08 april 2022

XXL: Ökade efter dagens nedgång

Idag stack kursen i XXL ned under tian och jag tänkte lite och kom ganska snabbt fram till att det var läge att öka. Det verkar som att nedgången triggades av sänkt riktkurs av Nordea. I vanlig ordning så är motiveringen inte tillgänglig (för den som inte betalar) och det enda som kommuniceras är riktkursen, i detta fall 9 NOK. Handeln stack upp ganska ordentligt och det spädde säkert på nedgången.

Det är möjligt att jag är fel ute och det är möjligt att jag inte ser saker som jag borde, men jag tycker att det ser attraktivt ut på dessa nivåer och jag har faktiskt svårt att se att Q1-rapporten kommer att vara en riktig besvikelse. Förväntningarna bör, sett till kursen, vara lågt ställda och jag tror att nuvarande nivåer är rätt intressanta. Naturligtvis skulle jag ha haft lite mer ro och inte sprungit in i aktien så som jag har gjort, men det är alltid lätt att vara efterklok. När det väl vänder så tror jag att det kan vända med besked.

En intressant sak som jag förresten läste om Nordeas analys så var det att man i analysen trodde att konsumenter skulle välja att lägga mer pengar på resor istället för XXLs produkter. Det är möjligt att det är korrekt, men vad gäller alla de som bokat sommarresa till svenska fjällen så tror jag att ett och annat produktköp kommer att göras trots att många vill resa. Det är alltid svårt att dra några riktiga slutsatser från ett utdrag, men spontant så kändes det inte som att det var så mycket nytt egentligen. Vem vet, det kanske är en klockren analys. Hittills har jag haft fel i alla fall. 

Inga kommentarer: