08 februari 2022

XXL: Åter i portföljen

Idag så gjorde jag slag i saken och köpte XXL-aktier. Jag passade på att köpa strax efter nio och tyvärr så fortsatte kursen nedåt under hela dagen så jag ligger redan cirka 3% back. Lite snopet, men så kan det vara. Jag kom fram till att jag ville äga innan rapporten så det var ett medvetet val. 

Rapporten imorgon ska bli intressant. Sannolikt kommer den inte att vara så bra och jag tror att marginalerna pressats av bl a marknadsföring. Det är möjligt att det inte stämmer och det är möjligt att det kommer positiva överraskningar. Förväntningarna bör vara ganska lågt ställda sett till dagens kurs.

Riktkursen som jag för närvarande jobbar efter är 16 NOK. Det är drygt 20% upp från dagens nivåer. Det känns inte osannolikt att den nivån skall nås under året. Min gissning är att fler kommer att leta sig till butikerna i takt med att restriktionerna lättar och jag tror att en del som trott att de fysiska butikerna helt är att räkna ut efter pandemin och förändringarna som den medfört får tänka om. Min gissning är att click & collect kommer att fortsätta växa och jag tror att allt fler kommer att tycka att det finns en poäng med att köpa i butik och inte på nätet. Precis som Scandic Hotels så handlar detta case till viss del om att effekterna av pandemin till relativt stor del är att anse temporära och att de slutsatser som presenteras om det nya normala till viss del kommer att komma på skam. Det återstår att se, men jag tror att det är en rimlig ansats.

Imorgon kommer XXL:s rapport. Jag tror faktiskt att det kommer att bli en positiv reaktion eftersom kursen är ganska pressad. Det kan så klart vara fel och om det kommer in svaga siffror och om VD:n kommer att guida ganska oklart och tämligen negativt så kanske resan nedåt fortsätter. Jag tror dock inte fallet kommer att bli så. Istället tror jag att siffrorna kommer att vara svaga, men inte katastrofala. Vad gäller framtiden så tror jag att man kommer att guida ganska positivt framför allt på grund av att restriktionerna snart tas bort helt om de inte redan tagits bort helt (lite oklar över vad status i Norge är).

Det blir spännande imorgon. Sannolikt kommer jag inte att göra någonting alls imorgon. Om det skulle bli en helt vansinnig rusning uppåt, vilket jag håller för osannolikt, så finns det en chans att jag tar det säkra före det osäkra och säljer. 

Inga kommentarer: