23 januari 2009

Aktiedirekt är sig inte likt

Jag upptäckte för ett tag sedan att Aktiedirekt inte är sig likt längre. Förändringen är tyvärr inte till det bättre. För många så spelar nog inte förändringen så stor roll, men för mig har den viss betydelse. För ett par år sedan hade förändringen absolut varit till det sämre.

Förändringen är att man numer inte längre kan bestämma att ordern inte skall delas upp i mindre ordrar. Om man t.ex. lägger en köporder på 1000 aktier á 20 SEK kan man idag med förändringen som Aktiedirekt gjort sluta med mindre än 1000 aktier, t.ex. 457 aktier, om t.ex. kursen bara under ett kort ögonblick varit nere på 20 SEK. Detta är ett problem eftersom det är svårt att beräkna courtage-kostnaden. Ett annat problem är att man kan landa med ett svårsålt antal aktier. Det är lättare att sälja ett stort, jämnt antal aktier än ett udda antal. Dessutom antar jag att samma princip gäller när man skall sälja aktier, vilket gör att man kan sluta med ett väldigt litet antal aktier som man i princip får slumpa bort. Jag gillar inte förändringen och funderar nu på att börja kolla efter en annan mäklare. Förmodligen kommer jag att ha kvar aktiedirekt för vissa innehav, men jag blir alltmer säker på att jag skall ha en till.

Vad rekommenderar ni för mäklare? Det skall tilläggas att jag gärna hade velat kunna köpa amerikanska och tyska aktier till bra courtage om möjligt.

Mvh Charlie

4 kommentarer:

E sa...

Hej!

Jag började själv min aktie/fond-karriär hos Aktiedirekt tack vare deras låga courtagekostnader och ändå relativt stora möjligheter. Efter en tid kände jag att jag ville ha ännu fler funktioner så som pensionssparande, möjlighet att handla på andra marknader och fler möjligheter till analyser och liknande.

Mitt val blev då Nordnet, som har just detta och ändå håller förhållandevis låga courtagekostnader. Du kan som du skriver bland annat handla på tyska och amerikanska marknader m.fl. Du kan förstås även välja om du vill dela upp dina ordrar i mindre ordrar eller inte.
Jag har hittills inte ångrat mitt val för en sekund, även om jag inte betvivlar att andra mäklare har samma möjligheter.

Nordnet är väl värt att kika närmare på tycker jag.

mvh
/ Eric

Anonym sa...

Att bli sittande med udda antal aktier är väll inget större problem längre eftersom börsposterna är slopade.

Isvar sa...

Jag använder Avanza för amerikanska aktier, fonder, IPS, kapitalförsäkring och har även kopplat så att jag kan se mitt PPM där. Funkar fint.

Sen har jag även depå på Aktiespar (konkurrent till Aktiedirekt) där jag har mina nordiska aktier, de är billiga och deras sajt fungerar väldigt bra.

Charlie sa...

Tack för alla kommentarer!

Jag tycker generellt att minimicourtage på 39 SEK eller mer är för mycket, särskilt med tanke på minimicourtaget 9 SEK på Aktiedirekt. Det finns många osäkerhetsfaktorer när man handlar med aktier, men är det någonting som är säkert så är det att courtaget skall hållas så lågt som möjligt :)

Jag skulle kunna tänka mig att betala en fast årligt avgift för bättre information, tex realtidskurser, insiderstatistik, möjlighet att ställa in triggers (exempelvis att man får ett e-mai om volymen går över en viss nivå och liknande), men det verkar vara svårt att hitta det jag söker. Det slutar väl med att jag får skapa min egen nätmäklare :)

Kommentaren att börsposterna slopats är en bra kommentar, men jag gillar ändå inte att bli sittande med 999 aktier. Risken att en sådan ojämn post kommer att delas upp i småposter när den säljs är ganska stor och jag vill inte hålla på att dutta med småposter. Jag vill bestämma hur många jag vill köpa och hur många jag vill sälja.

Det är dessutom ganska illa att aktiedirekt har ett incitament att dela upp mina ordrar i småordrar, just eftersom de tjänar pengar på att göra det. Mina intressen går alltså inte hand i hand med min nätmäklares. Det är sällan bra. Nätmäklaren skall vara nöjd när kunden är nöjd.

Hur som helst, jag kan leva med det även om jag inte gillar det.

mvh Charlie