12 januari 2017

Axfood, Matse: Mat på nätet

Det ska bli intressant att se hur Axfood har tänkt införliva Matse i koncernen. Om jag får gissa så tror jag att man kommer att fortsätta att använda varumärket "mat.se" och att detta kommer att leva parallellt med Willy:s och Hemköps online-erbjudanden. Gissningsvis kommer Willy:s att rikta sig mot de som vill ha Sveriges billigaste matkasse, medan jag tror att de som använder "mat.se" kommer inte fullt lika mycket att prioritera lågt pris. Detta utesluter inte att man kan hitta synergier ändå, men jag tror som sagt att man kommer att låta "mat.se" att leva vidare. Ytterligare ett bra argument för detta är att om man har för avsikt att låta varumärket leva vidare är att man förmodligen inte varit beredda att betala så bra som man gjorde om man inte sett ett värde i varumärket.

Om man tittar på "Framtidens mat", avsnitt 2, som jag tror finns att hitta via SVT Play så tar de upp mat på nätet och Ocado som exempel. Ocados anläggningar plockade vid inspelningen en vara var 4,5 sekund. Naturligtvis kommer denna snabbhet med en ganska hög prislapp, men tid är pengar och om man lyckas att bli ledande och är tidigt ute och sätter upp en automatiserad anläggning så tror jag att Axfood kan knipa marknadsandelar. Min hypotes är att Axfood filar på ett upplägg där man inom ett par år har en sådan supereffektiv anläggning som levererar både till Mat.se, Willy:s och Hemköp. Mat.se kommer att erbjuda mer avancerade tjänster, som att leverera till din bagagelucka i bilen eller direkt in i kylen (redan idag finns samarbete mellan Mat.se och Assa Abloy, om jag är rättinformerad). Allt eftersom dessa blir vanliga så kommer dessa att införlivas i Willy:s erbjudande.

Det är möjligt att jag är på helt fel spår, men jag tror att Axfood kan bli intressanta med Mat.se. Man kan argumentera att Mat.se är en liten aktör som bara omsätter 300 MSEK, och det är sant, men köpet indikerar att man har en plan och att man är beredd på att satsa för att ta en tätposition inom online. Jag tror att köpet av Mat.se är del av en större plan, och jag tror på mat på nätet. Av denna anledning är jag Axfood-aktieägare.

Intressant länk:
http://www.svd.se/dar-hittar-du-billigast-mat-pa-natet

Inga kommentarer: