29 januari 2012

NCC och Byggmax

Sedan sist har jag fått tag i Byggmax-aktier i två omgångar. Timingen har varit bra eftersom jag lyckades köpa innan de rapporterade över förväntningarna. I nuläget ligger min snittkurs på 28 SEK och kursen är idag runt 37 SEK. Jag kommer troligen att behålla aktierna över utdelningen. En preliminär målkurs är 45 SEK, men det förutsätter att det inte kommer nya uppgifter.

Jag sålde mina NCC innan den omvända vinstvarningen, vilket naturligtvis var lite dålig timing. Anledningen till att jag sålde var att jag var rädd för att bostadsförsäljningen skulle visa sig gå trögt för bolaget, men av allt att döma har slutet av 2011 varit bra. Jag läste någonstans att vinsten per såld bostad brukar ligga runt 500 kSEK. Affären blev ändå bra. För ett par månader sedan gick jag in på 111 SEK och jag hoppade av på 131 SEK.

Under månaden har jag både köpt och sålt XACT OMXS30. Det är möjligt att jag fyller på med fler längre fram om trenden uppåt verkar hålla i sig, men jag är ganska försiktig för tillfället. Om vi får ett guldkors (MA50 skär MA200 underifrån, se länk http://uk.finance.yahoo.com/echarts?s=%5EOMX#symbol=^omx;range=1y;compare=;indicator=sma(50,200,)+volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=;) så kommer jag att känna mig lite mer säker.

Inga kommentarer: