28 augusti 2017

Hövding: Är bolaget en stjärna?

En bok som jag uppskattade att läsa är "The Star Principle" av Richard Koch. Den är tämligen lättläst och ganska intressant. Den är inte djuplodande och akademisk, utan mer hands on. Det var ett tag sedan jag läste boken, men jag har inte glömt den vilket är ett gott betyg i sig.

I korthet kan man säga att en stjärna är ett företag som är marknadsledare inom en nisch som växer. I mångt och mycket har Koch hämtat inspiration från den s k BCG-matrisen (efter Boston Conslulting Group). Det är dock möjligt att jag kommer ihåg lite fel, men om det är någon som har läst boken nyligen så får ni gärna rätta mig. Vad man ska göra om man hittar en stjärna är dock tydligt i Kochs bok, och det är att man ska satsa, dvs köpa in sig i bolaget.

Jag börjar så smått tro att Hövding kan vara en stjärna. Det finns förvisso bara ett företag inom nischen och det är Hövding. Att vara marknadsledare är man ju på så sätt, men det är kanske att dra saker lite långt. Kommer någon stor spelare att kunna komma och slå undan benen på Hövding? Jag tror inte det. För varje dag som går blir varumärket mer etablerat och svårare (dyrare) för en konkurrent att bräcka. Det är lätt att tänka att det lilla företaget skall bli akterseglat, men det blir inte alltid så. Jag trodde att Axis skulle bli utkonkurrerat av asiatiska företag när de väl bestämde sig för att satsa på nätverksvideo. Så blev inte fallet. På liknande sätt trodde jag att Cellavision skulle vara för litet när stora medtech-drakar fick upp ögonen för automatiserad blodanalys. Så blev inte fallet. Jag var tveksam till Matse från tid till annan för jag trodde att de stora spelarna skulle välja att konkurrera ut, istället för att köpa upp. Så blev det inte. Jämförelser haltar på sätt och vis, men poängen är att om airbaghjälmar slå stort så tror jag att Hövding kommer att värderas upp.

Det skall bli intressant att se om man har lyckats att sälja så pass bra under Q2 så att man kan visa svarta siffror. Det skulle vara kul att se, men som jag har skrivit tidigare så är det viktigaste för mig tillväxten i sålda enheter. Om man lyckas med konststycket att öka med mer än 100% även under Q2 så kommer det att vara väldigt bra. Jag vet inte vad man sålde för Q2 2016 eftersom man under den perioden hade en annan kvartalsuppdelning. Det går säkert att göra en kvalificerad gissning utifrån den data som finns tillgänglig, men jag antar att den låg runt 7-8 000 enheter. Rapporten kommer på onsdag.

Under morgondagen så ska jag fundera lite på hur jag gör om kursen sticker ner väldigt mycket under rapportdagen. Det är möjligt att det finns en del som fokuserar allt på om det är svarta eller röda siffror och möjligen kan det leda till att det säljs aktier om det blir en liten förlust. Det är inte superviktigt för mig så om det blir så kanske jag fyller på. Vi får se.

Länk till boken:
http://www.bokus.com/bok/9780749929626/the-star-principle/

Inga kommentarer: