Sportamore gick ut idag och meddelade att man slagit rekord vad gäller antalet order under en månad under september. Man fick in mer än 100 000 order under september.
Jag gissar att Q3 i övrigt kommer att vara en relativt svag månad på grund semestertider, men det känns ändå fullt rimligt att man kommer att komma upp i en omsättning på 130 MSEK eller mer efter dagens pressmeddelande. Om man räknar 500 SEK per order, vilket förmodligen är för lågt räknat, så skulle septemberomsättningen landa på 50 MSEK, räknat på 100 000 order. Det ger att man skulle få in 40 MSEK i snitt för juni och juli. Med tanke på att 50 MSEK för september är väl lågt räknat tror jag att man kan komma in högre än de 131,5 MSEK som man levererade under Q2.
Det som känns än roligare är att förmodligen ligger en lyckad satsning i övriga Norden bakom lyftet och det borgar väldigt bra för Q4. Det skulle inte förvåna mig om man hamnar en bra bit över 150 MSEK för Q4. En omsättning på 800 MSEK för 2016 känns fortfarande som ett utmanande mål, men jag tror att man kan nå det.
Länk:
http://news.cision.com/se/sportamore/r/orderrekord-for-sportamore-i-september,c9842099
https://cdn-media.sportamore.se/ir/files/Sportamore_2015Q2.pdf
För övrigt så har jag fyllt på med ytterligare Telia Sonera. Dels tyckte jag att aktien tagit väldigt mycket stryk den senaste tiden, dels vräkte Carnegie ut miljoner med aktier i fredags, dels så tror jag att aktiekursen prisat in väl häftiga böter för mutbrotten. Nu med Sportamores intressanta nyhet så är jag nästan lite sugen att flytta mer pengar till Sportamore för jag tror att den här aktien har mer att ge.
05 oktober 2015
03 oktober 2015
Matse: Kan ICAs dominerande ställning bli ett hinder för onlinedelen?
Jag läste lite om ICA och stötte på en analys som Gösta Carlberg, som tidigare var på Aktiespararen, har skrivit i SVD. Min och Göstas syn på ICA är inte densamma, men jag tyckte att det var en intressant analys. Det jag framförallt tyckte var intressant var just det faktum att ICA är en dominerande spelare på den svenska marknaden. Man kan se det som en fördel, men man kan också se det som en nackdel, speciellt med tanke på att onlinehandeln ökar. Min bild är nämligen att ICA till viss del har kunnat få fortsätta att vara en dominerande spelare med mer än 50% marknadsandel, se länk till dagligvarukartan nedan, för att butikerna har kunnat sätta priser på egen hand och i viss mening varit oberoende. När onlinedelen slår brett så kommer inte detta att fungera längre. Om ICA skulle välja att ha enhetliga priser på nätet så tror jag att ICAs dominerande ställning kommer att ifrågassättas än mer, vilket känns ganska självklart med tanken på hur regelverket ser ut.
Detta är naturligtvis spekulationer och funderingar, men så som situationen ser ut idag med olika priser i olika butiker kommer den troligtvis inte att se ut när näthandeln växer. Detta kommer att vara ett problem för ICA, inte bara för att man har en struktur med till viss del oberoende handlare, utan också för att bolagets dominerande ställning kommer att begränsa vad man kan göra. Det kan vara så att spelare som idag inte finns i Sverige ser näthandel som ett sätt att komma in på den svenska marknaden och på så sätt ta andelar från dominerande ICA. Om man kan få myndigheterna att spela med så kan säkert en och annan tycka att det verkar intressant.
Vad gäller ICAs ambition att bli störst inom online så tror jag att man i princip redan är där och om man inte redan är där så kommer man med lätthet att komma dit till 2017. För mig känns det som allt annat än ett "stretched target" när spelaren med mer än 50% av marknaden, och därmed en organisation och ekonomiska muskler som ingen annan, har som mål att bli ledande på en marknad som man hållit sig borta från fram tills nyligen. Precis som jag har påpekat tidigare så verkar ICA ha något av en ambivalent inställning till online. Det skall vara online, men knuten till ens lokala ICA-handlare. Det tror jag blir svårt. Jag förstår helt enkelt inte hur man skall få personer som handlar online att vara knuten till en handlare. Naturligtvis kommer de flesta att jämföra priser mellan olika ICA-handlare innan man bestämmer sig för var man vill handla. Om man föredrar att hämta i butik så förändrar det en del, men i storstadsregionerna finns det en hel del ICA-butiker att välja på. Naturligtvis skulle man kunna göra samma när man inte handlar på nätet, men den stora skillnaden är naturligtvis att man med online-handel kan sitta i soffan och se vad priserna är innan man bestämmer sig. Annorlunda uttryckt så tror jag inte att man kan förlänga dagens struktur ut på nätet.
Länkar:
http://www.svd.se/ica-vill-bli-storsta-matforsaljaren-pa-natet/om/ica
http://www.dlf.se/kunskap/dagligvaruhandel/marknadsinformation/dagligvarukartan-2015
http://www.svd.se/fa-matkedjor-att-valja-pa/om/ica
http://www.agrifood.se/Files/AgriFood_WP20112.pdf
http://www.svd.se/enligt-eu-definition-ar-ica-over-gransen
Detta är naturligtvis spekulationer och funderingar, men så som situationen ser ut idag med olika priser i olika butiker kommer den troligtvis inte att se ut när näthandeln växer. Detta kommer att vara ett problem för ICA, inte bara för att man har en struktur med till viss del oberoende handlare, utan också för att bolagets dominerande ställning kommer att begränsa vad man kan göra. Det kan vara så att spelare som idag inte finns i Sverige ser näthandel som ett sätt att komma in på den svenska marknaden och på så sätt ta andelar från dominerande ICA. Om man kan få myndigheterna att spela med så kan säkert en och annan tycka att det verkar intressant.
Vad gäller ICAs ambition att bli störst inom online så tror jag att man i princip redan är där och om man inte redan är där så kommer man med lätthet att komma dit till 2017. För mig känns det som allt annat än ett "stretched target" när spelaren med mer än 50% av marknaden, och därmed en organisation och ekonomiska muskler som ingen annan, har som mål att bli ledande på en marknad som man hållit sig borta från fram tills nyligen. Precis som jag har påpekat tidigare så verkar ICA ha något av en ambivalent inställning till online. Det skall vara online, men knuten till ens lokala ICA-handlare. Det tror jag blir svårt. Jag förstår helt enkelt inte hur man skall få personer som handlar online att vara knuten till en handlare. Naturligtvis kommer de flesta att jämföra priser mellan olika ICA-handlare innan man bestämmer sig för var man vill handla. Om man föredrar att hämta i butik så förändrar det en del, men i storstadsregionerna finns det en hel del ICA-butiker att välja på. Naturligtvis skulle man kunna göra samma när man inte handlar på nätet, men den stora skillnaden är naturligtvis att man med online-handel kan sitta i soffan och se vad priserna är innan man bestämmer sig. Annorlunda uttryckt så tror jag inte att man kan förlänga dagens struktur ut på nätet.
Länkar:
http://www.svd.se/ica-vill-bli-storsta-matforsaljaren-pa-natet/om/ica
http://www.dlf.se/kunskap/dagligvaruhandel/marknadsinformation/dagligvarukartan-2015
http://www.svd.se/fa-matkedjor-att-valja-pa/om/ica
http://www.agrifood.se/Files/AgriFood_WP20112.pdf
http://www.svd.se/enligt-eu-definition-ar-ica-over-gransen
02 oktober 2015
Matse: Omsättningsrekord
Septembersiffrorna kom för ett par timmar sedan och det var ganska trevlig läsning. Sommartorkan är över och i vanlig ordning så har försäljningen hos Matse tilltagit när konsumenterna gått tillbaka till vardagsrutinerna från sommarledigheten. I procenttal räknat är inte tillväxten så imponerande, men då skall man komma ihåg att man under september 2014 hade en tillväxt på 125%, dels beroende på att Stockholmssiten började bidra, dels på grund av att Göteborgssiten gick bra. Eftersom man kommer att starta i Malmö/Helsingborg i början av 2016 så kommer man att kunna växa mer framöver, men i nuläget har man inga effekter av nya siter, vilket påverkar tillväxten. En annan sak som man ska komma ihåg med tillväxtssiffrorna är att D food index är något missvisande. De ICA-butiker som inte har haft sin online-verksamhet via ICAs egen plattform har inte varit med och det gör att indexet i min mening inte är helt tillförlitligt. Näthandeln för mat är liten och när 19 ICA Maxi-butiker eller fler inte tas med i beräkningarna så måste man ta siffrorna med en stor nypa salt. När jag är inne på ämnet så kommer D food index troligen att gå upp en hel del den närmsta tiden eftersom ICA den senaste tiden har valt att ta in sin online-verksamhet till sin egen plattform. Detta kommer att få till effekt att handel som tidigare inte redovisats kommer att redovisas. ICA kommer kanske att trumma på att man är störst på e-handel i slutet av året, vilket kommer att vara sant, men lika sant kommer det att vara att man förmodligen har varit det ett bra tag, bara det att man inte valt att ta med den handel som inte gått via den egna plattformen, men väl under ICAs varumärke.
Det om det, låt oss gå tillbaka till Matse och siffrorna för dagen. Båda Göteborg och Stockholm levererar omsättningsrekord. Göteborg sålde för 12,5 MSEK, vilket något mer än förra rekordmånaden som var i mars. Stockholm sålde för 5 MSEK, vilket är bra mycket mer än förra rekordmånaden, maj. Man har aldrig tidigare varit över 4 MSEK. Bra jobbat Stockholm! Jag får sluta skriva att det finns tuggummiförsäljare som har högre omsättning ;)
Den summerade försäljningen för Mat.se hamnade för Q3 på 38,2 MSEK, vilket är en bit ner från Q1 och Q2, då man var uppe på 46,5 MSEK respektive 43,7 MSEK. Totalomsättningen för Q1 respektive Q2 hamnade på 51,9 MSEK och 49,4 MSEK, dvs ett omsättningsbidrag från resten av verksamheten i koncernen på 5,4 MSEK respektive 5,7 MSEK. Lite intressant är det att övriga koncernens omsättning inte verkar vara direkt proportionell mot Mat.se:s omsättning. Om man antar att bidraget från övriga delar av verksamheterna är 5 MSEK för Q3, vilket är en kvalificerad gissning, så bör omsättningen för Q3 landa på runt 43 MSEK och det är inte så dåligt. Om de fina siffrorna från september kommer håller i sig under resten av året så kommer man att nå 200 MSEK på helåret.
Avslutningsvis så har Gustaf Brandberg köpt aktier den senaste tiden och det har gjort att kursen hoppat upp en bit. Det är kul och jag är glad att jag inte gjorde verklighet av mina planer på att minska. Jag räknar dock med att kursen faller ner till runt 12 SEK den närmsta tiden, om inte fler småsparare får upp intresset, eftersom vi närmar oss Q3-rapporten och jag antar att Gustaf inte får handla för nära denna. Om kursen helt skulle haverera och aktien handlas under 11-11,50 SEK så kanske jag faktiskt skulle kunna tänka mig att fylla på med ytterligare.
Det om det, låt oss gå tillbaka till Matse och siffrorna för dagen. Båda Göteborg och Stockholm levererar omsättningsrekord. Göteborg sålde för 12,5 MSEK, vilket något mer än förra rekordmånaden som var i mars. Stockholm sålde för 5 MSEK, vilket är bra mycket mer än förra rekordmånaden, maj. Man har aldrig tidigare varit över 4 MSEK. Bra jobbat Stockholm! Jag får sluta skriva att det finns tuggummiförsäljare som har högre omsättning ;)
Den summerade försäljningen för Mat.se hamnade för Q3 på 38,2 MSEK, vilket är en bit ner från Q1 och Q2, då man var uppe på 46,5 MSEK respektive 43,7 MSEK. Totalomsättningen för Q1 respektive Q2 hamnade på 51,9 MSEK och 49,4 MSEK, dvs ett omsättningsbidrag från resten av verksamheten i koncernen på 5,4 MSEK respektive 5,7 MSEK. Lite intressant är det att övriga koncernens omsättning inte verkar vara direkt proportionell mot Mat.se:s omsättning. Om man antar att bidraget från övriga delar av verksamheterna är 5 MSEK för Q3, vilket är en kvalificerad gissning, så bör omsättningen för Q3 landa på runt 43 MSEK och det är inte så dåligt. Om de fina siffrorna från september kommer håller i sig under resten av året så kommer man att nå 200 MSEK på helåret.
Avslutningsvis så har Gustaf Brandberg köpt aktier den senaste tiden och det har gjort att kursen hoppat upp en bit. Det är kul och jag är glad att jag inte gjorde verklighet av mina planer på att minska. Jag räknar dock med att kursen faller ner till runt 12 SEK den närmsta tiden, om inte fler småsparare får upp intresset, eftersom vi närmar oss Q3-rapporten och jag antar att Gustaf inte får handla för nära denna. Om kursen helt skulle haverera och aktien handlas under 11-11,50 SEK så kanske jag faktiskt skulle kunna tänka mig att fylla på med ytterligare.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)