01 augusti 2010

Med fingret på sälj-knappen

Jag börjar känna en gnagande oro inför andra halvåret. Räntorna kommer att stiga. En del av de postiva Q2-rapporterna kommer troligen inte att följas upp av fullt lika optimistiska Q3-rapporter. Bakgrunden till denna tankegång är att jag tror att de positiva Q2-rapporterna framförallt grundas på ett uppdämt köpbehov efter finanskrisen, inte en klockren vändning. Ett lysande exempel är lastbilsförsäljningen som i mina ögon främst drivs av ett uppdämt behov, inte en egentlig vändning. Höjd ränta i kombination med svagare Q3-rapporter bäddar för en nedgång. Om inte dessa två faktorer är läskiga nog så kan tilläggas att ett långt ifrån transparent land som Kina står för en hel del av tillväxten just nu samt att världens största ekonomi USA skall hantera en ekonomisk baksmälla av storformat. Gulp.

Att det finns risker på aktiemarknaden är ingen nyhet och precis som det finns risker så finns det även ljuspunkter. Svensk ekonomi är i gott skick. Svenska företag mår många gånger bättre än sina utländska branschkollegor. Ränteläget är fortfarande lågt och risk-avkastnings-förhållandet känns fortfarande ganska sunt, framförallt om man ser på stabila företag med bra direktavkastning som t ex SCA (en favorit med sina konjunkturokänsliga produkter och tillgångar).

På grund av den gnagande oron har jag gjort lite omstuvningar i portföljen. Bland annat har jag slängt ut Investor (för 134,50 SEK), SCA (för 106,80 SEK), Alfa Laval (för 116 SEK) och Telia (för 53,10 SEK). En liten del av SCA-innehavet har tagits in i portföljen igen (för 104,20 SEK). Nyheten i portföljen är Trelleborg (för 51,90 SEK). En större påfyllning av Nokia-aktier (för 7,10 EUR) gjordes häromdagen efter mycket vånda. Efter den ganska stora utrensningen så finns det en del pengar liggande som jag lurar på hur jag skall använda. Nokia-innehavet kommer jag nog att göra mig av med ganska snart om det kommer en uppgång de närmsta dagarna, vilket jag inte ser för otroligt. Om Nokia utvecklar sig åt fel håll under den kommande veckan så kommer jag även då att göra mig av med innehavet.

Under veckan kommer jag att försöka tillskansa mig några Telia-aktier, om börsguden trycker ner kursen en bit till. Likaså, om SCA trillar ner till 103 SEK-trakten så är det möjligt att jag fyller på med några till. AXIS är ett annat innehav som jag funderar på att öka något. Kursen känns ganska attraktiv för tillfället och om jag kan köpa för 85 SEK under veckan så är det möjligt att jag gör det. Det skall heller inte uteslutas att jag tar in några Investor-aktier i portföljen igen, men då skall de ner under 130 SEK.

Eftersom jag har börjat småoroa mig för en dipp under hösten så kommer jag att vara på min vakt. Det kanske är helt fel analys, men stigande räntor och en känsla av faran över oroar mig.

Charlie

3 kommentarer:

Anonym sa...

Även jag sitter och funderar på hur jag ska göra, sälja eller vänta. Jag tror däremot att andra saker än en ev räntehöjning kan sänka börsen. Om tillräckligt många tror att det ska gå ner kommer det att rasa. Det handlar mest om psykologi nu mer. S

Fri Som Fan sa...

Tur att man har som filosofi att endast köpa och ALDRIG sälja så man slipper våndas.

Rasar priserna är det väl bara att köpa på sig mer eller?

Charlie sa...

Hej Anonym!

Jag håller med dig om att räntehöjningen i sig inte behöver innebära att börsen bär av nedåt, men givet att vi idag i princip har nollränta så är bankbok idag inget vidare intressant alternativ, åtminstone inte för mig. Om räntehöjningen ackompanjeras av en urstark konkjunktur så kommer det inte att påverka kurserna negativt, men å andra sidan om räntan stiger, bostadsbubblan börjar pysa och Q3-rapporterna kommer in sämre än väntat så kan det göra en och annan investerare nervös.