23 september 2024

Byggmax: Kommer Q3 att vara bra?

Byggmax kurs har utvecklats bra den senaste tiden och just nu så ligger kursen runt 43 SEK. Det var nära att min riktkurs på 45 SEK för ett par dagar sedan, men det fattades lite. Det är naturligtvis svårt att veta vad som drivit kursen uppåt, dock så gissar jag på att den ökade aktiviteten på bostadsmarknaden påverkat positivt och jag tror även att räntesänkningarna drivit upp kursen.

Om man tittar på utbudsstatistik från Hemnet så ser det ganska bra ut. Antalet villor som bjuds ut är relativt högt, och om sambandet att villatransaktioner leder till renovering som i sin tur leder till inköp av byggmaterial så är det allt annat lika positivt. Så långt känns det hela rätt bra. Det som inte känns superbra är att t ex Google Trends inte direkt visar på någon rusning. Det är dock lite vanskligt att dra stora slutsatser från t ex Google Trends när det kommer till Byggmax. Jag antar att det ibland köps en del reglar, skruvar, plywood-skivor eller liknande utan att det görs någon direkt efterforskning på nätet innan. Det kan vara fel, men det är vad jag gissar.

Överlag så tycker jag att det ser fortsatt intressant ut med Byggmax. Bolaget är i bra skick, som jag ser det, trots att det varit utmanande tider. Jag tror att det finns goda skäl att tro att den ökade andelen villatransaktioner kommer att gynna Byggmax. Det finns naturligtvis andra faktorer som spelar in. T ex så har jag funderat en del på om det kan vara så att det finns ett generellt sett lägre intresse för renovering eller byggprojekt. Det finns t ex inte lika många TV-program som handlar om byggande. Istället visas det mycket program där man ska återbruka och göra hemförbättringar av vad man redan har eller vad man kan köpa begagnat. Det kanske inte stämmer, men det är så jag uppfattar det. Tyvärr är det svårt att kvantifiera ett sådant skifte så det får nog tyvärr stanna vid en tanke.

Länk till Hemnets statistik: 

https://www.hemnet.se/statistik/utbud?resolution=MONTH&locationId=17691&rooms=ALL&successionType=PRE_OWNED&type=HOUSE&marketState=ALL

  

Inga kommentarer: