Det är inte ofta som det skrivs om Matse, men för ett par veckor sedan bjöd Placera på ett undantag:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/06/12/morgondagens-borstrend.html
I stora drag är det inte mycket nytt. Procentuell tillväxt är alltid intressant, men eftersom det handlar om tillväxt från väldigt låga nivåer så är det inte fullt så imponerande som det kan verka. En annan intressant "nyhet" är att man visade ett litet plus i Göteborg OM man räknar bort marknadsföringskostnaderna. Det är i mina ögon ingen milstolpe att skryta med. Enligt mitt sätt att se skall man vara mer fokuserad på att ta marknadsandelar och växa verksamheten än att prata om "vinster" som bygger på att man inte räknar med alla kostnader.
En sak som Fredrik von Schantz inte brydde sig om att ta upp är att Stockholm inte har tagit fart. Försäljning på 3-4 MSEK i månaden i en lågmarginalbusiness är inte något bra som jag ser det. Jag hade hellre sett att man hade adresserat detta problem än att man klappat sig för brösten vad gäller verksamheten i Göteborg.
Även om jag är kritisk så gillar jag fortfarande bolaget och jag tror på idén. Att Amazon på riktigt går in på livsmedelsmarknaden är ett jättebra tecken och Matse är ett företag som både etablerade spelare och nya spelare borde titta på. Det känns bara dumt att bygga upp en egen onlineverksamhet. ICA känns som ett bra exempel på ett företag som inte riktigt vet hur man ska hantera sin online-del.
Vad gäller Sportamore är det intressant att konstatera att öppenheten som utlovades i samband med Q1-rapporten inte blev av när vårvädret blev riktigt dåligt. Det är möjligt att jag har fel, men jag tror att man valde att hålla inne med majsiffrorna till Q2-rapporten beroende på att maj var en riktigt usel månad. Att klädhandel svänger med vädret är inget som oroar mig jättemycket. Shorts säljer dåligt i 10 grader och regn. Det går inte att ändra på. Vad som däremot är intressant att se är om man kan hantera det dåliga vädret bättre än fysiska butiker. Det skall bli intressant att se.
Även med Sportamore känner jag mig ganska trygg. Det är en verksamhet som är i ett startskede, men man visar fin tillväxt och man har framtiden för sig.
Nya pengar som jag sätter in kommer dock att hamna i Avanza Zero denna månad. Jag ligger tungt både i Matse och Sportamore och det finns inget annat bolag som jag är intresserad av att gå in i eller öka i för den delen.