21 mars 2019

Camurus, Byggmax: Tecknat i nyemissionen och funderingar inför Q1

Jag har utnyttjat alla mina teckningsrätter i Camurus och det skall bli intressant att se om det visar sig bli en bra investering eller inte. Överlag så är jag missnöjd med min investering i Camurus. Inte direkt för att jag gick in på för höga nivåer i första vändan utan att jag gjorde avsteg från min strategi och investerade i sådant som jag uppenbart inte förstår - bioteknik/läkemedel. Enligt mitt sätt att se är det alldeles för hög risk att köpa aktier inom detta område om man inte sitter på specialkunskap på något sätt. Man skulle kunna hävda att detta inte bara skulle gälla biotech, och det är kanske inte helt fel, men jag tror att denna sektor är tuffare och mer skoningslös mot glada amatörer än vad en del andra sektorer är. Jag hoppas att jag kan komma ut ur Camurus om ett tag med förhoppningsvis en liten vinst (och om det blir så är det tack vare en påfyllning som jag gjorde vid årsskiftet när det såg som mest illa ut).

Vad gäller Byggmax så tror jag att Q1 kan komma att få en del skeptiker att kanske bli lite mindre skeptiska. Det är förvisso ett kvartal med låg omsättning, men om det visar att försäljning och vinst utvecklas i en positiv riktning så skulle det eventuellt kunna ses som något positivt. Eventuellt.

Så här såg försäljningen ut Q1 2018:


I Q1-rapporten så kan man även läsa att det fanns ungefär 150 butiker totalt:

Om man istället tittar i Q4-rapporten för 2018 så kan man se att siffran gått upp till 163 butiker, dvs femton ytterligare. Av dessa är de flesta (om inte alla) Byggmax-butiker, vilket är positivt.


Det finns alltså ungefär (grovt sett) 10% fler Byggmax-butiker under innevarande kvartal (Q1 2019) jämfört med motsvarande kvartal förra året om jag räknar rätt. Det bör påverka omsättningen positivt så klart, men eftersom fler butiker innebär högre kostnader så kommer det sannolikt att slå på vinsten också.

En annan sak att ta i beaktande är hur vädret har varit under kvartalet. Den viktigaste månaden - mars - är ännu inte avslutad och därför finns det inte någon statistik, men om man tittar på hur vädret var under februari så var det en ovanligt varm månad. Mars kommer sannolikt även att komma in som en ganska varm månad. Eftersom Q1 2018 påverkades negativt av vädret - det var ett ovanligt kallt kvartal - så finns det möjlighet att vädret skall verka i bolagets favör i kommande Q1:a.

En fin bild från SMHIs sida som visar att februari var en varm månad:




Förutom fler butiker och bättre väder så tror jag eventuellt även att de insiderköp som har gjorts kan komma att komma i nytt ljus om Q1 kommer in lite bättre än väntat. De insiderköp som har gjorts den senaste tiden har inte fått någon större påverkan på kursen som jag ser det. Det skulle inte förvåna mig om en eller annan kommentar till Q1:an kan komma att lyfta insiderköpen och tala om vändning om Q1-resultatet kommer in ganska bra. 

Byggmax är helt klart mitt största innehav och jag, som så många gånger förr, gick in för tidigt och jag kanske ser det som jag vill se. Trots allt, jag är inte speciellt oroad trots att kursen hackar. Det finns ett massivt ointresse för bolaget och de få som säger något om bolaget kommer mest med trötta kommentarer och gäspningar, tycker jag. Det behöver inte vara fel och om saker och ting ändras så kan det få effekt på kursen (eller så blir det ännu värre). Vi får se.

Inga kommentarer: