06 januari 2024

Dometic, Pricer: Viss dragningskraft

Jag såg i något flöde någon som skrev ganska insatt om Pricer. Även om jag har hört talas om bolaget tidigare så har jag avfärdat det hela som en väldigt enkel lösning som kommer att kopieras och där Pricer på sin höjd kommer att kunna skapa en marknad för någon annan. Nu har jag lite grann börjat tänka om och jag tror att det kanske kan vara så att Pricer är någonting riktigt intressant på spåren. Om man inte vet vad Pricer sysslar med så kan man kort förklara det som att man utvecklar och säljer system med uppkopplade prislappar till hyllor i framförallt matbutiker (hoppas att det blev i alla fall lite rätt). Man har kommit igång med försäljningen och man har en hel del ganska stora kedjor som kunder. Det kan nog finnas potential och bolaget är inte längre något "nytt och fräscht" på börsen med en värdering därefter utan en ganska bortglömd aktier som inte speciellt många bryr sig så mycket om. Det gillar jag.  Förmodligen så kommer jag att fiska upp några aktier om det blir några sura dagar på börsen. Jag kommer kanske även att titta på lite gamla kvartalspresentationer och läsa lite analyser för att se om det är någonting som är värt att lägga mer tid och pengar på. Det är dock fortfarande ett förhoppningsbolag och det måste till ordentlig tillväxt och vinst för att det ska bli intressant.

Ett annat bolag som jag gillar är Dometic. Det pratas mycket om klimatomställning, men ibland så tror jag att man missar det uppenbara. Det bästa sättet att inte ta kål på planeten är att minska sin förbrukning, inte att framställa på annat sätt. När det kommer till Dometic, som bl a gör kylskåp till husbilar, så ligger man ganska rätt när det kommer till klimatsmarthet. Det ligger kanske inte i DNA:et hos bolaget för man har tagit fram energieffektiva prylar för att de ska funka i t ex husbilar, inte egentligen för att man vill minska naturslitaget. Man kanske vill det också, men jag tror att det inte är det primära. Hur som helst, även om Dometic är klimatsmart så är det inte så att villor kommer att ha små kylskåp för husbilar istället för dagens större modeller (kanske mini-barer i varje rum?) i framtiden, men jag tror att det kommer att successivt bli ett större intresse för dessa mindre kylskåp och andra produkter som Dometic tar fram. Jag förstår att det låter flummigt när jag skriver ner hur jag resonerar och det är det kanske också, men det jag vill ha sagt är att om man ser på sikt så tror jag att det är mer än den amerikanska RV-statistiken (RV = Recreation Vehicles) som kommer att avgöra bolagets framtid. Det kommer sannolikt att byggas fler och fler off grid-stugor i framtiden (tekniken är bättre och det blir billigare om man slipper anslutningsavgifter) och då kommer Dometic-produkter ganska väl till pass. Det är idag egentligen onödigt dyrt att bygga stugor på avlägsna platser och det finns mycket att spara på att kunna göra dessa energisjälvförsörjande så att man slipper koppla sig till energinätet. Om man inte tycker att det räcker med batterier, solceller mm så skulle man kunna kombinera detta med att använda elbilsbatteriet för att driva de produkter som man vill. Tekniken finns redan även om den inte är i användning i någon större skala än. Naturligtvis kan man kombinera dessa nya tekniska lösningar med att ha en hederlig gammal kamin för att hantera de dagar när det är svinkallt. Det blev lite av en utsvävning, men min poäng är att de produkter som Dometic idag tar fram för en relativt smal kundgrupp kan komma att bli mer intressanta i framtiden. Jag kan ha fel, men det är så jag resonerar kring det hela. 

När det kommer till Dometic så är bolaget lite för stort för mig för att vara riktigt intressant och jag tycker inte att det känns tillräckligt nedpressat för att vara riktigt intressant. Både Byggmax och XXL tycker jag känns mer intressanta för att ta ett par exempel på andra bolag som är post-pandemi-förlorare. 

När det kommer till Byggmax och XXL så har de faktiskt börjat gå upp en del. Tyvärr kan det vara så att jag sålde bort halva XXL-aktier när det kan ha varit som mest nedpressat. Det är sånt som händer och det är historia nu. Idag verkade kursen skjuta upp 15% på i princip ingen information alls. Bara för att det inte finns någon nyhet så kan det så klart finnas anledningar och ny information i alla fall, men ingen officiell vad jag kan se. Det kanske är Frasers som är igång igen eller så är det någon större aktör som tycker att det kan vara intressant att ta en position. Vi får se.

Efter att ha sålt två tredjedelar av Scandic Hotels och hälften av XXL så har jag faktiskt funderat på om jag även borde minska i Byggmax. Det är ett bolag som jag tror mycket på och jag tycker att man gör mycket rätt. I princip alla börstyckare verkar vara av uppfattningen att Byggmax säljer trall till trädäck och att man bygger trädäck när man känner för det som ett sorts nöje (eller tidsfördriv under pandemier). Jag har skrivit det tidigare, men det kan upprepas. Den ganska grunda analysen som oftast presenteras när Byggmax kommer på tal är ganska tokig i min mening. De flesta som handlar på Byggmax gör inte det för att man nödvändigtvis vill utanför att man måste (ja, måste). Hus och andra byggnader kräver underhåll och det gör att man från tid till annan måste handla byggmaterial. Det blir med andra ord småtokigt att prata om att "renoveringstrenden är bruten". Byggmaterialhandeln är ett klassiskt reversion to mean-case som jag ser det. Efterfrågan kommer ungefär över tid att stå i paritet till antal hus som finns. Det kommer att variera över tid och när det finns utrymme över så kommer kök eller badrum som fungerar fint att bytas ut mot mer moderna utan att det egentligen behövs, men det finns också många exempel på badrum och kök som har fått vara kvar alldeles för länge. Framförallt badrum tycker jag känns hyggligt eftersatt. Att inte renovera ett badrum från 70- eller 80-talet när man flyttar in i ett nytt hus tror jag kan vara ett misstag av den enkla anledningen att det finns en risk för att det uppstår vattenskador om man inte byter ut det uttjänta badrummet (som dessutom byggdes när det inte fanns samma krav och byggstandarder som idag). Det kan naturligtvis diskuteras fram och tillbaka och det finns kanske inget rätt eller fel, men det verkar vara konsensus att Byggmax säljer "nice to have"-produkter istället för "need to have" (ursäkta svengelskan). Det är så klart inte svart eller vitt, men med tanke på att en del renoveringar skjutits på framtiden och att många äldre fortsatt bor kvar i sina hus (bl a som en effekt av borttagen fastighetsskatt) så är jag tämligen övertygad om att det finns en ganska stor efterfrågepuckel som förr eller senare måste betas av. Det kan vara fel och det är inte helt lätt att kvantifiera, men jag tror att marknaden är ute på irrvägar när man pratar om att "renoveringstrenden är bruten", "hur många trädäck kan man egentligen bygga" och så vidare.

 

Inga kommentarer: