17 mars 2016

Matse - tre triggers

Jag gillar Matse och eftersom jag satt med lite likvider efter att jag hoppat av mitt oljeäventyr så fyllde jag på med ytterligare aktier för ett tag sedan. Köpkursen hamnade denna gång på 8,85 SEK, dvs något under dagens kurs, men eftersom det är väldigt låg omsättning så slår kursen väldigt.

Anledningarna till att jag köpte på mig fler aktier är på många sätt samma som tidigare, men det är möjligt att de har ändrats tidigare så jag gör en ny sammanfattning:

- Intressant logistikplattform
Matse håller på att bygga upp en intressant logistikplattform som kan leverera snabbt och säkert till hushåll i våra storstadsområden. Det finns ingenting som säger att man inte skulle kunna leverera åt andra företag också. Till exempel skulle Matse-kunder som köper produkter på nätet som skall levereras med t ex DHL få dessa levererade via Matse. Anledningen till att detta kan vara intressant är att DHL inte har möjlighet att låta kunden välja när man vill ha leveransen, vilket man skulle kunna genom ett samarbete med Matse.

- Prova-på-kasse
Många företag vill ha sina produkter på kunders förvalda listor och är förmodligen beredda på att betala för att komma dit. Jag tror att det skulle finnas ett intresse från många företag att vara med i "Månadens prova-på"-kasse och att man hade varit beredda på att betala för sig. Detta hade kunnat innebära att Matse kan sälja en sådan kasse till ett riktigt bra pris eller ge den gratis till alla som handlade för över ett belopp. Jag tror att vi kommer att komma dit och jag tror att det kan få fart på näthandeln.

- Bättre pris / lojalitetsprogram
När det kommer till livsmedel är pris viktigt. Matse tror jag kommer att kunna erbjuda volymknutna rabatter på ett sätt som fysiska butiker kommer att ha svårt att göra. Det skulle förvåna mig om man inom ett par år inte kommer att kunna få bättre pris om man handlar större volymer. Det är möjligt att man väljer samma väg som ICA, Coop m fl, dvs någon form av lojalitetsprogram. Jag tror mer på att välja priser som direkt beror på volym. Om man väljer att gå lojalitetsprogramsvägen kan man göra som Amazon och ha en årsavgift (jag tänker på Amazon Prime) och sedan ha riktigt låga priser i övrigt, eller så kan man binda till sig ett antal samarbetspartners som är intresserade av samma målgrupp och sätta samman ett intressant program.    

2 kommentarer:

Anonym sa...

En annan viktig skillnad är att Mat.se satsar på sin app o den mobila utvecklingen. De har app-utveckling in-house o externt. Mathems app är inte uppdaterad på över ett år.

Charlie sa...

Intresssant. Jag noterade att Matse lanserade en ny app för ett tag sedan, men jag visste inte att Mathem höll ett lägre tempo. Det är naturligtvis möjligt att Mathem gör en satsning inom kort och kommer ikapp och förbi, men det är kul att höra att Matse håller sig framme.

En annan sak som jag har tänkt på är att Matse verkar vara ganska på hugget i sociala medier. Högst ovetenskapligt så tycker jag det verkar som att de är bra mycket mer aktiva på twitter än vad Mathem är. Om det sedan är rätt plattform att vara böst på kan man naturligtvis fundera på, men det är där jag brukar vara och därav min iakttagelse.

Kul att du kommenterar! Har du sett någon jämförelse mellan de båda apparna?