18 juli 2010

Funderingar kring aktiehandelsstrategi

Oavsett hur man handlar med aktier så är de flesta som handlar med aktier överens om att det är bra att ha en övergripande strategi som man baserar sina beslut. Minst lika viktigt är naturligtvis att man följer denna, vilket inte helt sällan i takt med att tiden går kan vara ganska svårt. Att ha en strategi för att lyckas är dessutom ingenting som på något vis är förknippat med aktiehandel utan vedertaget. Av den anledningen tänker jag inte avhandla varför man skall ha en strategi utan jag ser det som givet att man skall ha en strategi.

För att kunna följa sin strategi så skall den vara förhållandevis enkel och fungera över tid, vilket innebär att den skall fungera i paniksituationer såväl som rusningssituationer. Dessutom så anser jag att strategin skall tilltala en. Det kan låta konstigt, men jag tror att om man bara skall handla med aktier för att generera bra avkastning i kombination med att man inte har någon skolning inom området och inget egentligt intresse (mer än intresset som föds när man hör att andra tjänar pengar) så gör man klokast i att låta någon annan sköta förvaltningen (vilket mycket väl kan vara att proppa portföljen full med investmentbolag). Strategin skall alltså innehålla något element som man själv tror på, men som resten av världen är tveksam till eftersom det inte är enligt skolboken och gängse uppfattning.

Min strategi är bristfällig (10-15 aktier i stabila företag som genererar vinst) och om jag inte hade tyckt att det var kul att handla med aktier så hade det på alla vis varit ett rätt val att sätta samtliga slantar i Avanza Zero eller motsvarande. Nu tycker jag att det är kul med aktiehandel och det jag lär mig om företag, redovisning, affärskommunikation, mig själv etc har ett värde. Summa summarum så kan jag inte säga annat än att jag är nöjd med att följa index trots allt. Från tid till annan kan jag dock inte komma från att jag lockas av att byta strategi ganska radikalt.

En strategi som jag har funderat lite på är att köpa aktier som är obligationslika och utnyttja de stunder av temporär lycka som uppstår för att sälja och dagar då allt är skit fylla på. Tidsaspekten för att sitta på aktien skulle förväntat vara runt en månad, en form av swingtrading kan man kanske säga.

Att hitta en exakt modell som fungerar för alla aktier är det på inget sätt frågan om utan snarare en modell att fånga upp just överreaktioner på olika sätt. Naturligtvis kräver modellen att man hänger med och inte säljer till utsatt pris om förutsättningarna dramatiskt ändras till det bättre.
En idé som skulle kunna fungera för Fortum skulle kunna vara följande (vild förenkling följer):
- Fortums kurs är idag 18,05 EUR
- Det är 100 börsdagar kvar till utdelning (ungefär)
- Utdelningen beräknas bli 1 EUR och strax innan utdelningen förväntas kursen vara 19,05 EUR
Omräknat innebär detta att jag tror att Fortums kurs fram till nästa utdelning kommer att öka 0,01 EUR per börsdag, vilket i procent ger 0,05% per dag.

Om kursen sticker ned 10% under den utveckling som jag förväntar mig så kommer jag att sälja. Stop-loss är inte säkert till 100%, men sannolikheten att den funkar är tillräcklig för mig. Det finns alltså en nedsida på 10% i affären. Ju längre aktien finns i portföljen, desto mindre kommer det dock att bli.

Om kursen sticker upp över utvecklingen som jag förväntar mig kommer jag att sälja såvida inte förutsättningarna drastiskt ändrats till det bättre och jag hinner att ta bort säljordern som kommer att ligga inne. För att ge aktien lite svängrum uppåt så har jag adderat 0,05% per börsdag samt en grund på 5%. Detta gör att säljnivån kommer att stiga från 5% över den förväntade nivån till 10% över den förväntade nivån.

Anledningen till att jag vill ge aktien lite svängrum uppåt längre fram är just att jag vet än mindre om tiden om 100 börsdagar än om nästkommande börsdag. (Möjligen tvivelaktigt eftersom jag inte vet någonting om framtiden, varken morgondagen eller dagar längre fram i tiden.) Modellen gör förhoppningsvis att det blir lättare att fatta beslut om när det är rätt att sälja och köpa av den enkla anledningen att man redan på förväg bestämt sig för vad man är nöjd med.

Nedan följer en illustration för er som gillar grafer:


Om affären faller väl ut kommer man att få ut mellan 5 och 16% beroende på när i tiden säljtaket nås. Motsatt, om affären inte faller väl ut kommer man att förlora mellan 10 och 5% beroende på när i tiden stop-loss-nivån nås.
Eftersom Fortums kurs påverkas av den relativt stora utdelningen, som jag antar återkommer 2011, så bör, allt annat lika, kursen vara 0,5 EUR vid utdelningsdags givet att det är ett halvår dit.
Det var lite funderingar kring aktiehandel, långt mycket mer än vad jag tänkt från början.
Charlie

2 kommentarer:

Snögubben sa...

Snömos, det är snömos.

Du behöver formulera mycket mer exakt för att du ska ha någon nytta av det i din investering. Det för att du ska kunna avgöra när du ska kliva av resp på.

Som det är nu är det snömos.

Anonym sa...

Själv har jag ca 60000-70000kr över, (dvs jag behöver inte pengarna inom snar framtid). Det köper och säljer jag aktier för hela tiden. Blir ca 1500kr/vecka. Tycker jag är rätt ok! Köper bara bra bolag med avkastning så jag kan låta aktierna vila om dom inte går upp.Köper när dom går ner, säljer när dom går upp. Funkar alldeles utmärkt. Givetvis har jag övrigt långsiktigt sparande såsom, aktier,räntor,RGK,indexobligationer.