03 januari 2015

Är det läge för att ta en position i olja?

Jag har lovat mig själv att hålla mig borta från oljebolag. Tidigare har jag varit inne i Lundin Petroleum, African Oil, Enquest, Statoil och förmodligen någon mer. Med undantag för Statoil så har samtliga inhopp slutat i att jag har fått kalla fötter och sålt. Ingen succé med andra ord, men heller ingen riktig käftsmäll. Statoil var annorlunda. Anledningen till att jag köpte Statoil var, om jag minns helt rätt, för att jag trodde att det kunde vara en idé att äga Statoil när dem knoppade av bensinstationerna, Statoil Fuel and Retail. Det visade sig att det var det och det hela blev en bra affär för min del. Hur som helst, eftersom jag har tyckt att det varit väldigt svårt att förutspå hur oljebolagens framtid kan te sig så har jag valt sedan ganska länge att investera i andra aktier.

Även om jag ser en mängd anledningar till att inte gå in i ett oljebolag så börjar jag bli lite intresserad av att investera lite pengar i olja eller rättare sagt certifikat eller liknande som följer oljepriset. Det känns nämligen för mig som att oljepriset är väldigt pressat för tillfället och att det tids nog kommer att vara uppe en bit över dagens nivåer. Jag kan inte turerna kring OPEC bättre än mannen bakom detta tradingcase: http://borsrum.handelsbanken.se/Borsflodet/Tradingcase/2014/Trading-Case---Olja/ så jag hänvisar till detta istället för att återupprepa. Värt att notera är att oljepriset fortsatt ner efter att tradingcaset presenterades. (Det kan man tolka som att han egentligen inte är så bra på att prognosticera framtiden för oljepriset eller som att sannolikheten för ett uppsving är än större nu. Jag lutar åt det senare.)



För de som inte känner till turerna så kan jag sammanfatta de väldigt kort som att OPEC, som bland annat omfattar Saduiarabien, förvånade de flesta när de bestämde sig för att producera för fullt och inte hålla igen för att hålla uppe priserna. Med större tillgång så föll priset, precis enligt skolboken.

Det finns säkert de som tycker att det är stor risk att spekulera i oljepriset för tillfället med tanke på de stora rörelserna på senare tid, dvs hög volatilitet. Jag har alltid tyckt att volatilitet är ett knepigt sätt att mäta risk. Istället så ser jag det som mindre troligt att priset går ner mycket mer än dagens låga pris. Förr eller senare så kommer Saudi med flera att ge upp sina ansträngningar för att hålla priset nere. Om man håller nere priset för att göra livet surt för oljeproducenter i USA eller vad nu agendan än må vara så kommer man förr eller senare att sluta med det och då kommer priset att gå upp. Ett annat scenario skulle kunna vara att det blir någon konflikt som drar upp oljepriset.

Mitt trading-case just nu skulle vara LONG OLJA H, ett certifkat från Handelsbanken utan hävstång som nämns i länken ovan. Utvecklingen de tre senaste åren finns presenterad ovan (klippt från Avanzas sida).

Jag skulle kunna tänka mig att köpa för 45 SEK som den handlas i idag. Målkursen skulle vara 60 SEK, dvs upp 33%, och stop-loss skulle jag lägga på 39 SEK, dvs -13%. Investeringshorisonten skulle vara ett år, dvs till slutet av 2015.

Det är möjligt att jag hoppar på detta själv, men eftersom jag inte har pengar som står beredda att investeras så skulle jag behöva göra mig av med något annat först och då blir det lite mer jobbigt att få tummarna loss. Dessutom ska jag inte sticka under stol med att jag inte håller det för osannolikt att kursen kan gå ner ytterligare. Jag får helt enkelt tänka på saken.

Vad gäller riskspridning så skulle det vara en poäng att ta en position som denna som inte direkt är avhängig den svenska börsen.

Är det någon som har funderat i liknande banor? Är det någon som känner till ett bättre certifikat eller liknande om man vill följa oljan utan hävstång?

3 kommentarer:

hankman84 sa...

Tror inte det är nån brådska att ta position mot olja eller oljebolag. I värsta fall blir det ett nuvarande eller lägre oljepris i flera års tid. Men tror inte på nån snabb återhämtning uppåt än.

Anonym sa...

LUPE har gått otroligt starkt under oljenedgången. Ska det hända något i olja är det en uppvärdering av LUPEs tillgångar och produktionsstarter. Övrigt, vänta.

Charlie sa...

hankman84: Du kan mycket väl ha rätt att det förmodligen inte är någon brådska, men jag ser det som sannolikt att oljepriset kommer att vara en bra bit högre än dagens nivåer, kanske 70-80 USD, men att risken för att vi går mycket under dagens nivåer ser jag inte som så sannolikt. Saudi producerar för fulla muggar och jag har svårt att se vad som skulle kunna trycka ned priset ytterligare, däremot har jag desto lättare att se att priset kan vända upp. Anledningen till att jag funderar på att ta ett bet är också för att jag tycker att börsen känns mindre attraktiv vid dagens nivåer. Det är möjligt att jag har fel och jag är ingen oljeexpert.

Mama: Jag följer inte LUPE och vad jag menade var egentligen att jag valt att inte investera i oljebolag eftersom jag tycker att det finns för många osäkerheter kring oljebolag som är svåra att överblicka. LUPE var endast ett exempel på ett oljebolag som jag har ägt och om jag verkligen ägt LUPE så var det för väldigt länge sedan, kanske runt 2007 eller liknande. Det går säkert att kolla genom att gå igenom gamla inlägg.