10 februari 2011

Rapporterna tynger förhoppningsvis bara kortvarigt

Innevarande månad för portföljen har varit en negativ månad. Idag gick portföljen ner runt 1,3%, bland annat tack vare Skanska vars rapport inte föll i god jord.

De senaste dagarna har jag köpt Swedbank preferens för 105,90 SEK efter att banken rapporterat bra i mitt tycke. Jag är inte helt säker på att det egentligen är så klokt att ligga tungt i bankaktier för tillfället, men jag tyckte att det kunde vara läge att handla lite bankaktier. En fundering som jag har är att göra mig av med några av mina Handelsbanken-aktier istället för de nyinköpta Swedbank-aktierna om jag kommer fram till att jag inte vill sitta på så mycket bankaktier.

Idag fyllde jag på med Tele2-aktier för 146,60 SEK. Det var med viss tvekan faktiskt. Anledningen är att jag inte riktigt förstår hur Tele2 prissätts för tillfället. På grund av den vunna skattetvisten trillar det ut 21 SEK per aktie i extrautdelning. Om man tar bort dessa från dagens kurs hamnar man på 125 SEK. En teleoperatör som genererar en vinst per aktie på 14,63 SEK som handlas kring 125 SEK reviderat för extrautdelningen känns billigt, faktiskt för billigt. Analytikerna verkar tycka att detta är fullt rimligt. Personligen skulle jag vilja säga att kursen borde ligga på dagens 146 SEK efter extrautdelningen, dvs att kursen idag (med extrautdelningen) borde vara 167 SEK ungefär. Jag tycker att det är mycket märkligt. Varför handlas inte Tele2 högre? Är man inte säker på extrautdelningen? Har jag räknat fel? Tror man att vinsten kommer att sjunka de kommande åren, i så fall varför?

Det är möjligt att jag ser det jag vill se, men jag tycker att teleoperatörerna Telia Sonera och Tele2 ser intressanta ut för tillfället. Det är möjligt att det finns för dålig potential, att alla säljer samma produkt och att marginalerna framöver kan komma att pressas ytterligare.

Under morgondagen ska jag försöka få sålt mina CDON-aktier. Jag hoppas att kursen sticker upp mot 32,50 SEK.

Det ska även bli intressant att höra Stephen Elop, Nokias VD, prata om framtiden. Tydligen har kíllen sjukdomsinsikt, vilket brukar vara bra, men om han bara lyckas peka på vad som är fel utan att kunna rätta till något så kan det hela i värsta fall bara skynda på förfallet. Nokia är under isen och det behövs krafttag för att komma på fötter. Googles Android förändrar spelplanen radikalt och jag hoppas att Nokia skall kunna tackla detta på ett bra sätt innan det är alldeles för sent. Jag kommer inte att få kaffet i halsen om Nokia skall börja kränga Windows-telefoner, men om det är det enda nya som kommer fram (förutom en massa finska chefer som får sparken) så skall jag noga överväga att sälja mina aktier. Perkele.

Cellavision har halkat ner till 12 SEK ungefär. Rapporten kommer under nästa vecka (om jag minns rätt). Jag har inga planer på att sälja till dagens kurser, men om Yvonne Mårtensson (VD) säger att de gör ett kanonkvartal utan att tjäna pengar på grund av ofördelaktig växekurs så får de två-tre andra som bryr sig om att handla med Cellavisionaktier fortsätta att göra detta utan mig. Jag ska inte behöva lida för att Bernanke trycker sedlar för högtryck.

Inga kommentarer: