24 maj 2017

Telia, Hövding: Det tickar uppåt för teleoperatören och det säljs inte så mycket cyklar i Q1

Den senaste tiden har varit bra drag i Telia. Det har kommit lite positiva nyheter kring Turkcell för ett tag sedan, nämligen att man säljer en del av sitt innehav. Jag tror att marknaden tycker att detta är positivt då det är ett tecken på att saker och ting rör på sig. Tyvärr har jag varit fullt upptagen med annat än att djupdyka i vad som händer med Telia så jag är inte speciellt påläst. Det som jag dock noterat är att Telia gett sig in och köpt rättigheter till den finska hockeyserien och att man köpt ett bolag verksamt inom molnlösningar för mindre och medelstora företag från Ratos. Efter börsens stängning kommunicerades det dessutom ut ett förslag om utdelning i Turkcell. Om det går igenom handlar det om ca 2,1 miljarder SEK, vilket ungefär skulle motsvara 50 öre per aktie (om jag har räknat rätt).

Precis som jag har skrivit tidigare så ligger jag lite väl tungt i Telia, men av erfarenhet vet jag att det är lätt att ta hem en vinst väl tidigt när det börjar röra sig uppåt. Dessutom vet jag inte riktigt vad jag skulle köpa istället, vilket förvisso är ett ganska dåligt argument, men - rätt eller fel - något som spelar roll i mitt fall. Det har varit en strävsam resa i Telia och bara för att det börjar ticka uppåt lite nu på sistone så har det ändå inte varit en bra affär för min del. Jag underskattade tiden det skulle ta för att vända skutan och reda ut all den oreda som fanns i bolaget. Det är på inget sätt utrett än, men jag tror att man är ett steg på vägen och snart kanske man även kan göra sig av med de euroasiska verksamheterna enligt plan. Jag kommer att segla med ett tag till förmodligen, men jag ligger som sagt väl tungt i Telia och borde egentligen minska av den anledningen. Det är dock positivt att se att det finns en framtidstro och att man ger sig in på nya områden och att man inser att man kan dra nytta av den stora kundbasen.

Hövdings rapport trodde jag skulle vara bra och det var den kanske sett till omsättningsökning, men vad gäller sålda hjälmar så var det inte så mycket att hurra för i mitt tycke. Jag trodde att den starka försäljningen under de sista fyra månaderna var början på någonting nytt och att det skulle spilla över i Q1. Min hypotes var att de 700-800 butikerna hade börjat få snurr på försäljningen och att detta nu skulle lyfta försäljningen till en ny nivå. Det tycker jag inte riktigt att var fallet. Det låter konstigt att man tycker att en rapport som visar en omsättningsökning på 100% inte är bra, och det kanske det också är, men Q1 förra året bjöd inte på mycket till försäljning så sett i ljuset av det var det inte mycket att hurra för. Det är absoluta tal som i slutändan räknas.

Det man kan fundera kring är hur stor säsongspåverkan det finns i försäljningen. De största marknaderna är länder där cyklingen ligger nere eller går på halvfart under Q1. Det säljs förmodligen inte speciellt mycket cyklar och cykeltillbehör under Q1 jämfört med Q2. Det är möjligt att jag har fel och att säsongseffekten inte alls är så stor och att det säljs cyklar och cykeltillbehör relativt jämnt under året och att det inte finns någon extrem säsongseffekt. Förutom vädret så tror jag att Q4-rapporten lyfts en hel del av julhandeln, vilket då blir en annan form av säsongseffekt. Gissningsvis är Hövding en ganska populär julklapp. Det man också ska komma ihåg i sammanhanget är att det relativt små volymer och det är en häftig tillväxt så det är svårt att dra alltför stora slutsatser kring säsongseffekterna.

Överlag så är jag lite tveksam till Hövding. Det är en produkt som är på väg att bli etablerad på vissa marknader och den kommer säkert att växa ytterligare, men frågan är om det kommer att gå snabbt nog för att motivera dagens kurs. Det kanske för alltid kommer att vara en nischprodukt för välbeställda och alla de butiker som har Hövding i sitt sortiment kommer inte att ha det om ett par år om man inte säljer mer än ett fåtal per år, och vad spelar det för roll om man finns i ett stort antal butiker om allt mer av försäljningen flyttas till nätet. Naturligtvis finns man även på nätet, men av någon anledning så tycker man att man kan agera återförsäljare på egen hand i den kanalen. Jag är inte helt övertygad om att det är rätt väg att gå. Martin Gren, grundare av AXIS, intervjuades i Börspodden för ett tag sedan och en av hans vägledande idéer var att man inte skulle konkurrera med sina återförsäljare eller distributörer. Man kan ha olika syn på saken, men jag är inte helt nöjd med Hövdings upplägg kring ehandel.

Det som skulle kunna trigga försäljningen för Hövding är en ny generation. Den nuvarande har varit med ett tag och jag gissar att man jobbar med att ta fram en ny generation. En del av de inbitna kommer kanske att byta ut sin nuvarande Hövding mot en ny när den nya generationen visas. Eventuellt har man jobbat en del med priset och möjligen så kommer man att kunna sänka priset en del, vilket skulle kunna öka försäljningen. Jag tror det inte, men det är en möjlighet.

Vad gäller risker så skulle jag inte bli helt förvånad om det ganska snart dyker upp liknande produkter. Det finns säkert andra aktörer som vill ha en del av kakan och så snart det börjar synas tecken på att det finns pengar att tjäna så kommer det att komma konkurrens. Om man från Hövdings sida inte är på tårna och kan leverera en riktigt bra produkt till ett riktigt bra pris så kommer man att bli företaget som kom på en ny typ av huvudskydd, men någon annan kommer att vara den som tog hem spelet om marknaden. Det finns absolut en first mover advantage, men det finns många exempel på när ett företag har skapat marknaden och någon annan skördat frukterna. Ibland är jag rädd för att man har ägnat för mycket tid åt att ta fram olika typer av utbytbara skal och inte tillräckligt med tid för att göra en bättre och billigare produkt. Det är bara vilda tankar från min sida, men likväl saker som rör sig i mitt huvud.

Det är möjligt att jag hoppar av innan Q2-rapporten presenteras. Om det blir något ryck uppåt som inte direkt baseras på att någonting har ändrats i grunden så kan det bli så att jag hoppar av, men jag ska försöka att hålla mig lite lugn. Det är låg omsättning och just nu verkar det inte finnas mycket köpare. Många känner nog som jag angående Q1-rapporten och det finns nog en hel del funderingar kring hur den framtida finansieringen ska se ut. Det jag skulle vilja se i Q2-rapporten är att alla de butiker som nu säljer produkten inte bara är butiker som har skrivit på ett papper utan att det är butiker som verkligen säljer produkten, och att det syns i siffrorna.

Jag kanske låter negativ till bolaget, men det är inte riktigt rätt. Produkten säljer. Bollen är i rullning. Det är det viktiga. Om det varit en genuint dålig produkt som inte fyllde något egentligt syfte så hade man inte nått dit man är idag. Nu gäller det att visa att man kan skala upp.  

Inga kommentarer: