29 november 2017

Hövding: En bra Q3-rapport

Jag verkligen såg framemot denna kvartalsrapport. Det känns lite knäppt nästan att man ser framemot en kvartalsrapport, men det gjorde jag verkligen. Mellan 8:00 och 8:30 så kollade jag mobilen ett antal gånger för att se om det kommit någon rapport. Det var en siffra som var mer viktig än alla andra siffror för mig och det var antalet Hövdingar som man sålt. Naturligtvis vill man att omsättningen följer med antalet Hövdingar och naturligtvis är det intressant att förlusten minskar i takt med att omsättningen ökar. Det är dock, enligt mitt sätt att se, sekundärt. Det viktiga är att man kan visa att det finns en efterfrågan på produkten. Att man skall kunna visa vinst ser jag inte som ett orosmoment när man tar drygt 2 000 SEK för produkten till slutkund.

Följande kan man läsa i delårsrapporten:

· Antal sålda Hövdingar under kvartal 3 ökade till 10 356 (6 225) st (66%)
· Nettoomsättningen ökade till 14 791 (9 352) TSEK (58%)
· Bruttomarginalen uppgick till 20% (4%)
· EBITDA uppgick till -6 240 (-5 571) TSEK
· Resultatet efter skatt uppgick till -8 544 (-7 855) TSEK
· Resultat per aktie uppgick till -0,72 (-0,67) SEK
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till +834 (-6 209) TSEK

Det var glädjande att se att antalet gick upp till över 10 000 Hövdingar. Jag trodde att det skulle vara ytterligare några fler, men det var ändå riktigt bra Förmodligen så kommer Q4 att vara ännu starkare drivet av julhandel och även av att man har sänkt priset. Min gissning är att man kommer att landa på knappt 15 000 Hövdingar under Q4.

2016 landade man på ca 25 000 Hövdingar för helåret. Dessa fördelas enligt, Q1: 3100 st, Q2: 5300 st, Q3: 6200 st, Q4: 10 400 st. I samband med bokslutskommunikén 2015/2016 så skrev man att man sålde 13 000 st under fyramånadersperioden september-december, vilket gör att september stått för en försäljning på ca 2 600 Hövdingar. Hittills i år har man sålt: Q1: 6 300 st, Q2: 8 500 st, Q3: 10 400 st. Försäljningstillväxten (baserat på antal sålda) för Q1-Q3 blir därmed från 14 600 st till 25 400 st, eller i procent 74%. Att man kan leverera så stark tillväxt är verkligen bra som jag ser det.

Om man tror på att helåret kan landa på 40 000 st så innebär det att det kommer att krävas drygt 15 000 Hövdingar under Q4. Det känns inte osannolikt och det skulle innebära en tillväxt på runt 50%, vilket känns som en häftig tillväxt, men som sagt inte osannolik. Jag tror fortfarande, efter att ha sett Q3-rapporten, att vi kommer att landa på 40 000 stycken för helåret. Det skulle i så fall innebära att man går från 25 000 st till 40 000 st, dvs en tillväxt på 60% räknat på antal sålda.

Vad gäller kassaflödet så var det positivt. Det beror sannolikt på att man fått in pengar för att man är med i ett EU-projekt och jag drar åtminstone inte några större slutsatser av detta.

Vad gäller VD-ordet så var en nyhet som lyftes fram att man skall börja sälja Hövding via Stadium och inte bara Team Sportia och Intersport som man gör idag. Det är positivt. Stadium är, utan att ha kollat, ganska mycket större spelare och det är intressant att se att man väljer att ta in Hövding i sitt sortiment. Det borgar för bra tillväxt även under nästa år. Det man inte skall glömma med Team Sportia, vilket jag kanske skrivit tidigare, är att de ingår i en större koncern som finns i många länder och det känns inte osannolikt att man kanske kan komma in på andra marknader via Team Sportias ägare om det visar sig att Hövding är bra business för Team Sportia. Jag hoppas och tror att detta är ett spår som man jobbar på hos Hövding.

Det som lite grann bekymrar mig med VD-ordet är att man säger att det är första kvartalet som man säljer över 10 000 st. Det tror jag inte stämmer. 2016 Q4 måste man ha sålt mer än 10 000 st som jag ser det (24797-3146-5325-6225=10 101 st).

Det som även bekymrar mig är att man lyfter fram att man säljer volymer på NK, Naturkompaniet mm och att man ser sig som en livsstilsmarkör. Jag har skrivit det förr och jag tror fortfarande att detta till viss del beror på att man vill se sig som en livsstilsmarkör och att man gärna vill synas i dessa miljöer, snarare att det är så himla bra för försäljningen. Man skriver exempelvis i sitt prospekt till nyemissionen att man ser en stor potential inom elcyklar, men än så länge så har jag inte sett en enda reklamfilm eller banner där man riktar sig mot elcykelkunder direkt. Istället fortsätter man på inslagen väg och visar unga hippa människor på skrotcyklar med Hövding runt halsen. Jag tror man gör ett misstag när man inte riktar sig direkt till de som köper elcyklar utan istället ser sig som en livsstilsmarkör för unga hippa människor. Jag kanske inte är representativ och jag kanske bjuder på dålig självinsikt, men jag har inte köpt en Hövding för att den passar med min livsstil utan för att det är ett bra skydd, ser snygg ut och för att den är enkel att trycka ner i väskan.

Det är möjligt att jag är fel ute i detta sammanhang och att det är en smart positionering. Det är kanske så att man genom att rikta sig till trendsättare får andra att följa efter. Tyvärr tror jag inte att detta alltid fungerar. En äldre man som köper en elcykel tror jag kan tänka att en Hövding inte är för honom när han ser reklamfilmerna. Jag är inte säker på att jag har rätt i detta, men jag hade gärna sett att man hade gått efter försäljning och inte efter vad som passar in i bilden av Hövding som livsstilsmarkör.

Jag ligger tungt för tillfället i Hövding och det var tur för mig att det kom in en bra rapport. I nuläget är innehavet mitt andra största innehav, efter Telia. Det är för mycket i ett bolag som Hövding, som är ett förhoppningsbolag även om ett intressant sådant. Även om det är mycket som känns lovande och även om jag tror att resten av året kommer att vara bra så kommer jag sannolikt att minska när tillfälle dyker upp. Jag sitter dock inte på mer än att jag har tålamod ganska länge innan jag slår till och säjer en del. Det som eventuellt skulle kunna trigga kursen är om någon insynsperson väljer att köpa. Det tillhör verkligen ovanligheterna i Hövding, men nu när rapporten precis är levererad så skulle det kunna vara ett tillfälle för någon i ledning eller styrelse som tycker att bolaget ser intressant ut som investering. 

28 november 2017

Hövding: På cykelkrafts topplista

Det är intressant att läsa recensioner hos olika e-handlare. En del älskar Hövding och tackar produkten för att man inte blev värre skadad när man blev påkörd medan andra är förbannade för att den är obekväm eller för att den har utlöst i onödan. Det är inte så märkligt. Att den skiljer sig från en hjälm är ett faktum och att den kommer att utlösa ibland felaktigt är också ett faktum, men jag tror att detta problem är betydligt mindre idag än vad det var med de första versionerna.

När jag var runt för att läsa olika recensioner så noterade jag att Hövding var på Cykelkrafts topplista. Det kan vara en ytterligare pusselbit som tyder på att försäljningen är på väg att ta fart på riktigt.

Imorgon kommer Q3-rapporten och jag skruvar upp förväntningarna till 11 000 hjälmar. 

27 november 2017

Hövding: Team Sportia, Sportamore, Cykelkraft och tyska cykelhandlare

I helgen var jag och skulle köpa julklappar. Det gick sådär, men det som var intressant var att Team Sportia-butiken hade en stor reklambanner för Hövding utanför butiken. Det var naturligtvis trevligt att se för en aktieägare som mig.

Hövding började säljas via Team Sportia under våren 2016. Man hade sedan tidigare sålt produkten via Intersport, men om min Peter Lynch-spaning stämmer är det nu Team Sportia som är den främsta kanalen för Hövding bland de etablerade sportkedjorna. Team Sportia har ungefär 80 butiker enligt sin hemsida och jag gissar att den butiken som jag besökte hade 20-30 stycken i lager vad jag kunde se. Om man har 20-30 stycken i lager gissar jag att det är ungefär så många som man säljer på en månad. Förmodligen var den butiken som jag besökte inte fullt ut representativ, men det är ändå intressant. Hövding har fått en framskjuten position marknadsföringsmässigt hos en hel del återförsäljare som jag ser det. Reklambannern som hängde utanför den Team Sportia-butik som jag besökte är nog pricken över i:et, men jag tycker även att den lyfts fram exempelvis hos mindre cykelhandlare.

En annan observation jag har gjort vad gäller Hövding är att man har sänkt priset. Numer är det inte svårt att hitta en Hövding för runt 2200 SEK istället för 2700 SEK som de kostade för ett tag sedan. Det är intressant och kanske något som kan driva försäljning under Q4.

Min gissning är att Team Sportia med sina butiker säljer omkring 5000 Hövdingar under 2017. Det kan låta mycket. Om man tittar per butik så blir detta ca 60 per butik och år eller om man hellre vill ca 5 per butik och månad. Det är möjligt att det är väl tilltaget och att den butiken som jag tittade i var en av få som säljer i större skala, men jag har svårt att tro att det skulle vara så. Hjälmanvändande är på uppåtgående och jag tror att en Hövding är en ganska populär present att ge till någon som cyklar (och som man inte vill skall slå sig i skallen - fast då hade man kanske inte heller köpt en present för över 2000 SEK).

Det som jag tycker talar för att Hövding säljer bra är som sagt bland annat för att en av de viktigaste återförsäljarna väljer att ha en stor banner. Kanske har Hövding betalat för denna och kanske är det inte ett tecken på att man säljer bra utan att man från Hövdings håll känner att man måste vidta åtgärder för att få igång försäljningen på riktigt. Det behöver inte vara nödvändigtvis dåligt, men förhoppningsvis handlar det om att Team Sportia vill investera i marknadsföring för att de ser att det ger bra avkastning och inte att det beror på att Hövding känner att de måste satsa för att få igång försäljningen.

Det som talar för att Team Sportia har ganska bra snurr är att produkten även går att sälja hos Sportamore och Cykelkraft. Min gissning är att de inte är intresserade av att lagerhålla en produkt som de inte tror kommer att generera försäljning. Det är tämligen självklart, men ändå intressant. En liten cykelhandlare där någon från Hövding svänger förbi och frågar om han/hon är intresserad av att sälja Hövding skulle nog kunna tänka sig att svara ja bara för att den ser snygg ut i skyltfönstret. En e-handlare har nog inte riktigt samma anledning att ta in en produkt och jag ser det därför som positivt att Sportamore och Cykelkraft väljer att ta in produkten. Jag vet inte riktigt hur saker och ting funkar inom detaljhandeln ska jag villig erkänna, och det är möjligt att jag är fel ute. Det är kanske så att Hövding betalar för att få vara representerade på Sportamore, men jag tror det knappt.

Det som ytterligare talar för att det kan bli en bra rapport är att nu har den tyska distributören haft ett tag på sig att försöka få igång försäljningen. Det är kanske fortfarande så att försäljningsboomen i Tyskland ligger en bit in i framtiden. Det som talar för det är att man tog in mer pengar för att kunna satsa mer på marknadsföring av produkten i länder som t ex Tyskland (om jag inte läste prospektet för slarvigt).

Det är möjligt att jag är fel ute i detta och det är möjligt att jag ser det jag vill se. Hövding kanske betalade för att Team Sportia-butiken som jag besökte skulle ha den stora bannern. Att Sportamore och Cykelkraft har valt att ta in produkten har kanske varit en årslång kamp från Hövdings sida. Det är kanske villkorat så att om man inte säljer ett visst antal så åker produkten ut från sortimentet och får aldrig komma tillbaka. Det är svårt att veta med säkerhet.

I övermorgon onsdag kommer rapporten och jag tror att det kan handla om 10 000+ Hövdingar sålda under kvartalet. Om det skulle bli under 10 000 Hövdingar så kommer jag att bli bekymrad. Jag tycker att bolaget känns intressant, men det är stor osäkerhet och hög risk som jag ser det.

25 november 2017

Hövding: Påfyllning av aktier och lite funderingar kring uppgraderingarna

Igår köpte jag på mig lite fler aktier i min ISK. Det ska egentligen inte tolkas som att jag tror mer på företaget än vad jag trodde tidigare utan det handlar framförallt om att jag ganska snart kommer att sälja en del av de aktier som jag har i mina depåer för att kvitta förluster mot en redan realiserad vinst som jag gjorde i Lundbergsföretagen. Naturligtvis kunde jag ha väntat till efter rapporten, men när jag funderade lite på det så kom jag fram till att det kunde vara på sin plats att chansa och köpa innan rapporten. Det finns en del som talar för att rapporten kommer att vara helt OK och jag tror inte att kursen kommer att falla så mycket mer.

Jag har tidigare skrivit om att jag tror att varumärken värderas förhållandevis lågt på börsen. I fallet med Hövding så tror jag absolut att det är så. Om Hövding skulle bli uppköpt så skulle en stor anledning till det vara att man vill ha in Hövding som varumärke. Jag tycker att Hövding som varumärke har en ganska unik position. Det finns inget annat huvudskyddsmärke som har en liknande profil och det finns förmodligen ganska många vardagscyklister som inte ens vet vad det är för märke på deras cykelhjälm. Personer som köper Hövding är jag dock ganska säkra på att de vet att de har en Hövding. Jag tror dessutom att den positioneringen som Hövding har skulle vara intressant för många bolag. Det är möjligt att det ännu är för tidigt och att många bolag inte tycker att Hövding har visat att idén fullt ut håller, men jag tror att det kommer att komma.

När man läser om Hövding på nätet så är det många som menar att den inte är skön att ha på sig, att den löser ut utan anledning och att den är av dålig kvalité. Jag håller till viss del med, men vad som är viktigt att komma ihåg och som Hövding också varit tydliga med att kommunicera är att man successivt har jobbat med dessa frågor och att den Hövding 2.0 är inte densamma Hövding 2.0 som lanserades för att par år sedan. Jag har egen erfarenhet av olika versioner av Hövding. Den första som jag köpte för ca 1,5 år sedan fungerade bra i knappt ett år, men sedan började den ge ifrån sig konstiga ljud och det var ganska klart att allt inte stämde. Efter ett litet tag så fick jag en ny Hövding och ganska snabbt blev det klart att det var en uppgraderad version. Ett liten sak som jag störde mig på med min första Hövding var att överdraget fastnade i blixtlåset när man skulle ta av och på hjälmen. Det var fixat i den uppgraderade varianten som jag fick. Min poäng är att en del av de brister som påpekas i äldre recensioner är åtgärdade. I alla fall är det min åsikt.

Att den skulle kännas konstig att ha på sig är i min mening en vanesak. Jag tycker att det är ganska obekvämt att ha hjälm. Hakremmen på en hjälm stör mig mer än Hövdingkragen. Det är naturligtvis en smaksak, men de som dömer ut Hövding enbart för att den känns ovan att ha på sig tror jag inte så mycket på. Det är lite som att döma ut havremjölk för att det inte smakar som komjölk.

21 november 2017

Hövding: Var säljer man nu då?

Hövding visar en karta över sina återförsäljare på sin hemsida. I juni så skrev jag ett inlägg med titeln "Var säljer man?" där jag funderade lite över kartan. Idag när jag var inne och kollade på Hövdings hemsida så gjorde jag en ny koll och kom på att det skulle ju vara ganska intressant att jämföra dagens karta med kartan från i juni. Sagt och gjort.

Dagens karta:



Försäljningsställen från juni:


Det finns en del saker som man kan se när man jämför kartorna. Några exempel:

- Om jag har räknat rätt så har antalet återförsäljare ökat från 596 stycken till 692 stycken. Värt att noterna är att jag i dessa siffror inte har räknat med det tiotal återförsäljare som finns i Japan. Likaså finns inte Tyskland med i dessa siffror eftersom Hövding där säljs via en distributör.

- Antalet återförsäjare i Stockholm har ökat från 79 stycken till 102 stycken, vilket är ungefär 25% upp.

- I Oslo så har antalet återförsäljare ökat från 26 till 53 stycken, dvs en dubbling på knappt ett halvår.

- Malmö/Köpenhamn har fortsatt att öka och gått från 238 till 262 stycken.

Eftersom Hövding har ett samarbete med en tysk distributör så finns inte de tyska återförsäljarna med i kartan. Istället kan man hitta dem via http://www.sportimport.de/hoevding_haendlersuche.htm. Jag kunde inte riktigt få fram information om hur många återförsäljare det finns. Efter att ha kollat runt lite så tror jag att det ligger på över 100 stycken, vilket är bra och lovande. Det verkar dessutom mest vara cykelaffärer och det ser jag som positivt.

Vad som förmodligen inte visas i kartan är de e-handlare som har börjat sälja produkten. Min gissning är att många som köper en Hövding är konsumenter som gärna handlar på nätet. Jag baserar det på att jag tror att det är i stor utsträckning höginkomsttagare som köper produkten (eftersom den är ganska dyr) och jag tror att det i stor utsträckning är unga människor som köper produkten. Rätt eller fel, det är vad jag tror. Om det stämmer att en hel del av försäljningen går via e-handel så innebär det att det finns ett ganska stort mörkertal i de siffrorna som man kan se i kartorna. Jag tycker mig se att Hövding finns mer och mer hos e-handlare. Det är möjligt att det är fel, men det är vad jag tror.

När man tittar i nyemissionsprospektet så finns det en del bilder som tyder på att det finns en intressant säsongsvariation i de olika länderna. Eller mer korrekt, det kan vara så att det finns en säsongsvariation. Det är för lite data för att kunna säga något bestämt. I Sverige, Danmark och UK (som förmodligen står för en väldigt liten del med tanke på hur få försäljningsställen som det finns) så har andra halvåret varit väldigt mycket starkare än första halvåret. Om inte mitt ögonmått sviker mig så skulle jag säga att det är dubbel så stor försäljning H2 jämfört med H1 både 2015 och 2016. Om det visar sig stämma även för 2017 så kommer H2 2017 att ligga runt 30 000 Hövdingar. Jag tror inte att det kommer att vara fallet, men kanske kommer vi att landa runt 20 000 Hövdingar.


Om man tittar på distributörerna, vilket framförallt är Tyskland om jag har förstått saken rätt, så har man legat mer jämnt mellan halvåren. Det skulle vara väldigt trevligt om vi fick se ett hopp upp under H2 som liknar det hopp som gjordes under 2015 H2 på återförsäljarstaplarna.


Sammantaget verkar det av staplarna att döma som att helårsförsäljningen 2016 landade på ca 25 000 hjälmar. Det känns inte osannolikt att försäljningen under 2017 kommer att landa på totalt 40 000 hjälmar. Det skulle innebära en försäljning på 25 000 hjälmar under H2 2017 eftersom H1 2017 landande på 15 000 hjälmar. Det är möjligt att det är för konservativt. H1 2016 landade på 8 500 hjälmar, vilket innebär en tillväxt på 76%. Om denna tillväxt håller i sig även under H2 så skulle H2 2017 landa på ca 26 500 hjälmar.


Det man ska komma ihåg är att tillväxten 2017 Q2 landade på 60%, från 5 300 till 8 500 hjälmar. 2017 Q1 var starkare och landade på 100%, från 3 100 till 6 300 hjälmar. Vill man vara skeptisk så är den minskade tillväxten inget gott tecken, vilket en del verkar ha gjort (om jag kommer ihåg kursreaktionen korrekt). Man kan också tänka att det kan vara stora variationer mellan olika kvartal och att man inte skall dra för stora slutsatser av ett kvartal med inte fullt lika bra tillväxt. Man skall också komma ihåg att Q2 2016 kan av olika anledningar ha varit ett ovanligt bra kvartal, vilket jag tror att Hövdings VD var ute och sa i samband med rapporten.

Jag hoppas att man kommer att sälja minst 10 000 hjälmar under Q3. Det innebär att man ska sälja 15 000 hjälmar under Q4 för att komma upp i 40 000 hjälmar på helåret. Det man kan fundera på är om detta blir möjligt även om inte distributörsländerna riktigt kommer igång under året. Det ska bli intressant att se.

I nuläget ligger jag lite väl tungt i bolaget och jag hoppade på med lite mer pengar när kursen var i 13,90 SEK. Det var lite tidigt så här i efterhand. Jag tror på bolaget och jag är sugen på att köpa på mig mer inför rapporten, men jag tror inte att jag kommer att våga fylla på med mer. Jag ligger redan ganska tungt och jag har blivit bränd ett par gånger de senaste åren, bl a i Fingerprint och Tobii. Lyckligtvis har jag gjort en del bra affärer också, men man ska inte underskatta svårigheten med förhoppningsbolag.

Länk till inlägg från i juni:
https://klirr-i-kassan.blogspot.se/2017/06/hovding-var-saljer-man.html