24 augusti 2017

Hövding: Kommer Q2-rapporten att leva upp till förväntningarna?

Jag fortsätter min genomgång av de olika bolagen i portföljen. Tanken var att beta av dem i storleksordning, men eftersom Hövding rapporterar nästa vecka och det har varit ganska bra drag i kursutvecklingen de senaste veckorna så tyckte jag att det var en bra idé att skjuta emellan med Hövding.

Hövding som bolag är intressant. Man brukar prata om Peter Lynch och hans metoder ibland. Bland annat har John Skogman, Börspodden, och Micke Syding, 25 minuter, skojat med varandra i ämnet. För att börja med att säga vad jag menar med Peter Lynch och hans metoder så är det helt enkelt att gå ut i verkligheten och göra egna observationer. Vad gillar de trendsättarna? Var är det kö för att komma in? Vilka butiker är tomma? Och så vidare. Det är naturligtvis vanskligt att dra för stora slutsatser av enstaka stickprov, men i vissa fall kan det vara en guidning bland mycket annat. I fallet med Hövding så tror jag att det är precis vad som händer just nu. Diverse Peter Lynch-observationer drar upp kursen. Rätt eller fel, det får framtiden utvisa, men nästa vecka får vi i alla fall veta hur Q2 gick.

Man sålde ca 6500 Hövdingar under Q1. Det var 100% upp jämfört med samma period 2016. Det känns ju ganska bra och det är fin tillväxt. En försäljning på 6500 Hövdingar gav en omsättning på ca 8 MSEK och kassaflödet för perioden var -12 MSEK. Om inte kassan ska sina väldigt kvickt så måste alltså försäljningen ta fart ordentligt.

Jag tror att det kommer att komma en nyemission. Mitt huvudscenario är att det blir en riktad nyemission. Det finns nog en hel del intresserade och jag tror att Hövding skulle kunna vinna på att få in ytterligare en ägare med lite finansiella muskler och kanske lite idéer. Jag tror inte att Hövding är något som ligger i linje med vad Gullspång Invest (familjen Brandberg som gick in i Matse via riktad nyemission) har som fokusområde, men en liknande aktör tror jag skulle kunna vara intressant för Hövding att ha i ägarledet. Det blir också smidigare att göra en riktad nyemission än att gå ut till alla nuvarande ägare brett.

Vid slutet av Q1 uppgick kassan till ca 22 MSEK. Eftersom man fortsätter att bränna pengar i ganska hög takt samtidigt som man ska på allvar etablera sig på nya marknader så går det åt mycket pengar. Eventuellt skulle man kunna vända sig till banken istället för till ägarna, men jag tror inte att det kommer att vara fallet. Kort sagt så räknar jag med att det blir en nyemission och om den riktas till alla ägare så vill jag inte sitta med för mycket aktier (eftersom jag hade kunnat få väl stor exponering då). Av den anledningen lättade jag på innehavet under sommaren när kursen låg på runt 17 SEK. Eftersom kursen klättrat uppåt sedan dess så hade jag kunnat ha haft mer is i magen, men det blev en OK affär hur som helst och jag ligger fortfarande relativt tungt i detta förhoppningsbolag. Det är med andra ord inget beslut jag ångrar.Det är naturligtvis inte säkert att det blir en nyemission, men det är min arbetshypotes.

Det långsiktiga målet är 250 MSEK år 2020 och en marginal på 20%. Det tror jag inte att man kommer att nå, men det är kanske inte så omöjligt som man skulle kunna tro ändå. Om man skulle nå 200 MSEK och ha en marginal på 10% så är det helt OK som jag ser det. Det skulle vara intressant att se lite mer information kring hur man tänker kring detta mål mer i detalj. Vilka marknader ska vakna till liv de olika åren och hur ska man kunna nå väldigt många användare och samtidigt ha hög marginal?

2016 omsatte man 45 MSEK (nettoomsättningen var 36 MSEK) och man gjorde en förlust på -45 MSEK. Q1 omsatte man 10 MSEK och gjorde en förlust på -10 MSEK. Q1 är generellt ett kvartal med låg försäljning och Q1 2016 sålde man cirka hälften av vad man gjorde 2017. Om man antar att man hade ungefär samma kostnader Q1 2016 och Q1 2017 borde förlusten Q1 2016 vara omkring -15 MSEK. Jag tycker att ett rimligt antagande är att man dubblar försäljningen under året och att man når en omsättning på 90 MSEK för 2017. Jag tror att detta kommer att leda till att man nästan når nollresultat, men jag är inte säker på att man når ända fram till svara siffror. För att det ska kunna lyckas så är det viktigt, som jag ser det, att Q2:an är riktigt stark. Jag ser det som att allt under 15 000 Hövdingar är lite oroande. Om man skulle nå till nästan 20 000 Hövdingar så är det riktigt bra, men så högt tror jag inte att man kommer att landa. Det skall bli spännande att se den 30 augusti.

PS. Det skulle även vara intressant att se lite insiderköp i aktien. DS

Länkar
Q1-rapporten
http://cws.huginonline.com/H/169230/PR/201705/2103320_2.html

Inga kommentarer: