14 november 2016

Matse: Tankar inför kvartalsrapporten

Oktobersiffrorna för Matse var inte så bra som jag hade hoppats på. Det var inte katastrof, men det som jag inte riktigt gillade var att siffrorna var svagare än septembersiffrorna och det var inte fallet förra året och inte heller året innan. Det är ingenting som man ska lägga för stor vikt vid, men det känns i nuläget som att Matse kämpar med att ta sig till nästa nivå. Jag hoppas att man kommer att spräcka 24 MSEK under november, men med tanke på att det varit en hel del snö så kanske det blir svårt.

Nedan finns statistik över månadsrapportering som jag sammanställt:


Förutom att omsättningen har hackat lite den senaste tiden så har inte heller kursen varit ett glädjeämne. I nuläget ligger kursen på 8,20 SEK. Börsvärdet ligger runt 270 MSEK och gissningsvis finns det 40 MSEK i kassan. Det är inte så utmanande tycker jag förutsatt att man kan fortsätta att växa snabbt. Det som jag tror tynger kursen i nuläget är att man inte vet hur man kommer att agera för att ta in nya pengar för det kommer man att behöva. Det ska bli intressant att se om man säger något intressant i kvartalsrapporten som kommer senare i månaden. Förmodligen kommer det inte att vara något större som meddelas utan det lär vara ungefär detsamma som de senaste och jag tror att man kommer att lämna en prognos på runt 70-73 MSEK för Q4.

Inga kommentarer: