11 juni 2013

Holmen 16%
Industrivärden 16%
Telia Sonera 16%
Skanska 13%
Billerud Korsnäs 10%
SEB C 7%
Investor 7%
Lundbergföretagen 6%
Nokia 5%
Ericsson 3%

Efter mitt förra inlägg så blev jag lite intresserad av att se hur fördelningen i portföljen egentligen såg ut. Holmen är som sagt störst tätt följd av Industrivärden och Telia Sonera. Telia Sonera och Holmen kommer förmodligen inte att vara bland de större innehaven någon längre tid. Dels har jag i nuläget ingen plan på att öka och om tillfälle ges så kommer jag sannolikt att minska.
Skanska och Billerud Korsnäs kommer nog att ligga kvar ganska länge. Jag har inga planer i nuläget att varken köpe mer eller minska.

SEB C kommer jag nog att sälja tidigast under nästa år. Anledningen är att de ligger i en aktiedepå och jag har ingen plan att trigga mer reavinstskatt för innevarande år, men om situationen ändrar sig så kommer jag naturligtvis att agera.

Investor och Lundbergföretagen kommer nog att hänga med ett bra tag till, mest sannolikt om något förändras skulle vara en ökning i Lundbergföretagen.

Kring Nokia kommer det säkert att hända saker. Jag är ganska optimistisk till bolaget och jag tror en hel del på deras nya lågprissmartphones och plattor. Det finns mycket som kan gå snett, men med ett Apple som ingen verkar tro någonsin mer kommer att presentera något intressant, baserat på kursen, och ett Samsung som inte helt imponerar så finns det kanske utrymme för någonting annat än Android och Iphones. Efter att ha avverkat tre iPhones är jag ganska mätt på Apple-produkter och de senaste åren så har jag mest varit imponerad av att bolaget kan få så många att tycka så bra om så lite. Det är kanske hårda ord, men iPhone och iPad var nyheter och vad som har kommit efter det har inte varit häpnadsväckande, i alla fall inte för mig.

En annan anledning till att jag tror på Nokia är samarbetet med Microsoft. Visst går det att synka en iPhone med en Windows-PC, men mina erfarenheter är inte enbart goda (vilket förvisso gäller de flesta telefoner som jag använt). Om man spelar sina kort rätt och verkligen bygger produkter som funkar tillsammans så tror jag att det kan locka över en hel del kunder, kanske t o m en och annan yngling som idag bara kan tänka sig Mac. Jag skulle själv absolut kunna tänka mig att köpa en Nokia-tablet som kör Windows 8, förutsatt att den naturligtvis är så bra som jag föreställer mig att den skall vara.

En intressant ny giv i "smartphones-kriget" är Googles kommande telefon som skall förutom att vara någonting utöver det vanliga (så klart) så skall den också vara hyfsat billig. Det intressant i detta är i min mening inte hur Apple skall reagera utan hur alla Android-får som Samsung m fl skall reagera. De kan knappast vara tillfreds med att sälja Googles nästbästa telefoer, eller så kan de vara det? Vem vet?

En annan intressant del i det hela är att man ser från marknaden sida ganska statistiskt på smartphones och övriga telefoner, dvs lågpristelefoner, men det kommer naturligtvis inte att vara för evigt. Många av de som idag i utvecklingsländer köper lågpristelefoner kommer inom några år att köpa smartphones eller tablets och i många av dessa länder är Nokia mer eller mindre synonymt med mobiltelefon. Om Microsoft och Nokia tillsammans skulle vilja kapa åt sig en stor portion av kommande nätsurfare så har bolagen tilllsammans en jättemöjlighet, och de vet de säkerligen om. Nästa miljard internetanslutna tror jag huvudsakligen kommer att surfa via mobiler/tablets i olika former.

Slutligen, kort, Ericsson tror jag kan vara en intressant investering, men jag ser ingen anledning att öka i nuläget. Möjligen säljer jag för att mitt innebav är väl litet och saknar riktig betydelse.

Inga kommentarer: