02 januari 2015

Matse: Decembersiffra och kursuppgång

I morse när jag vaknade hade decembersiffran landat i mailen och det var rolig läsning, som det har varit den senaste tiden. Försäljningen för december landade på 12, 4 MSEK och för Q4 som helhet så landar omsättningen från Mat.se på strax under 40 MSEK, vilket inte är dåligt. Förmodligen kommer omsättningen som helhet att ligga på drygt 41 MSEK (inräknat bidragen från Kokaihop och Cold Cargo).


Om man skall välja att vara negativ istället så har tyvärr omsättningen minskat två månader i rad. OM man istället tittar på utvecklingen per leveransdag har denna minskat från 143% i oktober till 121% i november och nu i december till 114%. Man ska alltid vara försiktig att dra för stora slutsatser i ett allt för kort perspektiv, men det är ett race som pågår och det är kamp om marknadsandelar. Det blir om inte annat väldigt tydligt när man tittar på konkurrenten Mathem. Om jag är rättinformerad så tog man in 120 MSEK under förra året och man ser Mathem-reklam både i TV och på nätet. Från min horisont är det tydligt att man prioriterar marknadsandelar högre än vinst och jag tror att det är helt rätt just nu. Min oro är att Matse visst drar nytta av Mathems, ICAs och Coops onlinesatsningar (om inte annat genom att Coop gjorde reklam via Koka ihop för sin onlinehandel) genom att marknaden som helhet växer, men genom att inte finnas med på samma sätt i bruset så riskerar man att förlora marknadsandelar.

Man kan leka med tanken att Mat.se skulle göra en nyemission. En effekt av en nyemission skulle vara att ledningsgruppen skulle få en mindre del av kakan. Idag sitter ledningsgruppen på omkring en miljon aktier var och tillsammans ungefär 30% av bolaget. Naturligtvis skulle man kunna göra en nyemission så att de omfattas, men om de inte sitter på ganska rejäla förmögenheter så skulle de inte kunna teckna fullt ut. Jag gissar att ledningsgruppen inte är så förtjusta i tanken på att bli utspädda och jag tror även att de skulle se en nyemission som ett misslyckande. Det är naturligtvis bara spekulationer från min sida.


När man ändå pratar om ägande så finns det en ägare förutom familjen Mattson (Gavia Food Holding AB) och ledningsgruppen (Namaste Holding AB) som har mer än 10%, nämligen en okänd ägare som sitter på 12%. Jag har lekt med tanken på att detta skulle kunna vara Bergendahlgruppen och eventuellt så skulle de kunna vara intresserade av att öka denna andel, men att ha en leverantör som storägare känns inte idealiskt och på många sätt hade det varit en bättre idé att de i så fall köpre loss hela bolaget. Det kommer dock förmodligen att kräva mer pengar än vad de är beredda att satsa. Återigen så handlar det om lösa spekulationer från min sida. Det skulle dock vara intressant att veta vem som sitter på 12%-innehavet.

En annan sak som skulle vara intressant att veta är vad man planerar att göra för att lyfta omsättningen från 12-15 MSEK som har taktat på det senaste kvartalet. Nästa steg borde vara att krossa 20 MSEK-intervallen, men frågan är om man gör det utan att gå in på en ny geografisk marknad eller genom att lansera någon ny form av tjänst, tex Sveriges billigaste torrvarumatkasse på nätet. Jag tänker mig att man plockar ihop en matkasse med spaghetti, krossade tomater (som förvisso är en konserv), ris, corn flakes, havregryn etc och pressar priset ordentligt. Måns, VD, får ringa Lantmännen och få med dem på tåget. Det har varit lite för lite av "innovationer" från Matse tycker jag, men jag hoppas på mer av den varan under 2015.

Om en bra decembersiffra eller något annat har drivit upp kursen något idag låter jag vara osagt, men som aktieägare, som inte hade tänkt öka, så tycker jag naturligtvis att det är kul att handeln sker kring 12 SEK och inte vid 11 SEK. För var det är värt så verkar det som att Avanza har nettosålt och att Nordea, Handelsbanken och Nordnet fyller på, men som vanligt så handlar det om väldigt små poster.

Inga kommentarer: