12 oktober 2018

Byggmax: Andelen blankat går upp

Idag så noterade jag att andelen blankade aktier gick upp något för Byggmax. Inget dramatiskt och ingenting att lägga för stor vikt vid. Vad som är lite mer intressant tycker jag är att det har varit två aktörer som har stått för en stor del av försäljningen de senaste dagarna. Idag var det Enskilda som stod för en stor del av de sålda aktierna och tidigare dagar har det varit Goldman Sachs (om jag nu tolkar förkortningarna rätt). Jag är generellt alltid lite skeptisk till att dra för stora slutsatser av att titta på vem som säljer och köper, och tänker att man som småspelare är rätt lätt att dribbla av, men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite intressant trots allt. Om det nu är så att man vill hålla nere kursen på grund av att man är del av blankningen så måste man för eller senare vända och börja köpa, eller? Vi får se. Ingenting som jag bygger mitt case på, men lite intressant ändå.

En annan sak som jag tycker är intressant är att kursen nu är nere på många av de pessimistiska riktkurser som presenterades för ett tag sedan. Då stod kursen i runt 45 SEK och i analyserna så sänkte man riktkursen till 33 SEK. Det har ju visat sig vara helt rätt, men frågan är om det kommer att komma nya riktkurser efter att Q3:an har presenterats. Jag tror det. Min hypotes är att man kommer att tolka Q3:an som ett steg i rätt riktning och att man därför höjer sina riktkurser. Det återstår så klart att se och det kan vara helt fel.

Om det nu vänder uppåt så ska det bli intressant att se om jag kan ha ro i kroppen att även åka med uppåt en bit eller om jag min vana trogen ska hoppa av alldeles för tidigt. Riktkursen som jag själv jobbar med är 45 SEK och jag hoppas att man kan nå den inom 12 månader.

Inga kommentarer: