14 april 2012

Aktiehandel med lite perspektiv - AXIS

Det är en del aktier som jag har skrivit ganska mycket om här på bloggen. De flesta inlägg har varit mer eller mindre nulägesrapporter och tankar om framtiden, sällan någon tillbakablick.

En aktie som jag känner mycket för är AXIS. Det är ett väslskött företag som har lyckats med konststycket att slå sig in i en bransch samtidigt som man tjänat pengar. Säkerhetsbranschen är, så som jag har upplevt den, väldigt konservativ och AXIS har inte fått mycket gratis när man har tryckt på övergången från analoga system till digitala. Det som har talat för bolaget har alltid varit att tekniskt förnuft talar till deras fördel samt att de har varit duktiga på dataöverföring, men man skall inte förringa arbetet de har gjort med att få branschen att acceptera de digitala systemen. En annan del är att de har lyckats bygga upp en bra egen kompetens kring kamerateknik, vilket inte heller är självklart.

Detta var funderingar som jag hade för 7 år sedan (2005) när jag handlade med aktien, som då stod i runt 25 SEK. Det var inte självklart att bolaget skulle kunna ta ordentliga marknadsandelar på en bransch som styrdes av storspelare som Panasonic, Bosch m fl med en ny typ av teknik. Jag gjorde egentligen inga pengar på aktien under 2005 utan var som en rädd katt som hoppade ut och in hela tiden. Idag hoppas jag att jag hade varit lite coolare och ridit längre på vågen, men det är inte säkert.



Inte förrän 2008 började jag handla med aktien igen. Jag var inne och vände tre gånger utan att tjäna eller förlora pengar, vilket var bra ett år som 2008 när mycket gick ner.

Under mitten av 2009 hoppade jag på tåget runt 75 SEK och behöll aktierna ett ganska bra tag och sålde i början av 2010 för runt 90 SEK. Det är den första affären i aktien som på allvar påverka totalsumman för min aktiehandel. De tidigare affärerna hade varken bidragit positivt eller negativt.

Efter att jag sålt följde ganska många affärer under första halvåret som gick ungefär på ett ut. Under sommaren tog jag däremot en ny position som jag behöll ända in i mars 2011. Snittköpepriset landade på runt 90 SEK och försäljningen på 135 SEK.

Sedan mitten av 2011 har jag inte varit inne i aktien, som idag ligger runt 170-180 SEK.

Det finns säkert de som menar att jag skulle ha behållit de aktier som jag köpt under 2005 och gjort en riktigt bra affär. Så här i efterhand skulle jag naturligtvis ha gjort det, men jag är överlag nöjd med hur jag har handlat med aktien.

För det första har jag lyckats att hitta ett bra bolag ganska tidigt som jag har följt under ganska många år. Det är alltid lättare att göra bra affärer om man har ett bolag som går bra.

För det andra har jag lyckats undvika större förluster. Det har jag gjort genom att snabbt dra i nödbromsen när saker har gått i fel riktning. I en del fall har detta, istället för att minimera förluster, inneburit att jag har missat uppgångar, men så är det med aktiehandel. Det gäller att ha rätt oftare än man har fel.

Jag tror mycket på att hitta bra bolag genom att förstå deras verksamhet och omvärld. I detta fall är jag intresserad av AXIS produkter vilket gjorde det ganska enkelt. När man väl har hittat ett bra bolag så tycker jag att man skall ha tydliga riktlinjer för sig själv hur man skall agera, framförallt för att undvika stora förluster (orealiserade eller inte).

Inga kommentarer: