28 juli 2015

Matse öppnar i Malmö/Helsingborg, men jag hurrar inte

För ett par dagar sedan så kom nyheten att Matse öppnar i Malmö/Helsingborg och kommer att börja leverera i början av 2016. Det är naturligtvis ett bra steg på vägen och helt rätt att täcka in de tre storstadsregionerna så att man bygger värde i bolaget. En siffra som nämndes i pressreleasen är att man har en lokalyta på 4000 kvm. Det behöver egentligen inte betyda någonting, men det kändes ganska stort. Jag kollade igenom en del gamla rapporter men kunde bara hitta information om att man utökat ytan i Göteborg med 1200 kvm, men det säger naturligtvis inget om totalytan (förutom att den minst är 1200 kvm så klart).

På sistone har jag blivit alltmer skeptiskt inställd till Matse och funderar faktiskt på att minska mitt innehav något till förmån för Avanza Zero eller något storbolag med bra utdelning, kanske Telia, men än så länge har jag inte nått något beslut. Anledningarna till att jag börjar bli skeptisk är följande:

- Lanseringen i Stockholm har inte fallit väl ut
Under 2015 har man inte sålt för mer än 4 MSEK under någon månad i Stockholm. Man har ett omsättningsmål på 400 MSEK under 2016 och man har efter att ha varit igång i 14 månader i Stockholm inte lyckats att få upp försäljningen mer än till knappt 4 MSEK per månad som bäst. Eftersom man skall omsätta 33 MSEK per månad i snitt under 2016 (12 x 33,3 MSEK = 400 MSEK) så är det inte godkänt att under 2015 bara sälja för 4 MSEK per månad på den största marknaden. Man har helt enkelt inte lyckats slå sig in på Stockholmsmarknaden, kanske för att Mathem redan är etablerade där och kanske för att man inte har satsat tillräckligt mycket på marknadsföring.

Klippt från den pressreleasen med junisiffrorna:


Klippt från bolagsbeskrivningen i samband med listningen förra året:


- Man kommer nog inte att kunna visa svarta siffror under första halvåret
Förmodligen kommer man att få det tufft att snabbt ta marknadsandelar i Malmö/Helsingborg. Idag är Mathem etablerat i regionen och om man inte har en annan strategi än man hade i Stockholm så kommer man förmodligen att gå samma öde till mötes, dvs låga försäljningssiffror.

Skillnaden mellan Malmö/Helsingborg och Stockholm är att Malmö/Helsingborg kommer definitivt inte att kunna bära sina kostnader under första halvåret 2016 och kommer därför att dra ner resultatet. Det är möjligt att Stockholm kommer att bidra positivt under Q1-Q2 2016, men eftersom Göteborg precis lyckats bidra positivt om man räknar bort marknadsföringskostnaderna så gissar jag att försäljningen i Stockholm ungefär skall tredubblas för att man skall nå motsvarande lönsamhet där och det är därför förmodligen ytterst tveksamt att Stockholm kommer att bidra positivt under Q1-Q2 2016.

Man har än så länge inte reviderat sin prognos, men det kommer nog att komma i sinom tid. Att man inte kommer att nå lönsamhet under Q1-Q2 2016 ser jag som troligt i och med att man kör igång en ny sajt, men jag kan ha fel. Det är i och för sig möjligt att man tar en massa kostnader i slutet av 2015 och ser till att fixa det, men jag tror som sagt inte det, tyvärr.

- De anonyma ägarna
Jag ogillar att jag inte vet vem som sitter på 14% av aktierna. Anledningen till att jag ogillar det är att det kan vara någon som motsätter sig en försäljning av bolaget. Anta att UBS-kontot är Bergendahl-familjen som levererar till Mat.se. Bergendahl-familjen kommer förmodligen inte att vara positivt inställd till merparten av eventuella friare eftersom merparten av dessa är konkurrenter (Bergendahl-familjen äger Citygross och en rad andra mindre bolag). Axfood, Coop och ICA är alltså förmodligen ingen som Bergendahl-familjen skulle vara intresserad av att sälja till och det är ett problem. Det är möjligt att ingen av dessa är intresserade av att köpa Mat.se, men det är en klen tröst som jag ser det. Jag har sett exempel på där man har blandat in leverantörer i ägarleden och det slutar inte alltid bra med aktörer på många stolar.

Från mat.se:s sida:


Det är även intressant att se att UBS-aktören har ökat med 700 000 aktier jämfört med tidigare ägarlistor. Det tyder på att det är någon som på allvar vill ha med ett finger i spelet och som vill ha över 10% även efter nästa utspädningsrunda eller riktad nyemision.

Jag vet egentligen vad jag skall tro kring 14%-aktören, men det känns inte helt främmande att det är Bergendahl-familjen. Vilda spekulationer från min sida och 14%-aktören kan vara någon helt annan.

- Den återkommande utspädningen
Jag tror att man gör rätt i att ta in nya ägare med jämna mellanrum och jag tror att var bra att man fick in Gullspång Invest. Jag är gärna aktieägare i ett bolag, där Gullspång Invest är en av de större ägarna och att Gustaf Brandberg tog plats i styrelsen är klart positivt. Att man måste ta in pengar för att kunna driva verksamheten är klart och att man vill ha in bra ägare kan förmodligen många hålla med om, men utspädningen är så klart inte bra för kursutvecklingen. Det är möjligt att det är fullt ut kompenserat och att det egentligen inte är något problem, men som pytteaktieägare får man snällt finna sig i ledet och finna sig i att ha väldigt lite insyn kring framtidsplanerna.

- Att man är nummer 2
Mathem är klar nummer 1 på marknaden och Matse jagar. Min övertygelse är att man vinner väldigt mycket på att vara störst och det är möjligt att man tar in på Mathem, men avståndet är fortfarande väldigt stort.

Jag hade tänkt följa upp med alla positiva saker som finns med Matse, men det får bli ett eget inlägg. En liten teaser är att branschkollegan Mathem värderas till hela 1,25 miljarder när Anders Holch Povlsen köper in sig på runt 20% i bolaget.

25 juli 2015

Sportamore levererar bra Q2-rapport

Sportamore levererar en bra Q2-rapport. Att försäljningen skulle vara bra var ingen komplett överraskning eftersom man bjöd på aprilsiffran i samband med att man levererade Q1-rapporten. Man når 130 miljoner för kvartalet och det får man anse vara en bra siffra. En annan sak som är glädjande är att man verkar vara på väg att bygga upp en bra kundbas med återkommande kunder. Enligt Johan Rydings VD-ord är det hela 37% som återkommer inom 90 dagar. Det är ett gott betyg och nöjda kunder brukar vara en viktig ingrediens för ett lyckat företag.

Nedan har jag saxat två intressanta grafer från kvartalsrapporten:


Omsättningen ökar och det känns inte osannolikt med rådande medvind och en julhandel framöver att man kommer att komma upp i 550 MSEK för 2015 (Q3-Q4 2014 omsatte man ca 200 MSEK och eftersom man redan är uppe i 240 MSEK innebär det en tillväxt på ungefär 50% för Q3-Q4). Om man kommer upp i 550 MSEK för 2015 så ska man växa med ca 45% under 2016 för att komma upp i de 800 MSEK som man har satt upp som mål. Det känns inte osannolikt, men naturligtvis är det ett tufft mål. Nu står inte allt och faller med om man kan komma upp i målet för 2016. Även om man "bara" når 700 MSEK så kan Sportamore vara en bra investering, men problemet om man inte når omsättningsmålet är att man inte kommer att nå lönsamhet lika snabbt som man hade tänkt. Hur som helst, jag tycker att man är bra på väg.

Om man tittar på ett företagsvärde så ligger börsvärdet idag på ungefär 350 MSEK och man har lån på runt 80 MSEK. Om man från detta drar bort de 60 MSEK som man har i kassan så landar man på 370 MSEK. För 370 MSEK får man alltså ett bolag som troligen kommer att omsätta runt 550 MSEK under innevarande år, som har ett varulager som är värderat till ca 90 MSEK och som bränner runt 10 MSEK per kvartal på marknadsföring för att kunna växa med runt 50%. Jag tycker att detta känns ganska bra. (Om det är någon som är bättre på denna typ av beräkningar så får ni gärna kommentera)

Det som skrämmer bort många från att investera i Sportamore är förstås de stora förlusterna. Det man ska komma ihåg är att dessa förlusterna är en effekt av marknadsföringsinsatserna som gör det möjligt att man kan växa väldigt snabbt så att man kan ta en ledande ställning inom sitt segment. Jag tror att detta är helt rätt och även om jag inte gillar röda siffror så kan jag absolut leva med det om det finns en bra anledning. I detta fall tycker jag att ledningen resonerar helt rätt.

Jag tror att Sportamore kommer att fortsätta att växa och nå målen för 2016, dvs en omsättning på 800 MSEK och svarta siffror. Mitt antagande är att när detta sker så kommer bolaget att värderas till ungefär det dubbla jämfört med vad man gör idag. För min del ser det alltså inte omöjligt ut att Sportamore kommer att kunna vara en kursdubblare på 12 månaders sikt. Det finns alltid risker i investeringar och det kan naturligtvis komma en rad bakslag för Sportamore, t ex att det blir ett hack i tillväxtkurvan, men det som lugnar mig är att man har visat att man kan och att bollen redan är i rullning. Det skall bli intressant att se hur det hela utvecklar sig. Sportamore kommer att stanna i min portfölj tills vidare.

15 juli 2015

Matse - second place is first looser?

Bloggen går på tomgång och det är inte mycket som händer i portföljen. Ingenting nytt har köpts och ingenting har sålts sedan sist.

Matse levererar OK siffror för juni, men ingenting som får mig att jubla. Mathem verkar dra ifrån och Matse verkar tyvärr inte ha så mycket att sätta emot. Jag har skrivit om det tidigare - jag är oroad över att Matse är nummer 2 bland de renodlade mat-e-handlarna. Mathem verkar snarare dra ifrån än tappa och jag skulle vilja se att Matse har någonting som Mathem inte har, men det är inte lätt. Jag gissar att någon från Matse skulle hävda att receptsajterna är en tillgång som skiljer, men de har funnits ett tag och jag kan inte se att de hjälper Matse att ta in på Mathem, i alla fall inte nämnvärt. Det är förvisso svårt att göra en jämförelse eftersom Mathem inte redovisar sina siffror. I beaktande skall man också ta att Mathem förmodligen plöjer ner bra mycket mer pengar i marknadsföring än vad Matse gör.

Om jag räknar rätt så ligger Matse runt 90 MSEK i omsättning under första halvåret. Till det skall läggas en del övriga intäkter från Cold Cargo och receptsajterna. Det är sannolikt att man totalt kommer upp i 100 MSEK eftersom dessa övriga intäkter under Q1 låg på runt 5 MSEK. Jag höftar lite som ni säkert förstår.

Det skall bli intressant att se hur alla de internetsatsningar som nu görs av ICA-handlare kommer att påverka Matse. Jag är fortfarande optimistisk och tror att detta kommer att gynna Matse snarare än att stjälpa. För det första så lockas ICA-handlarna in på en spelplan som de inte alls känner till. Att slänga in en kyl fylld med gräddfil till dipp bland chipsen funkar i en fysisk butik, men går inte att direkt att översätta till e-handel. För det andra så blir ICA-handlarnas modell haltande. Först ska varor packas upp i en butik som är anpassad för kunder som kommer dit, inte för att vara effektiv ur ett logistikperspektiv, för att sedan plockas ner igen i matkassar som sedan hämtas av kunden. Det är möjligt att det kommer att vara pick up-stores som är framtiden, men att det kommer att finnas effektiva logistikcentraler för att hantera varorna ser jag som självklart. Argumentet att ICA har muskler tycker jag heller inte funkar så bra. Visst ICA är stora så att man kan köpa en apotekskedja och liknande, men man är förmodligen inte intresserade av att sänka sina e-handels-priser för att konkurrera utan skuttar som Matse av den enkla anledningen att då hade man förlorat många av de kunder som vanligtvis kommer till den fysiska affären och det tror jag inte att man vill. ICA-modellen bygger till ganska stor del på att man går dit för att handla morötter och mjölk, men kommer ut med morötter, mjölk, mjölkchoklad, en tidning om båtar samt en Jamie Oliver-stekpanna.

Det skall bli intressant att se vad som händer. Det känns lite bra att Matse förmodligen kommer att omsätta 200 MSEK eller mer under året, men inte så bra att man inte växer mer i Stockholm och att man verkar vara hästlängder efter Mathem.