03 december 2019

Byggmax: Kursen under eget kapital

Byggmax har fortsatt nedåt och det verkar inte vara någon direkt som köper, men ganska många som säljer. Det kan så klart vara så att det är någonting som jag inte förstår och det får man vara ödmjuk inför. Jag tror - och här kanske min okunskap lyser igenom - att den senaste tidens nedgångar inte är så mycket att oroa sig - alltså klassisk förnekelse. Idag handlas aktien till en kurs som är under eget kapital per aktie enligt den information som går att finna i Q3-rapporten. 


Det man kan fundera på i tider av nedgång är varför inga insiders köper. ICAs VD, Per Strömberg, som när han inte rattar ICA bl a sitter i Byggmax styrelse, köpte lite aktier för inte speciellt länge sedan. Sett till hur mycket som ICA-Per tjänar så visar inte köpet på att han ser Byggmax som en toppeninvestering. Det finns många andra styrelsemedlemmar som har inget eller väldigt litet innehav. Det är problematiskt som jag ser det. Man kan hävda att de varit smarta och väntat istället för att köpa. Det kanske stämmer till viss del, men jag hade gärna sett att fler ägde aktier.

Posten på 2,5% som såldes till 25,50 SEK kan vara någonting intressant och eventuellt skulle det kunna ändra på saker och ting i detta till synes "ägarlösa" bolag. Det finns så klart ägare, men ingen ägare som direkt är intresserad av att hålla i styrpinnen eller driva företaget i någon speciell riktning. Det i kombination med en styrelse är ingen kombination som jag riktigt gillar och jag tror att det är en anledning att kursen dalar. Så klart hänger dessa två saker samman. Förr eller senare så tror jag att detta kommer att ordna upp sig.

Om ägarbilden är en nackdel för Byggmax så tror jag att VD och styrelseordförande är bra. Man har tydligt en plan och man jobbar efter den stenhårt. Man fjäskar inte direkt för marknaden med betalda analyser, onödiga icke-nyheter eller ogrundat uppsnack av kommande kvartal. Det gillar jag, men när kursen faller, fonder säljer och ingen direkt bryr sig då kostar det på lite grann att det inte är så mycket fjäsk.

Det är lite intressant att titta på hur Bygghemma utvecklas Man gör mycket rätt och man verkar ha bra flyt. Jag tror, och det är möjligt att jag ser saker som jag vill se, att det kan vara bra för Byggmax att det går bra för Bygghemma faktiskt. Vissa saker som man handlar på Bygghemma, t ex lampor, handlar man inte direkt på Byggmax. Däremot handlar man virke och jord på Byggmax, vilket man inte gör direkt på Bygghemma. Det skulle alltså kunna få till effekt av att konsumenter i större utsträckning handlar på Bygghemma gör att man väljer att handla på Byggmax än på t ex Bauhaus eller Hornbach. Det är möjligt att det inte är så, men jag tror att det kan stämma. I alla fall tror jag att det blir svårare för en del att motivera en längre resa till en jätteaffär om man ska köpa saker som man istället kan köpa på den mindre affären (Byggmax). Det är en hypotes och det är inte alls säkert att det är så.

En annan sak som är intressant att se med Bygghemma är att man satsar på visningsbutiker. Det är självfallet skillnad på Byggmax och Bygghemma, men det faktum att man ser ett värde i fysiska butiker är intressant. Enligt mitt sätt att se så har värderingen mellan de två bolagen blivit väl stor, men vad gäller Byggmax har jag haft fel vid många, många tidigare tillfällen,.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att höra att ni vill att jag skall vara med i ert program, men jag brukar inte göra så mycket för att aktivt locka till mig fler läsare.