11 april 2008

Hur mycket lågkonjunktur kommer det att bli?

Jag tycker att börsläget är svåranalyserat just nu. Under januari och februari så tyckte jag att sannolikheten för att många företag skulle röra sig uppåt var större än risken för att de skulle fortsätta nedåt. Nu när börsen har krupit upp lite och en del av utdelningarna har pumpats ut så känns läget inte lika lättanalyserat. Dessutom sitter jag idag inte med större delen av mina pengar utanför börsen. Exponeringen mot börsen är alltså större, vilket naturligtvis spelar roll för hur jag resonerar.

Å ena sidan så finns kreditoron och annalkande lågkonjunktur, å andra sida finns pressade aktiekurser och hyggligt välfyllda orderböcker. Den stora frågan är egentligen inte om det blir lågkonjunktur, utan snarare hur mycket lågkonjunktur det kommer att bli. Det är nämligen inprisat sämre tider i dagens kurser. Är dessa inprisningar motiverade eller överreagerar marknaden? Jag vet inte, men min uppfattning är att marknaden generellt övereagerar på nyheter, både bra och dåliga. Det är enligt mig inbyggt i ett system med massa olika former av derivat som gör att aktörer kan tjäna pengar både i upp- och nedgång. Detta har jag egentligen inga belägg för, men det är en åsikt som jag har.

Troligtvis kommer jag inte att köpa på mig mycket mer denna månad heller. Min förhopppning är att kreditoron skall verka ut och att situationen skall stabiliseras. Detta tror jag kommer att ge fart åt banksektorn, vilket naturligtvis skulle vara roligt eftersom jag har en del innehav inom denna sektor. En annan förhoppning jag har är att det tapp som många aktier har gjort på grund av utdelning snabbt kommer att tas igen i en marknad som upplevs som mer stabil.

På lite längre sikt, fram til sommaren, så kommer jag nog att fortsätta pumpa in pengar på aktiemarknaden. En del kommer nog att bli påfyllningar, t ex Alfa Laval, medan jag nog också kommer att fylla på med en del nya aktier, kanske AXIS eller Anoto.

Det var dagens fundering. Kommentera gärna.

mvh Charlie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, är du intresserad av ett abonnemang hos oss på Axier.se? Isåfall kanske vi kan byta lite tjänster, jag skulle gärna vilja att du länkade till oss. Du kan väl maila mig om du är intresserad, maila till jonas på axier.se.

finansmamman sa...

Jag har ungefär samma tankar som du har, jag avvaktar med köp tills läget blivit lite stabilare.