26 november 2016

Matse: Coops satsningar på dark stores

Det är intressant att se att Coop satsar på online. Så som jag ser det är det helt rätt strategi för Coop. Till skillnad från ICA så har inte Coop samma problem med att anpassa sin affärsmodell till online. ICA kan inte lansera en dark store i en storstad idag utan att göra sig ovän med sina anslutna handlare i samma område. Det är ett problem för ICA. ICA framhåller ibland att det går ungefär lika snabbt att plocka i en vanlig affär som det gör i en dark store, vilket kanske är sant om man jämför med en väldigt liten dark store, men jag är övertygad om att framtiden för mat på nätet är dark stores och jag tror att de flesta håller med mig. Att ICA säger som man säger anser jag mer är ett försök till att få verkligheten som man vill ha den än att ge en rättvis bild. Det finns, om jag minns rätt, även en del uttalanden från ICA som faktiskt talar för att dark stores är framtiden, men då brukar de vara snabba med att säga att det ligger långt fram i tiden till dess att man kan räkna hem den investering som en dark store, modell större och automatiserad kräver. Det skulle vara intressant faktiskt att kontakta ICA och säga att man skulle vilja starta en helt ny ICA MAXI som är helt och hållet online och som levererar i hela Stockholmsområdet. Förmodligen hade man inte tyckt att det var så bra idé från ICA centralt (i alla fall inte när man säger att man ska ha mycket lägre priser eftersom man har lägre svinn, lägre personalomkostnader och lägre lokalhyra).

Om man lämnar ICA och deras problem med online, så är min hypotes att Coop är fullt medvetna om ICAs dilemma och ser sin chans att knipa marknadsandelar genom att satsa på online. ICA som sitter på 50% av marknaden och är den självklara dominanten kommer inte att kunna svara upp helt enkelt. Man har en decentraliserad modell och varje handlare kan sätta sina egna priser även online för att nämna ett exempel. Coop har ett förhållandevis starkt varumärke och skulle förmodligen kunna knipa en del andelar från knundsegmentet yngre utan barn och barnfamiljer från ICA. Jag tror inte att dessa yngre kundgrupper är lika trogna som t ex äldre ICA-kunder som förmodligen skulle ha svårare att handla på Coop.

Det man ska ge ICA och som jag absolut kan bli ett problem för rena onlinespelare som Matse är ett lyckat omnikoncept, dvs att man kombinerar online och fysiska butiker. Med ett lyckat sådant koncept hade man sluppit leta efter tråkiga hyllprodukter, som mjöl, medan man kan ta sig tid att provsmaka sig fram till den perfekta salamin i delikatessdisken (vilket är kul). Jag tror att ett sådant koncept skulle kunna vara ganska bra. Det absolut bästa hade varit om man hade kunnat beställa när man kommer till affären och därefter sitta och dricka kaffe, handla i delikatessen mm medan hyllvarorna plockas åt en. Ett sådant koncept tror jag kan funka. Hemligheten till att få det att funka tror jag är att göra det intressant och roligt att vara där medan varorna plockas. Matse refererade till statistik under intervjun i ehandelspodden som säger att de flesta är mer intresserade av hemleverans än att hämta. Det jag tror är viktigt när man tittar på alternativet "hämta" är att detta kan vara ganska mycket. Det kan vara att man åker till en öde parkering och får kassarna från en lastbil som står där till en tjänst där varorna blir hämtade medan man väntar med en kaffe i handen och där man kan göra något vettigt av tiden medan man väntar. En annan viktig aspekt är att man genom "hämta"-alternativet inte behöver ha framförhållning, dvs man behöver inte boka i förväg. Vi är där inte än, men jag tror att ICA m fl skulle kunna ta fram nya intressanta butikskoncept där hälften av varorna plockar man själv, medan den andra halvan plockas åt en.

Man skulle även kunna laborera med mycket mer intressanta prismodeller än vad man har idag. Om jag betalar i förskott tycker jag att jag ska få ett bättre pris för att nämna ett exempel. Om jag tex i framtiden handlar på ICA så skulle jag kunna tänka mig att om man beställer tre dagar innan och betalar tre dagar innan så får man ett bättre pris jämfört med om man kommer direkt till butiken. En anledning till att ICA inte skulle vara intresserade av en sådan modell är så klart att man gärna ser att kunder inte planerar i förväg eftersom det skulle göra onlinebutikerna till möjliga alternativ och för att en kund som har planerat i förväg inte gör lika många ogenomtänkta köp, tror jag.

Summan av dessa smått ostrukturerade tankar är att jag tror att ICA kommer att fortsätta att utöka sitt omnikoncept och jag tror att vi eventuellt kommer att få se butiker där man kan sitta och dricka kaffe medan varorna blir plockade. Coop kommer förmodligen att satsa stenhårt de närmsta åren på online och jag tror att Coop inom kort kommer att vara största "leverera mat hem till dörren"-onlinespelaren i Sverige. ICA kommer förmodligen att vara störst på "hämta i butik"-onlinespelaren.

