07 februari 2015

Matse: Bra januari och nytt leveranssätt

Matse fortsätter att imponera och den lilla nedgången som oroade mig under perioden oktober till december förra året känns inte längre som ett problem. Under januari så omsatte man hela 15,7 MSEK, vilket är upp 109% jämfört med januari 2014. Det är bra jobbat och en omsättning på över 200 MSEK för 2015 känns inte alls främmande.

Förutom att ha presenterat bra siffror så har man lanserat två bra nyheter. Den första, som vid det här laget börjar bli halvgammal, är att man kan följa sin leverans i mobilen. Från början så var jag faktiskt lite negativ när jag läste att man tagit fram tjänsten. Anledningen var att jag var rädd att det var något som var roligt att göra, men mindre viktigt för kunden i slutändan. Jag är dock inte sämre än att jag kan ändra mig och efter att ha rannsakat mig själv så har jag faktiskt ganska ofta använt sådana tjänster, t ex via DHL, när jag suttit och väntat på saker som jag beställt. Förutom att det förhöjer kundupplevelsen så kommer det att reducera tiden som måste läggas på kundservice, vilket naturligtvis håller kostnaderna nere. En sista och inte liten sista sak är att tjänsten kan vara vad som får kunder att välja Mat.se framför någon annan aktör.

Den andra nyheten är att man lanserar tjänsten HÄMTA. Om jag förstår saken rätt så kommer det att stå en kylbil på en parkering och lämna ut matkassarna som man har beställt. Det är inte raketforskning bakom tjänsten, men det behöver det inte alltid vara. Jag tror att jag tidigare har efterlyst just denna typ av tjänst och jag tror att alla som inte vill vara bundna till att vara hemma en viss tid kommer att gilla denna tjänst. Praktiskt och bra att hämta upp matvarorna på vägen hem från jobbet.

Det skall bli intressant att se hur man kommer att guida framöver. Målen som sattes upp i början känns absolut inom räckhåll och det är möjligt att man håller fast vid dessa. Förmodligen kommer man att prata mer om detta på årsstämman.

Om det blir en allmän rekyl på börsen och kursen trillar ner under 10 SEK så kommer jag nog att fylla på med ännu fler.

Länk till pressreleaserna:
http://news.cision.com/se/matse-holding-ab

Inga kommentarer: