14 augusti 2014

Axfood, ICA och e-handel

Jag hittade en artikel rörande mat på nätet som kan vara av intresse för läsare som liksom jag är intresserade av Matse eller mat på nätet i allmänhet, se nedan:

http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/Mat-och-dryck/Matse-Holding/Nyheter/2014/Axfood-For-svag-lonsamhet-i-e-handel-av-dagligvaror-mot-konsument--VD/

En intressant sak i artikeln är uttalandet av Axfoods VD som anser att Sverige är för glest befolkat för att näthandel skall fungera, vilket jag tror är en tankevurpa. Till Axfood-VD:ns försvar skall sägas att han lägger till att dagens aktörer bjuder på hemkörningen, men även då blir det konstigt för naturligtvis bjuds det inte på något utan hemkörningen är såklart inbakad i totalpriset även om rådande trend är att man inte väljer att direkt ta betalt för utkörningen.

Faktum är att jag tror de som bor riktigt avsides är de som är mest erfarna av att handla mat på nätet. Mina besök i fjällvärlden har inte varit många, men jag har i alla fall varit där och sett hur matvaror flygs ut till fjällstugor, vilket visar att melodin i glesbygd inte måste vara fysiska butiker. Man kan också fundera på om det är vettigare att alla i en by utan mataffär kör 5-10 mil enkel väg till en mataffär för att handla eller om man skall handla via exempelvis Matse eller liknande och få maten till dörren. Naturligtvis krävs en någor annorlunda affärsmodell jämdfört med den som man använder idag, t ex att varor levereras en gång varannan vecka och alla som vill få varor då måste ha beställt minst tre dagar innan. Det känns inte som att man behöver vara überinnovativ för att knäcka problemet.

Nu tror inte jag att Mat.se med flera kommer att fokusera på Norrlands inland, vilket nog är klokt även om jag som sagt tror att det modellen med vissa modifikationer hade funkat även i glesbygd. Nä, anledningen till att Axfoods VD säger som han gör är förmodligen för att man inom företaget inte kan ställa om så fort och att man därför behöver skjuta planerna på framtiden.

En annan intressant sak som nämns är ICA:s planer på att i höst lansera e-handel. (Jag kan tänka mig att man är mitt uppe i redigeringen av "ICA-Stig goes online" eller liknande.) Jag undrar om de kommer att slå på stora trumman eller om de smyger ut lösningen t ex i delar av Stockholm. Det återstår naturligtvis att se, men eftersom en lyckad e-handelssatsning kommer att kannabalisera på de egna fysiska butikerna så skall det bli intressant att se hur man löser detta. Kanske kommer bara en del av det totala utbudet att finnas i e-handelsalternativet så att en del av högmarginalprodukterna fortfarande kan handlas i de fysiska butikerna?

Apropå utbud så är jag lite förundrad över hur dagen e-mathandelstjänster ser ut. Devisen för både Matse och Mathem är att man skall kunna handla allt hos dem till samma priser som i en vanlig butik. Det blir lättare att hitta varorna och man får maten hemkörd, däremot ser man inte varorna och man får inte maten direkt. Gott nog, kanske, men man hade kunnat göra mer som jag ser det.



 

Inga kommentarer: