11 maj 2018

Cykelpendling: Lastcykel

Cykelpendling kan se ut på olika sätt. Man har olika behov, preferenser och möjlighet att lägga pengar på en cykel. Vad gäller pengar så kostar en cykel en del, i vissa fall kanske mycket, men oftast kan man räkna hem cykeln relativt enkelt (förutsatt att den används så klart).

Den främsta anledningen till att man kan räkna hem den är att alternativen är relativt dyra. Att köra bil kostar nämligen en hel del. Även om man kommer fram till att man ändå kommer att ha bil och därmed är fast med en hel del kostnader i form av försäkring, värdeminskning mm så slipper man i alla fall bränslekostnader och parkeringsavgifter. Om man istället jämför med att åka kollektivt så blir kalkylen en annan, men även i detta fall så kan man förmodligen räkna hem cykeln relativt enkelt. Utöver det rent ekonomiska så tycker jag att man skall lägga till de positiva hälsoeffekterna. För att göra det rättvist bör man tyvärr även lägga till de negativa effekterna, vilket är att risken att man gör sig illa är högre när man cyklar än om man t ex kör bil eller åker kollektivt. (Jag har ingen statistik som backar upp detta så om det är någon som tycker att jag är "ute och cyklar" så får ni gärna kommentera.)


För ett tag sedan var jag otroligt inne på att köpa en lastcykel av märket Bullitt. Det är i mina ögon den häftigaste av dagens lastcyklar. Jag skulle t o m drista mig så långt att kalla det en modern klassiker. Jag är ingen cykelexpert och jag kan inte speciellt mycket om cyklar, men för var det är värt så tycker jag att Bullitt-cykeln är riktigt snygg. Det kanske finns en del som tycker att en cykel är en cykel och inte mer, och det är naturligtvis helt OK, men sådan är inte jag. I min värld finns det absolut snygga cyklar och Bullitt är en av dem.




När man tittar på lastcyklar så märker man ganska snabbt att priserna är relativt höga. En anledningar till att priserna är höga är att cyklarna görs i förhållandevis låga volymer. En annan anledning, i alla fall med Bullitt, är att man satsar på kvalitetskomponenter. Cykeln är byggd för att användas och användas mycket. Med dagens svaga krona så behöver man inte lägga till mycket utöver basversionen för att hamna över 30 000 SEK och det är mycket pengar för en cykel.

Bullitt finns även som elassisterad cykel. Det finns två varianter med olika motorer och olika växelsystem. Om man ska ha cykeln som en vardagscykel så tror jag att man kommer långt med basversionen. Det man ska komma ihåg med elcyklar är att det finns möjlighet att få 10 000 SEK i subvention från staten. Reglerna säger att det är 25% av inköpspriset, men max 10 000 SEK. Eftersom en elassisterad Bullitt kommer upp över 40 000 SEK så blir det därmed maxbeloppet på 10 000 SEK.

Om det höga inköpspriset är en nackdel så är det höga andrahandspriset en fördel. Om man kombinerar det höga andrahandspriset med att man kan få en statlig subvention på 10 000 SEK så finns det kanske möjlighet att göra en ganska bra affär genom att köpa en Bullit med elassistans och sedan sälja den efter ett par år. Antingen så finns inte subventionerna på elcyklar kvar då, vilket även borde få effekt på andrahandsmarknaden, eller så skulle man kunna sälja cykeln i ett land där det inte finns samma subvention. Det är ganska meckigt så klart, men inte omöjligt. Naturligtvis så är det ingen bra idé att köpa om man inte tänkte att man skall ha den, men om man inte har haft varken elcykel eller lastcykel innan så kan man inte veta om man gillar konceptet (eller egentligen koncepten). På så sätt tycker jag att det är bra att veta att risken med köpet är hyggligt begränsat.

En sak som jag tycker att man skall fundera kring när det kommer till elassistans och lastcyklar är att dessa cyklar är tunga från början (särskilt med last) och att lägga ett par kilo till på elmotor och batteri gör inte enorm skillnad. Det är på så sätt, enligt mitt sätt att se, mer vettigt att köpa en lastcykel med elmotor än t ex en racer med elmotor. Om man dessutom lägger till att dagens elcyklar i Sverige är strypta till 25 km/h så blir det än mer vettigt.

Många som funderar på att köpa lastcyklar väljer att köpa en lådcykel. Enligt mitt sätt att se är det stor skillnad på en long john-cykel, som Bullitt är ett exempel på, och en lådcykel. En long john beter sig mer som en vanlig cykel eftersom den har två hjul precis som en vanlig cykel. En annan aspekt är att en long john oftast inte är bredare än en vanlig cykel, vilket kan vara bra när man skall komma fram i trafiken eller få ner cykeln i ett förråd eller liknande.

Om man bor på ett sätt så att man har tillgång till trevliga cykelvägar och har behov av att transportera barn eller t ex en hund så tycker jag att en el-Bullitt skulle kunna vara ett bra köp. Eftersom elcyklar är subventionerade och eftersom en Bullitt är förhållandevis tung (framförallt när den är packad) så tycker jag att elassistans kan vara motiverat. För egen del så funderade jag länge, men efter många, många googlingar och youtube-filmer så landade jag i att jag egentligen inte hade något behov utan att jag klarade mig bra med min cykelarmada i garaget.

Information om cykeln hittar du på www.larryvsharry.com. Bilden ovan är en cykel som har färgen "Rå".

Eftersom hela inlägget slutade i en hyllningssång till Bullitt så kan det vara på sin plats att säga att detta inte är ett sponsrat inlägg.

Inga kommentarer: