28 december 2019

Byggmax: Odin Fonder pratar lite om Byggmax i Outsiders-podden

Igår så hoppade Byggmax upp en bit och om det blir som jag hoppas så kommer gårdagens uppgång att ge diverse tekniska signaler, vilket kan få en och annan att tycka att det kan vara en bra idé att hoppa på tåget. (Jag hade gärna haft mer is i magen och inte köpt i nedgång utan väntat till att det syntes en vändning så om jag verkar dryg mot TA-killar och tjejer så handlar det bara om avundsjuka) Gårdagens hopp kanske inte alls var en vändning så klart utan det kan bara vara ett litet ryck uppåt i en icke-avslutad nedgång. Vi får se. Jag tror som jag skrivit tidigare att det inte kommer att gå så mycket mer, dock kan jag ha fel. Man skulle kunna hoppas på att den senaste tidens lite högre volym kommer att hålla i sig och att aktien kan få göra come back i ett och annat index. Det i sin tur skulle dra till sig en del indexföljande fonder, vilket allt annat lika skulle vara bra för kursen. Spekulation och önsketänkande från min sida i vanlig ordning.

En av de största ägarna i Byggmax är Odin Fonder. För något avsnitt sedan så pratade Vegard Söraunet om sin investeringsfilosofi och hur Odin Fonder arbetar och ser på marknaden. Det var ganska intressant och Syding och Svahn gjorde ett bra jobb när de intervjuade i podden "Outsiders". Länk till avsnittet finns nedan:
https://poddtoppen.se/podcast/1352675892/outsiders/outsiders-bonusintervju-med-vegard-sraunet-fran-odin-fonder'

Om man tittar lite på hur Odin Sverige ser ut så stod Byggmax för 1.36% av fonden den 30 november, dvs ungefär 150 MSEK, vilket är ca 10% av bolaget. Länk finns nedan:
https://odinfonder.se/vara-fonder/aktiefonder/odin-sverige/

Om man tittar i Odin Fonders rapport för 2018 så kan man hitta följande om Byggmax:


Länk till rapporten:
https://odinfonder.se/op/content/fondskommentarer/aarskommentarer/se/odin-sverige-c-2018.pdf

En sak som jag reagerar på när jag läser Odins sammanfattning av Byggmax är att man räknat med en vinst på 3,80 SEK för 2019. Det kommer bolaget inte att leverera, mer troligt är 2.3-2.4 SEK (efter tre kvartal ligger den på 2.4 SEK om jag kommer ihåg rätt).

Om man tittar på senaste månadsbrevet så visar det att Byggmax har varit det sämsta innehavet i portföljen under de elva första månaderna i år. Om jag tolkar det hela rätt så har Byggmax bidrag varit -0.4%, vilket inte är bra ett börsår som 2019. Det man ska komma ihåg är att Byggmax inte är ett jättestort innehav i portföljen, vilket gör att det det skulle kunna ha varit värre om man legat med ännu mer aktier i bolaget (vilket i sin tur inte är så sannolikt eftersom man redan ligger runt 10%).

Länk till månadsbrevet:
https://odinfond.no/op/content/faktaark/se/odin-sverige-c.pdf

Det ges inga bra antydningar kring hur Vegard tänker kring innehavet Byggmax i podden, men det verkar ha varit aktiva i valberedningen i Byggmax, vilket tyder på ett engagemang som jag ser det och i förlängningen att man inte snart kommer att vara ur innehavet. Det som talar mot att man är långsiktig i innehavet är att man är tveksam till retail.

En intressant sak som sas var att man även äger aktier i Axfood. En koppling som jag direkt gjorde när jag hörde det var att kanske, kanske så har man sålt 2.5% av sina aktier till Axel Johnson-gruppen, som bl a äger aktier i Axfood. Det är naturligtvis bara spekulationer från min sida och att två aktörer nämns i samma poddavsnitt är knappast en indikation på att det finns ett samband. Det är förmodligen bara önsketänkande från min sida. Jag hade nämligen gärna sett Axel Johnson-gruppen i Byggmax ägarlista. De kan retail och det finns säkert fina synergier med många av deras bolag, tex skulle Byggmax kunna agera utlämningsställe åt Mat.se, bara en sån sak.

Inga kommentarer: