06 juli 2021

Halvårscase

Jag roade mig under förra veckan över att fundera på vad som skulle kunna vara bra aktiecase för resten av året. Det är som vanligt inte enkelt och det är även som vanligt lätt att vara pessimist och måla upp diverse risker. För risker finns, det gör det alltid. En positiv effekt av att skriva ner sina tankar kring diverse olika beslut är just att det går att gå tillbaka för att komma ihåg hur man såg på situationen när den utspelades. Det är väldigt enkelt att i efterhand säga att det var klart att det var en övergående sak eller att det fanns statistik som visade att det skulle bli som det blev (för det fanns med stor sannolikhet även statistik och data som kunde användas för att komma fram till ett annat scenario som aldrig inträffade). Jag tror att ni är med på vad jag menar.

Riskerna som jag ser för tillfället är stimulanser och lågräntepolitik minskar eller försvinner. Det kommer sannolikt att hända förr eller senare, men nu när vi är i den situationen som vi är i så tycker jag att det finns väldigt lite som tyder på att någonting drastiskt kan komma att hända. Sannolikt kommer det att ta tid och centralbanker måste sannolikt göra gemensam sak (sannolikt inte uttalat) för att stimulanserna skall kunna minskas utan att det blir jobbiga situationer. Tyvärr är det när man som minst anar det som det faktiskt händer och kanske är situationen sådan nu att det snabbt kan bli riktigt illa. Vi får se. Jag jobbar utifrån hypotesen att vi kommer att låga räntor under minst tre-fyra år ytterligare och jag tror därmed att aktier är ganska intressanta, men det kan naturligtvis vara fel och jag tror att man skall vara försiktig. Många värderingar är uppumpade och det krävs inte mycket för att luften ska gå ur.

Det som är positiv och som jag tror att kan vara bra för aktiemarknaden är att ekonomin i Sverige och även på många andra håll har klarat sig ganska bra igenom Corona. Många bolag i Sverige har klarat sig förvånansvärt bra och även om det kanske är tidigt att ropa faran över så trodde jag att påverkan skulle vara större än vad det hittills visat sig. Byggmax vinstvarnade tidigare idag och de är ett exempel på ett bolag som klarat sig bra under pandemin (t o m gynnats), men det finns många andra exempel på företag som kunnat ställa om till väldigt annorlunda förutsättningar på ett imponerande sätt. Skanska verkar vara ett sådant företag som jag tycker verkar ha klarat pandemin på ett bra sätt. Min gissning är att många företag kommer att kunna bli mer kostnadseffektiva efter pandemin. Det kommer att vara hyggligt tydligt var man kan kapa kostnader och jag gissar att det kommer att komma ganska många omorganisationer när väl stödprogrammen inte längre är igång och det vardagen återfunnit sig.

Överlag så är jag alltså positiv till aktier, men jag tycker att man skall vara försiktig och välja med förstånd. ESG och andra faktorer har gjort att en hel del bolag ser väldigt dyra ut och jag har svårt att se hur man kommer att kunna leverera enligt de förväntningar som ligger i kursen. Det är möjligt att jag inte förstår och att det är annorlunda denna gång, men jag väljer att spela enligt de reglerna som jag brukar hålla mig till. Det är inte alltid rätt, men aktier handlar ofta om att ha rätt ibland och mer sällan fel.

Om man nu tycker att det skulle vara intressant att köpa aktier så tittar jag på följande case (samtliga finns idag i min portfölj):

Scandic Hotels (riktkurs 45 SEK innan årsskiftet)
Jag har under en längre tid varit inne och svingat i Scandic och när vaccinationerna kom igång på allvar så valde jag att öka. Så här i efterhand så kunde jag väntat ytterligare, men så är det ibland. Förutom att vaccinationerna ökar och effekten att restriktionerna lättas eller tas bort så tror jag att marknaden överdriver riskerna vad gäller framtida efterfrågan. Jag tror att hotell kommer att efterfrågan kommer att finnas även post-Corona. Det är möjligt att den minskar något och det är möjligt att efterfrågan kommer att vara annorlunda än den var tidigare, men när krutröken har lagt sig så tror jag att vi kommer att kunna konstatera att affärsmötet inte bara kommer att vara digitalt och att den stora underliggande trenden att människor tycker om att resa och träffa andra människor kommer att hålla sig. I framtiden kommer det fysiska mötet att kompletteras av digitala på ett sätt som inte var fullt så vanligt tidigare, men det fysiska mötet kommer att finnas kvar. Det man inte skall glömma är att många mycket väl visste hur man kunde ses digitalt före pandemin så de tekniska förutsättningarna är i stort desamma. Naturligtvis spelar vanans makt in och jag vill inte säga att pandemin inte kommer att få effekter, men jag tror att det fysiska mötets död är överdriven och jag tror att det finns mycket som tyder på att de hotellnätter som kanske försvinner kommer att ersättas av ny efterfrågan.

En värdering på 45 SEK ser jag inte som utmanande om det visar sig att sommaren, framförallt juli, blir en bra period och att det kommer indikationer på att det blir hygglig aktivitet under hösten från affärsresenärer. Det kommer som jag ser det inte att behövas underverk utan det räcker med att saker och ting ungefär går tillbaka till vad som var innan pandemin. Det är navigering på okända vatten och det finns ganska lite att hålla sig i så man skall vara försiktig, men jag tycker att det ser attraktivt ut och har placerat mina pengar därefter, dock så dansar jag nära utgången och har jag fel så kommer jag att erkänna relativt fort (och förhoppningsvis förlora mindre pengar).

Vad gäller blankningen av Scandic så tror jag att det kan få till effekt att kursen kan gå upp ganska snabbt om det visar sig att blankningen minskar. Det kan vara fel, men det är så jag resonerar.

Episurf (ingen riktkurs)
Episurf är en aktie som jag har fastnat för den senaste tiden. Det är medicinteknik och det handlar om att byta ut uttjänta knä- och fotleder. Det är ganska lätt att se att det finns en marknad för produkten och jag tror att Episurf ligger ganska bra till med tanke på de studier som har presenterats, men jag är ingen expert på området och just när det kommer till att jämföra tekniken med andra konkurrerande tekniker så litar jag egentligen bara på vad bolaget själv säger. Det är naturligtvis inte vad jag helst hade gjort, men jag har inte hittat så mycket annan information (än).

Min gissning är att Episurf kommer att fortsätta att leverera positiva rapporter och testresultat. Jag tror att fler patienter kommer att behandlas under hösten när samhället allt mer öppnas upp. Sammantaget så tror jag att det kan komma att lyfta kursen ytterligare, men det är inte säkert. Om bolaget hade noterats idag så tror jag att värderingen varit ganska mycket högre, men det är ett svagt argument.

För den intresserade så finns det en hel del presentationer på bolagets hemsida som är informativa och lagom långa.

Jag har egentligen ingen riktkurs för Episurf. Om det visar sig att antalet operationer som utförs brant ökar under hösten så tror jag att kursen skulle kunna dubblas, men det är ingenting som jag utgår ifrån.

XXL (23-24 NOK innan årsskiftet)
När samhället öppnas upp så bör det gagna butikerna. XXL verkar göra en hel del rätt och jag tror att man kommer att kunna leverera helt OK siffror under Q2 och jag tror att det kommer att kunna lyfta kursen. Jag ägde under ett tag ganska mycket aktier i XXL, men jag har successivt minskat och för tillfället har jag ganska få. Sannolikt kommer jag heller inte att öka för jag vet inte riktigt hur XXL egentligen kommer att stå sig. Till skillnad från resande så tror jag nämligen att vårt sätt att handla kan komma att ändras på många sätt. Till viss del är förändringen triggad av pandemin, men jag tror att tendensen fanns redan innan pandemin. Vi får se. Det kommer alltid att finnas de som vill gå till en butik för att prova och köpa vandringskängor eller liknande så hur fel som helst kan det inte bli, tror jag.

Vad gäller riktkurs så tror jag inte att det är omöjligt att vi när 23-24 NOK innan årsskiftet. Det kan vara för optimistiskt, men det är siffran som jag jobbar med för närvarande.

Den gemensamma nämnaren för alla tre är att de gagnas av att samhället öppnas upp. Det tror jag kan vara en ganska bra sak att ta fasta på om man vill äga aktier med sex månaders perspektiv (det finns ingenting som säger att man kan hålla fast dem längre än så, dock). Även om jag pratar om sex månader så tycker jag att man skall vara väldigt försiktig och inte använda pengar som man behöver till någonting inom förutsägbar framtid, och även vara helt på det klara med att det kan gå väldigt fort nedåt från dessa nivåer som börsen just nu befinner sig på. Det hade inte varit märkligt. Ovanstående skall, som allting på bloggen, inte ses som rådgivning utan bara som mina funderingar och tankar.

För övrigt så passade jag på att minska min position i Shop Apotheke tidigare idag.

Inga kommentarer: