15 oktober 2019

Byggmax: Laddar inför Q3-rapporten

I Q2-rapporten så finns det några fina bilder, se nedan:


Jag tror att det kan vara så att det inte så fina vädret 2019 i kombination med att fler av de nya butikerna har kommit igång kan göra att en och annans låga förväntningar överträffas nästa vecka. Det fina med Byggmax är att det är relativt enkel verksamhet att analysera, i alla fall om man jämför med läkemedelsbolag eller liknande. Det betyder så klart inte att jag har rätt på något sätt, men att det skulle slå något väldigt oerhört känns ganska osannolikt. Till exempel så ser jag det inte som otroligt att Byggmax, som har öppnat fler butiker sedan 2017, kommer att kunna leverera omsättning och resultat i linje med vad man gjorde 2017. Det är möjligt att det hade bedömts vara en ordentlig ökning eftersom man gärna bara jämför med motsvarande kvartal året innan. Det återstår så klart att se, men jag ser det inte som osannolikt.

Om man tittar på hur det ser ut i Google Trends så verkar det vara ungefär som förra året, kanske något bättre. Man kan naturligtvis fundera på om man först googlar och sen köper en tid senare. Det känns inte osannolikt tycker jag. Om det stämmer så borde försäljningen komma en tid senare, efter att man googlat. Det är möjligt att det inte gör någon större skillnad. Vad som gör större skillnad är så klart hur många som googlar innan man handlar och hur mycket det handlas per gång. Jag tror att det är ganska samma. Precis som jag har skrivit tidigare så tror jag att man kan ha lyckats ganska bra i mindre orter. Om man gräver lite mer i Google Trends och jämför med t ex Bauhaus så tycker jag att den bilden känns ganska sannolik. Vi får se vad rapporten visar i nästa vecka.

Inga kommentarer: