11 april 2017

Tobii: Ny produkt lanserad och ostrukturerade tankar kring bolaget

Idag kom det en pressrelease från Tobii som sa att man lanserat ett nytt hjälpmedel för personer med talsvårigheter. Det som jag tycker är intressant är att prislappen är på 999 USD. Det kommer förhoppningsvis att öppna upp för att hjälpmedlet blir tillgängligt för fler. Det är det positiva.

Om man ska vara lite negativt lagd så kan man fundera på om man inte skulle kunna göra liknande saker med utgångspunkt från t ex en iPad. Det finns säkert tusen anledningar till att det inte går, enligt de personer som har varit med och utvecklat eller på andra sätt varit involverad framtagningen av produkten, men principen att använda en generell hårdvaruplattform och anpassa den känns inte helt främmande för mig.

Jag tror att det eventuellt kan bli så att de hjälpmedel som Tobii levererar kan ha samma utveckling som hörapparater hade när de gick från att vara analoga till att bli digitala. Om det skulle vara så kan det bli riktigt intressant att vara aktieägare, men allting skall sättas i ett sammanhang och lanseringen av denna produkt kommer inte att ha stor betydelse för Tobii som helhet, tror jag. Det krävs helt enkelt för mycket intäkter för att kunna kompensera för alla de pengar man plöjer ner i forskning och utveckling.

En annan sak som slår mig med Tobii, som jag håller på att lära mig, är att bolaget kan komma att delas i framtiden. Idag så är det säkert stora fördelar att ha de olika delarna under ett och samma tak, men i framtiden så är det inte säkert att det är lika självklart. Jag vet inte vad egentligen spelar för roll, men att man har lite olika ben att stå på känns överlag som en fördel. Kanske kommer man att sälja något ben och behålla de andra, kanske kommer man att dela bolaget. Framtiden får utvisa.

Värderingen har jag börjat fundera på i takt med att kursen har fallit. Naturligtvis bygger Tobiis värdering på att framtiden kommer att vara väldigt ljus och att vinster kommer i framtiden. Det känns inte helt bra just nu och jag funderar lite på om det var så klokt att gå in i bolaget. Om det skulle visa sig att det blir ett tuffare klimat generellt så kommer bolag som Tobii förmodligen att straffas ganska hårt. Det är möjligt att man straffas hårt redan nu, men det kan också vara så att vad vi nu ser är bara början på en resa nedåt som kommer att hålla på ett tag till.

Värdering och tillväxt går hand i hand för ett bolag som Tobii, och tyvärr är inte tillväxten vad jag önskat att den skulle vara. Om jag kommer ihåg rätt så växte man 9% under förra året. Det är inte så vansinnigt mycket för ett företag som värderas till 5-6-7 gånger omsättningen. Det är möjligt att tillväxten kommer att komma i trappsteg och att man just nu står inför ett genombrott tillväxtmässigt, men jag vågar inte hoppas på för mycket. 

Kort sagt så ska det bli intressant att se Q1-rapporten. Jag skulle gärna se tecken på att tillväxten tar fart för att känna mig tillfreds med mina aktier i bolaget, men jag tror inte att några sådana tecken kommer att synas i Q1-rapporten. Även om jag känner mig tveksam så är det något som håller mig kvar. Det är en marknad som jag tror kommer att växa mycket under många år och jag tror att Tobii är väl positionerat på marknaden. 

Länk:
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/04/11/tobii-ab-tobii-dynavox-introducerar-indi-en-komplett-surfplatta-for-tal-och-kommunikation.html


Inga kommentarer: