågan.

För övrigt tror jag att mathem kan komma att börsnoteras under 2015. Verdane capital vill nog ganska snart göra exit.















Inga kommentarer: