30 mars 2017

HM: Halvfullt eller halvtomt glas

Det är alltid intressant när ett bolag som HM rapporterar. Det är många som äger HM och det är många som gillar HM, men det börjar också komma fler och fler som höjer tvivlande röster. Lundaluppen, som tycker att HM är köpvärt, har en positiv syn och tror att en del av de problem som pressar kursen nedåt är övergående medan andra som t ex John Skogman på Börspodden tror att HMs bästa tid har varit.

Jag har själv en del HM (4-5% av portföljen) och jag har egentligen inga direkta planer på att varken öka eller minska. Om det skulle väga åt något håll så är det nog att minska. Det har nog handen på hjärtat mer att göra med att jag inte är helt sugen på att sitta och vänta på att vinden ska vända. Telia har jag länge trott skulle vända uppåt och det är först nu som det verkar se lite ljusare ut.

Att jag inte direkt är så sugen på att köpa på mig fler HM beror också i mångt och mycket att en hel del nyckeltal utvecklas i fel riktning. Det är inte bra när det i kursen ligger förväntningar om en ljus framtid. Det är alltid intressant med extrapolering och hur mindre justeringar kring tillväxt och lönsamhet kan få stor effekt på vad som är en rimlig kurs. Väger man in att HM är ett välskött företag med sund ekonomi så blir det naturligtvis bättre, men faktum kvarstår: HMs tillväxtmaskin har börjat hacka.

Det som jag tycker känns positivt i den information som har presenterats är att man har påbörjat en anpassning av företaget. Man satsar på flera kanaler och man pratar om omnilösningar. Att man kommer att kunna köpa varor på nätet och att man kan byta eller lämna tillbaka i en butik, vilket jag förmodar är fallet, tror jag är en fördel gentemot andra klädhandlare. Till skillnad från andra klädhandlare så har man egna produkter och är inte "bara" återförsäljare. Man har även en vad jag tror effektiv logistikapparat, vilket jag också tror är en fördel.

De nya koncept som man har provat har hittills inte varit någon succé, men från HMs sida så vill man fortsätta med att testa nya koncept. Jag tänker på Arket som presenterades i samband med kvartalsrapporten. Jag tror på idéen att använda den effektiva logisitkapparaten, skalfördelarna, kontakterna mm även i ett koncept som prismässigt ligger något högre än dagens HM. Det som inte känns helt bra är att det inte har gått något vidare med de tidigare koncepten, men man kanske har lärt sig av tidigare misstag.

För min del handlar kokar fallet HM ner till om man tror att bolaget kommer att kunna ställa om till nya förutsättningar eller inte. Att rulla ut nya butiker i allt högre takt är inte framtiden längre. Det verkar också bolaget själv anse eftersom man har ändrat tillväxtmålen så att det inte handlar om att öppna flera butiker utan om att öka omsättningen via flera olika kanaler.
 

Inga kommentarer: