27 mars 2019

Byggmax: Mer aktier

Mitt innehav är nu, efter dagens påfyllning, uppe runt 25% av portföljen och det skulle man absolut kunna ifrågasätta, men efter lite funderande och övervägande av olika alternativ så landade jag i att det var ett bra alternativ även om jag redan är nerlusad med Byggmax-aktier. Q1:an kommer nog inte att komma in superstarkt även om man jämför med 2018 års Q1, dock tror jag att det kommer att vara tillräckligt för att det skall lugna en och annan. Vi får se om kursen faller igenom ännu mer. Min plan är att ligga kvar över Q2:an med alla aktier för att därefter eventuellt börja lätta på innehavet. Min arbetshypotes är att kursen kommer att vara uppe i 40 SEK under året, sannolikt efter Q2-rapporten. Ingenting är dock säkrt och än så länge har jag inte haft rätt angående Byggmax.

21 mars 2019

Camurus, Byggmax: Tecknat i nyemissionen och funderingar inför Q1

Jag har utnyttjat alla mina teckningsrätter i Camurus och det skall bli intressant att se om det visar sig bli en bra investering eller inte. Överlag så är jag missnöjd med min investering i Camurus. Inte direkt för att jag gick in på för höga nivåer i första vändan utan att jag gjorde avsteg från min strategi och investerade i sådant som jag uppenbart inte förstår - bioteknik/läkemedel. Enligt mitt sätt att se är det alldeles för hög risk att köpa aktier inom detta område om man inte sitter på specialkunskap på något sätt. Man skulle kunna hävda att detta inte bara skulle gälla biotech, och det är kanske inte helt fel, men jag tror att denna sektor är tuffare och mer skoningslös mot glada amatörer än vad en del andra sektorer är. Jag hoppas att jag kan komma ut ur Camurus om ett tag med förhoppningsvis en liten vinst (och om det blir så är det tack vare en påfyllning som jag gjorde vid årsskiftet när det såg som mest illa ut).

Vad gäller Byggmax så tror jag att Q1 kan komma att få en del skeptiker att kanske bli lite mindre skeptiska. Det är förvisso ett kvartal med låg omsättning, men om det visar att försäljning och vinst utvecklas i en positiv riktning så skulle det eventuellt kunna ses som något positivt. Eventuellt.

Så här såg försäljningen ut Q1 2018:


I Q1-rapporten så kan man även läsa att det fanns ungefär 150 butiker totalt:

Om man istället tittar i Q4-rapporten för 2018 så kan man se att siffran gått upp till 163 butiker, dvs femton ytterligare. Av dessa är de flesta (om inte alla) Byggmax-butiker, vilket är positivt.


Det finns alltså ungefär (grovt sett) 10% fler Byggmax-butiker under innevarande kvartal (Q1 2019) jämfört med motsvarande kvartal förra året om jag räknar rätt. Det bör påverka omsättningen positivt så klart, men eftersom fler butiker innebär högre kostnader så kommer det sannolikt att slå på vinsten också.

En annan sak att ta i beaktande är hur vädret har varit under kvartalet. Den viktigaste månaden - mars - är ännu inte avslutad och därför finns det inte någon statistik, men om man tittar på hur vädret var under februari så var det en ovanligt varm månad. Mars kommer sannolikt även att komma in som en ganska varm månad. Eftersom Q1 2018 påverkades negativt av vädret - det var ett ovanligt kallt kvartal - så finns det möjlighet att vädret skall verka i bolagets favör i kommande Q1:a.

En fin bild från SMHIs sida som visar att februari var en varm månad:




Förutom fler butiker och bättre väder så tror jag eventuellt även att de insiderköp som har gjorts kan komma att komma i nytt ljus om Q1 kommer in lite bättre än väntat. De insiderköp som har gjorts den senaste tiden har inte fått någon större påverkan på kursen som jag ser det. Det skulle inte förvåna mig om en eller annan kommentar till Q1:an kan komma att lyfta insiderköpen och tala om vändning om Q1-resultatet kommer in ganska bra. 

Byggmax är helt klart mitt största innehav och jag, som så många gånger förr, gick in för tidigt och jag kanske ser det som jag vill se. Trots allt, jag är inte speciellt oroad trots att kursen hackar. Det finns ett massivt ointresse för bolaget och de få som säger något om bolaget kommer mest med trötta kommentarer och gäspningar, tycker jag. Det behöver inte vara fel och om saker och ting ändras så kan det få effekt på kursen (eller så blir det ännu värre). Vi får se.

10 mars 2019

Mekonomen: Vad finns det för uppsida?

Jag är inte speciellt insatt i Mekonomen, men jag tyckte att det såg billigt ut för ett tag sedan innan man kom med vinstvarningen och innan man meddelade att man inte tänkte dela ut. Efter att kursen dippat från runt 100 SEK till runt 70 SEK så har jag funderat på om det är en överreaktion eller om det är en motiverad nedgång. Enligt mitt sätt att se så handlar det på många sätt om en förtroendekris. Tilliten till ledningen är inte på topp och det finns säkert de som inte alls är säker på att de stora förvärven kommer att visas sig speciellt bra.

Ett fel som jag har gjort många gånger är att jag blivit sittande med aktier i bolag som har det kämpigt. Det kan vara tillfälligt, men det är det inte alla gånger. Buffett lär ha uttryckt sig som att "the problem with turn-arounds is the many of them never turn" (eller liknande). Det ligger mycket i det och många gånger är det bättre att lämna än att stanna kvar när det barkar åt fel håll. Det gäller dock att veta när tesen som har gjort att man investerar inte längre håller och när kursen sjunker av andra anledningar. Naturligtvis måste man ha en tes för att det skall funka och om man bara köpt för att man sett andra köpa eller någon annan anledning så blir det så klart svårt.

Min tes med Mekonomen är inte superavancerad. Jag tror att efterfrågan på bilservice kommer att hålla i sig även om antalet elbilar kommer att öka. Det är möjligt att det är fel och jag har inte kvantifierat detta på något bra sätt, vilket naturligtvis hade varit bra. Till skillnad från många andra så tror jag att vi har nått någon form av tipping point och jag tror att antalet elbilar kommer att öka ganska snabbt. Det är ingen som höjer på ögonbrynen idag om någon säger att de skall installera solceller på taket och kanske köpa en elbil. Det finns redan en del elbilar som är relativt prisvärda och de stora märkena kommer de närmsta åren att komma ut med väldigt många elbilar i olika storlekar och prisklasser. Kommer då Mekonomen att vara ett av många överflödiga bilserviceföretag? Kanske, kanske inte. Jag tror att service kommer att fortsätta att vara en viktig del även om en elmotor är väldigt mycket enklare i sin natur än en förbränningsmotor. Serviceefterfrågan kommer nog att gå ner, allt annat lika, men det kommer att ta ett tag innan det blir så.

Jag tror att stordriftsfördelarna kommer att vara viktigare i framtiden. En tuffare marknad och alltmer mjukvara i bilarna kommer att göra att det kommer att vara svårare för de mindre bilservicefirmorna. De har det redan tufft idag och det kommer nog att bli värre. Det är dock inte helt säkert. Eventuellt kommer morgondagens servicefirmor vara ett gäng "kodknackare" istället för någon som står och slår med en skiftnyckel på ett rostigt avgasrör. Jag tror att Mekonomen i kraft av sin storlek har förmågan att vara bland de främre på den resan.

Man skulle kunna tänka sig att bilmärkena kommer att knyta kunden närmre till sig. Det finns redan tecken på det genom privatleasing och annat, men det är inte säkert att det kommer att vara framtiden på alla sätt. För det första så är man utsatt som kund om man bara har en aktör att vända sig till. Du har fördelen om du inte är nöjd att du kan säga upp avtalet, men precis som du inte bara kan säga upp andra typer av leasingavtal hur som helst så kommer det inte heller att vara helt enkelt att säga upp ditt billeasingavtal. Idag fungerar det oftast bra, men om vi hamnar i ett läge där många vill göra sig av med sina dyra bilar så kan det bli tuffare. Bilbolagen har råd att vara bemötande idag och de flesta konsumenter har också råd att fullfölja avtalen, men om det blir tuffare tider så kan nackdelarna med leasing bli tydliga. Det är möjligt att jag överdriver, men jag tror inte att alla i framtiden kommer att leasa sina bilar, vilket talar för oberoende bilserviceföretag som t ex Mekonomen.

En annan sak som man skulle kunna tänka sig - en joker - är att någon av de stora kinesiska elbilsföretagen bestämmer sig för att satsa i Sverige och Norden. Ska man köpa upp ett bilmärke i Sverige? Nja, inte helt lätt eftersom det är kanske skralt med bilmärken till salu. Ett annat alternativ skulle kunna vara att köpa upp ett företag som Mekonomen och göra om det till ett företag som servar de egna bilarna. Att äga en av de stora serviceföretagen skulle ge en intressant ingång på marknaden och man hade förutom pengarna som man tjänat på servicen fått information om vem som kör vad och vad olika bilar råkar ut för problem. Dessutom så hade man fått en plattform i Sverige, vilket sannolikt hade gjort att man hade kunnat få igång en försäljning relativt enkelt. Kinesiska företag som köper upp utländska är kanske inte för närvarande det som får folk att hoppa högt, men för att de kinesiska elbilsföretagen skall få fäste på den svenska marknaden så tror jag att Mekonomen skulle kunna vara ett alternativ. Det måste inte handla om ett regelrätt förvärv. Man skulle även kunna tänka sig någon form av samarbete. Naturligtvis finns det storägare som kanske har en annan agenda, men om pengarna är de rätta så kanske det går att komma på andra tankar. Varför då kinesiska elbilsföretag? Jo, eftersom kinesiska bilföretag idag är bland de ledande och sannolikt inte tänkt begränsa sig till den kinesiska marknaden.

Överlag så är jag ändå skeptisk till Mekonomen och att jag köpte aktier i bolaget var ett misstag. Jag trodde att man hade bättre koll på läget, men det visar sig att man inte riktigt hade så bra koll. Idag så verkar det som att de flesta Mekonomen-butiker kör sitt eget race och det är inte lovande. Det är möjligt att jag har en felaktig bild och det är möjligt att det kommer att styras upp, men med tanke på vinstvarningen så känns det som att det finns en bit kvar. Även om jag är skeptisk så ser jag uppsidor och jag kommer nog att ligga kvar för att se vad som händer.