20 februari 2011

CDON-aktier sålda

I förrgår gjorde jag slag i saken och sålde mina CDON-aktier. Priset landade på 32,20 SEK. Det är inte omöjligt att jag gör comeback i ägarlistan, men då får aktien handlas strax över 30 SEK. Jag håller det inte för otroligt, men inte heller någonting som jag förväntar mig.


Anledningen till att jag bestämde mig för att sälja är marginalen för Q4. Jag hade hoppats på en högre marginal, vilket skulle ge en indikation på att modesegmentet växer, men så blev det inte och därför säljer jag. CDON står inför en ganska tuff uppgift på så sätt. Skivförsäljningen minskar samtidigt som förväntningarna på bolaget är tillväxt på minst 10% per år. När det klart största affärsområdet är inom en döende bransch så känns det inte helt muntert. Det som naturligtvis talar för CDON är att internethandeln ökar stadigt och att många småföretag inte mäktar med att omvandlas till stora företag.

Förutom att sälja CDON-aktier så har jag hunnit med att sälja Swedbank preferens för 108,60 SEK för att senare samma dag (i onsdags) köpa tillbaka dem för 107,10 SEK. Det var naturligtvis en bra affär, men sett i efterhand skulle jag kunnat ha haft mer is i magen (vilket på sitt sätt är svårt eftersom jag inte sitter vid skärmarna hela dagarna).

Jag ökade även i Telia Sonera i torsdags för 52,75 SEK. Telia-innehavet är nu mitt största innehav, en hårsmån större än Skanska-innehavet.

Under veckan rapporterade även Cellavision för Q4. Rapporten var ganska bra i mitt tyckte. Omsättningen steg till 130 MSEK och rörelseresultatet landade kring 14 MSEK för skatt. Resultatet efter skatt kan verka väldigt bra, men det beror till stor del på redovisningstekniska detaljer (att man utnyttjar gamla förlustavdrag som jag förstår det). Rörelseresultatet efter skatt borde hamna runt 10 MSEK, vilket skulle ge ett P/E-tal runt 30 (Börsvärdet är runt 300 MSEK). Det är möjligt att jag inte räknar helt rätt, men företaget har en värdering där stora förväntningar ligger på framtiden. Å andra sidan skall det sägas att företaget har haft problem med komponentbrist, vilket har påverkat marginalerna. Dessutom sker hälften av försäljningen i USA och 40% i Europa. Med dagens starka krona påverkar detta naturligtvis bolagets vinst. En tredje förklaring till de låga marginalerna är att man säljer via distributörer, Sysmex och Beckman Coulter (?). Båda dessa har höga marginaler (för den intresserade finns det en intervju med Yvonne Mårtensson på http://www.introduce.se/ där hon svarar på en fråga som rör detta). I ett framtida scenario där man har fått ordning på produktionen, där valutakurserna inte längre är så ofördelaktiga och där man har omförhandlat villkoren med distributörerna så kan vinsten vara en helt annan. Anledningen till att distributörerna skulle kunna gå med på att sänka sina marginaler är inte långsökt. En distributör som skall sälja en oprövad teknik vill ha rejäl marginal, medan om det handlar om beprövad teknik kan man gå med på en lägre marginal. Huvudsaken är att produkten säljs till ett bra pris så att det överhuvudtaget finns en vinst att prata om hur den skall delas. Jag tycker att det finns potential i Cellavision och jag tror att det finns en chans att företaget inom ett till två år blir uppköpt.

Inga kommentarer: