11 maj 2019

Inwido: Påfyllning

De senaste dagarna så har jag fyllt på med ytterligare Inwido-aktier. Det är inte något som jag är helt säker på och jag borde ha gjort ett mer grundligt analysarbete, men jag har tagit en liten post och det känns OK. Hypotesen är att kursen är väl nedtryckt och att eventuella problem inom nybyggnation inte kommer att slå fullt så illa som det är inprisat. Alltså, för det första är jag inte säker på att byggmarknaden kommer att gå ner så mycket som många verkar tro, och om det händer så tror jag heller inte att det kommer att vara så illa. Därutöver så har det varit en del speciella händelser som har skakat om, och även om dessa händelser, tex Jeppssons dödsfall, är tragiska och negativa för bolaget så tror jag att bolaget kommer att kunna fortsätta på inslagen väg.

Vad gäller Byggmax så handlas den nu under 40 SEK efter de senaste dagarnas nedgång. Det är inte så konstigt att Byggmax dras ned när marknaden som helhet går ned och inte heller konstigt med tanke på att det gått upp ganska mycket och ganska snabbt. En person från Handelsbanken fonder som var med i en EFN-TV-sändning trodde att Byggmax skulle kunna gynnas av den svaga kronan på så sätt att färre kommer att resa utomlands. Om man stannar hemma så antog man i resonemanget att man höll på med byggprojekt och det skulle gynna Byggmax. Det är möjligt att det inte är helt tokigt. En alternativ förklaring eller kompletterande om man så vill skulle kunna vara att en del projekt som inte blev av förra sommaren för att det var för varmt kanske sker denna sommar istället. Vi får se. 

1 kommentar:

Roadstar sa...

Tja snygg sida,

Långsiktigt tänk om byggmax. Jag hållerig undan små konsumenter. Så ulligt volatila.
Satsar på investmentbolag istället.

Mvh roadstar