Om man ska titta på Matse så tror jag att man förr eller senare kommer att bli uppköpta. De två spelare som jag ser som mest sannolika köpare är Axfood och Bergendahlsgruppen. Axfood har idag redan ett par olika livsmedelskedjor under sitt paraply, tex Willys och Hemköp. Det skulle inte vara så konstigt att lägga till en ren online-spelare till de redan existerande kedjorna i koncernen. Matse skulle komplettera Willys och Hemköp ganska väl. Willys är stormarknader med bra priser medan Hemköp är småbutiker, i alla fall som jag uppfattat saken. Hemköp-butikerna skulle kunna fungera som utlämningsställen för Matse, dvs Matse skulle kunna hjälpa Hemköp med logistik. Matse skulle kunna fortsätta som en ren online-spelare och skulle kunna ligga högre i pris än Willys. En liknande logik går att använda för Bergendahlgruppen som säljer under City Gross, som konkurrerar om samma kunder som Willys, och M.A.T. som, om jag fattat rätt, skall vara lite mer upmarket än City Gross.

En helt annan typ av spelare som skulle kunna köpa Matse är en ehandelskoncern av något slag där man ser Matse som en möjlighet att nå många intressanta kunder. Qliro skulle kanske kunna vara intresserade av att utöka till mat. Kinnevik kanske även skulle vara intresserade av att utöka sin exponering mot livsmedel.

Om inte Matse blir uppköpt så tror jag att det är ett måste att man börjar växa snabbare än marknaden för det gör man inte idag. Man växer ungefär som marknaden som helhet, vilket inte är dåligt, men heller inte gör att man kommer att kunna bli dominerande. Det man behöver är en tydlig fördel jämfört med andra spelare. Både Mathem och Matse påstår sig ha väldigt fräscha grönsaker och som konsument går det inte riktigt att säga vem som egentligen har rätt. Prismässigt så har både Mathem och Matse en nackdel. Det är dyrare att handla hos båda jämfört med stormarknaderna (Coop, ICA mm). Resonemanget beror till viss del på att konsumenter värderar sin egen tid till noll (dvs att man inte ser den besparade tiden som en vinst), men det blir nog svårt att ändra på. En sådan fördel skulle kunna vara om Matse börjar agera som postombud, dvs att man kan få hem paket via Matse. Det skulle vara en välkommen nyhet. Andra skulle kunna följa efter, men om Matse hade varit först så hade det varit en väldigt bra grej.

Jag har funderat en del den senaste tiden om det skulle vara en bra idé att köpa tillbaka en del av de aktier som jag sålde runt 9 SEK nu när kursen är på 8 SEK. Om siffrorna för november visar på rejäl tillväxt, tex försäljningssiffror runt 26-27 MSEK, så skulle det kunna vara en bra idé. Jag tror inte att november-siffrorna kommer att vara så bra, tyvärr, så jag ser det inte som så sannolikt, men å andra sidan så guidade man för 81 MSEK för Q4 så det är inte omöjligt.

Tidigare har jag också tagit för givet att man skulle behöva ta in pengar igen, men det kanske inte behövs. Man har runt 40 MSEK i kassan och man bränner ungefär 10 MSEK i kvartalet. Förmodligen kommer det att vara 7-8 kvartal innan man går plus (ungefär mitten av 2018) och förhoppningsvis kommer det att gå ner successivt. När väl de 40 MSEK som man har i kassan är förbrukade så skulle man förmodligen kunna finansiera sig med lån fram till dess att man går break-even. Vi får se hur det blir och kanske kommer det att dröja en ganska bra bit in i 2017 innan man får reda på hur man tänker kring finansieringen.  

3 kommentarer:

Mrs.Victoriamichael sa...

Är du i några ekonomiska svårigheter? Behöver du
ett lån för att starta ett företag eller att betala dina räkningar?
Vi erbjuder lån till människor som behöver hjälp och vi lånar ut till lokala företag, internationella och också på en mycket låg ränta på 2%.
Ansök nu via e-post: victoriamichaelloanfirm@gmail.com
Tack
Tack och Gud välsigne
Mrs Victoria

Anders sa...

Jag såg en dokumentär med ett avsnitt om Ocado. Deras packare/plockare plockade 600-800 varor per timme. Packarna stod still med två transportband intill sig. Ena bandet hade plastbackar med varor från lagret och andra bandet backar med kundernas kassar. ICAs plockare i en vanlig affär kommer aldrig komma i närheten av de siffrorna...

Charlie sa...

Absolut. Jag håller med dig. ICAs svar hade förmodligen varit att den investering som krävs för att komma upp i de hastigheterna inte är motiverad med tanke på att marknaden är liten.

Jag tror att nästa generations automatiska plocklager inte alls kommer att kräva lika stora investeringar som Ocados och för den delen Amazons lager. Det är möjligt att man inte kommer upp i riktigt samma hastigheter, men jag tror att man kan komma långt med ett gäng plockrobotar som kör runt och gör vad människor idag gör hos Matse och Mathem. Idag finns inte tekniken till rätt pris, men jag känner mig ganska säker på att det kommer att komma automatiska plocklager som inte kräver samma investeringar som dagens.