24 september 2014

Matse:s marknad växer bra

Handelns utredeningsinstitut (HUI) visar varje kvartal siffror på tillväxten för middagslösningar och lösplock, till vilket matse och mathem måste räknas.

Det var föga förvånande fina siffror, hela 55% tillväxt för lösplock. Naturligtvis finns det inprisat en bra tillväxt i matse:s kurs och visst kostar det på att växa, men så länge marknaden växer och matse med den så kan det vara OK.

Länk till rapporten: 
http://www.hui.se/nyheter/d-food-index-q2-2014

För övrigt så kan man numer se transaktioner på matse:s sida, under finansiell information. Två storägare, styrelseordföranden själv Ludwig Mattson och Kimmo Björnsson från ledningsgruppen, har båda ökat sina redan stora innehav. Förmodligen skall man inte dra för stora växlar, men det är i alla fall inte dåligt.

När jag ändå är inne på matse så fick jag hem en tidning från mathem i brevlådan. Typisk redaktionell reklam där olika kockar ger sina tips medan mathem sticker emellan med lite tips om vad man kan köpa hos dem (förmodligen helt rätt typ av reklam). Hur som helst, på någon av de sista sidorna så blir inköpschefen intervjuad och där säger han att man dubblar omsättningen varje år. Det är lite intressant som jag ser det (även om man får ta det för vad det är). En dubblad omsättning för mathem skulle innebära runt 500 MSEK för 2014 och 1 000 MSEK för 2015. Det är ganska bra siffror, men med nackdelen att matse riskerar att hamna rejält på efterkälken eftersom man aviserat att man sikter på 400 MSEK under 2016. Att vara näststörst är inte bra. Jag har för mig att man från matse:s håll har varit ganska klara över att man siktar på att vara etta. Lite smolk i bägaren finns det alltså.




Inga kommentarer: