Mitt äventyr i XACT BEAR 2 har inte riktigt gått som jag hade tänkt mig, men heller inte tillräckligt dåligt för att jag avsluta det hela. Jag började att köpa för lite mer än en vecka sedan för 91 SEK och sålde på 90 SEK när det rörde sig nedåt. Eftersom jag gjorde bedömningen att marknaden hade gått väl starkt på kort sikt (en marknad som styrs av girighet) och ser en hel del problem på längre sikt (minusränta, skuldsättning mm) samt att jag ville se om jag fixade att handla i nedgång så köpte jag in mig igen.
Det var den 15 juli som jag köpte in mig igen. Det landade på 88,50 SEK ex courtage. Det var väldigt nära att jag hoppade av igen, men jag bestämde mig för att hålla mig kvar. Under helgen så var det ett kuppförsök i Turkiet och det skulle man kunna tro att det skulle få effekt på börserna och det fick det kanske lite, men inte speciellt mycket.
Det är lite intressant att se hur reaktionen på Brexit blev. Härdsmältan som många förutspådde om det skulle bli ett utträde blev inte verklighet i alla fall i det korta perspektivet. Min teori är att många tror att stimulanserna kommer att pågå under längre tid pga Brexit och att detta till stor del har drivit kurserna. En annan anledning är säkert att delårsrapporterna varit helk OK och att börsen inte handlas på så utmanande nivåer sett till tex PE-tal. Jag kommer att ligga kvar tills vidare i mina BEAR, men det kan ändras snabbt.
Telia levererade en rapport som var något under prognoserna, men man aviserade att andra halvåret skulle förmodligen bli lite kämpigt. Kursen stack ner ganska rejält och det var naturligtvis inte så kul med tanke på att Telia är mitt största innehav. Utvecklingen efter Brexit har dock varit ganska brant uppåt så sett i lite perspektiv så är det inte lika farligt. När jag såg att rapporten rönt så stor nedgång så passade jag på att öka. Det blev till en nivå strax över 39 SEK. Så fort kursen kommer upp över 40 SEK så kommer jag förmodligen att göra mig av med aktierna jag ökade med. Anledningen är att jag ligger väl tungt i bolaget.
Det har gått sådär den senaste tiden. Telia har varit en rapportbesvikelse. Matse ligger still strax över 9 SEK och har inte rört sig på länge. Jag hoppas att Telia kommer att vända upp och att jag kan sälja för 41,50 SEK före höstutdelningen eller 40 SEK efter utdelningen. Jag hoppas att Matse kommer att leverera lite nyheter i början av hösten, kanske i samband med delårsrapporten som får kursen att hoppa upp. Huvudsaken med Matse för min del är dock inte hur kursen utvecklas utan att marknaden växer ordentligt och att Matse växer ännu mer. Dessutom ska man kunna växa på ett sätt som visar att man kan nå lönsamhet så som man har kommunicerat (600 MSEK i omsättning). Om så är fallet så kommer kursen att hänga med.
21 juli 2016
17 juli 2016
Matse och trenden
Man brukar säga att man ska följa trenden eller på engelska "the trend is your friend". När man använder uttrycket så menar man oftast att man inte ska köpa en aktie där aktiekursen har utvecklats negativt den senaste tiden och vice versa att det kan vara en bra idé att köpa en aktie där kursen utvecklats positivt den senaste tiden. Det ligger säkert en hel del i detta, men det finns andra sätt att tänka kring trender.
Ett sätt som jag brukar använda mig av är att titta på trender inom branschen. Inom matvaruhandeln är det t ex klart, enligt mig, att fler och fler konsumenter vill handla online. Det finns en trend inom branschen att online blir allt viktigare. Dessa trender är ofta ganska lätta att hitta och det är ofta ingen hemlighet. I fallet med ehandel är det svårt idag att hitta ett VD-ord från de största aktörerna, t ex ICA och Axfood som båda är börsnoterade, som inte på ett eller annat sätt nämner ehandel. Naturligtvis kan man även titta på rapporter, t ex de som Digital Handel sammanställer. Bara för att det finns en trend så behöver det inte innebära att utvecklingen kommer att gå snabbt eller att det kommer att utvecklas så fort som den generella uppfattningen verkar vara, men oftast när bollen i rullning så fortsätter den att rulla på.
För ganska många år sedan, runt tio år sedan, så köpte jag AXIS-aktier för att jag trodde att trenden från analoga till digitala övervakningssystem skulle fortgå under lång tid framöver. Om jag inte minns fel så hittade jag informationen i en årsredovisning från AXIS, men det kan också varit på annat håll som jag hittade informationen. AXIS växte då rätt så rejält, likaså marknaden för digitala kameraövervakningssystem. Det var definitivt tvåsiffrigt, men jag kommer inte ihåg tillväxttalen exakt. Jag skulle gissa att det var runt 20-30%. Det hela verkade väldigt intressant och jag köpte en inte helt liten post i AXIS. Aktien stod vid det tillfället i 22-23 SEK.
Vad som hände sedan var att jag fortsatte att gräva. Jag pratade med personer med direkt insyn i övervakningsbranschen och jag läste mycket. Det är alltid bra att vara påläst, men ibland så drunknar de stora viktiga dragen bland mindre viktig information. När jag läste på mer så blev jag allt mer oroad över att AXIS skulle få svårt att komma in på den asiatiska marknaden, vilket var ett faktum då i alla fall, och jag var även rädd att något stort asiatiskt företag skulle välja att göra en storsatsning och konkurrera ut AXIS. Även om mitt intryck av AXIS var att de var duktiga på vad de gjorde efter att ha tillverkat chip för skrivarservrar under lång tid så var jag tveksam. Varför skulle stora giganter som Panasonic bara sitta och titta på medan ett litet uppstickarföretag från Lund tog marknadsandelar inom ett starkt växande segment? Jag funderade ganska mycket på detta och tyckte inte att jag kunde komma på något riktigt bra svar så jag sålde mina aktier på 25 SEK, ungefär upp 10%.
När affären var i hamn så var jag ganska nöjd. Det var en bra affär och jag hade fått 10% avkastning på ganska kort tid. Sett i backspegeln så skulle jag ha behållit aktierna. Ganska många år senare så la Canon ett bud på runt 330 SEK per aktie, runt 1300% upp. Det finns en rad andra aktier som jag varit inne i och där det hade varit en bra idé att stannat kvar, men skillnaden mellan många av de andra aktierna och AXIS var att med AXIS gjorde jag en förhållandevis bra analys.
Att hitta en trend som man tror på är dock bara första steget. I slutet av 90-talet var jag en gång på en föreläsning som hölls av Jonas Birgersson, en av de bästa och mest intressanta föreläsningarna jag har varit på. Jonas var vid det tillfället "Bredbands-jesus" med hela folket och åkte land och rike runt och pratade om den nya ekonomin. Vad han sa på föreläsningen var förmodligen inte helt och hållet hans egna tankar och det är mycket möjligt att jag med åren har förvanskat föreläsningen till att vara bättre än vad den faktiskt var. Det han i alla fall sa var att de låtarna som då laddades hem via Napster och liknande för att spelas i små MP3-spelare med i bästa fall en en-rads-display skulle inom inte alltför lång tid kunna köpas på laglig väg och att skivor av olika slag inte skulle finnas länge till. Det som behövdes var uppkoppling och att man redde ut hur alla parter skulle bli nöjda. Film pratade han också om och likaså pratade han om e-handeln. Jag och mina kompisar var helt rätt målgrupp. Vi bodde i studentlägenheter med bredbandsuppkoppling och hade redan sett det skifte som Jonas pratade om.
Efter den föreläsningen så var jag övertygad om att bredband var någonting som skulle bli viktigt i framtiden. I samma veva råkade jag på ett prospekt för en börsintroduktion. Bolaget hette Time Space Radio och jag och mina vänner tyckte att mobilt bredband kändes helt rätt. Sverige var stort och att dra kabel överallt kändes som en otroligt dyr lösning. Mer erfarna personer varnade och sa att man nog inte skulle lägga alltför mycket pengar på ett sådant äventyr. Vi la inte så mycket pengar på börsintroduktionen av den enkla anledningen att vi inte hade så mycket pengar. De pengar som vi satsade gick mer eller mindre upp i rök. Jag var efter det ganska ointresserad av börsen under många år (och reste upp de pengar som jag tjänade istället).
Lärdomen som jag kunde dra av äventyret med Time Space Radio är att det räcker inte att företaget passar in på en generell trend som man har hittat. De måste kunna leverera också. Det kan tyckas självklart, men jag tycker att man ser ganska många exempel på det motsatta. Det finns t ex absolut en efterfrågan på träningsappar, men om jag skulle se ett prospekt för något sådant så skulle jag ge det hela mindre än 30 sekunder. Om jag inte hittat någonting som verkar skilja bolagets erbjudande mot vad som redan finns så skulle jag inte vara intresserad.
Någon gång när jag har berättat liknande historier så är det någon som säger "it is all about the execution" eller liknande populärt citat. Jag håller med om det (nästan i alla fall), men jag ser det som en del av "execution" - utförandet - att ta fram ett tydligt kunderbjudande och i prospektet tydligt förklara varför man har rätt team att genomföra det hela vägen.
När det kommer till Matse så återstår det att se om det är en AXIS-träff eller en Time Space Radio-miss. Jag hoppas och tror naturligtvis på det förstnämnda.
Ett sätt som jag brukar använda mig av är att titta på trender inom branschen. Inom matvaruhandeln är det t ex klart, enligt mig, att fler och fler konsumenter vill handla online. Det finns en trend inom branschen att online blir allt viktigare. Dessa trender är ofta ganska lätta att hitta och det är ofta ingen hemlighet. I fallet med ehandel är det svårt idag att hitta ett VD-ord från de största aktörerna, t ex ICA och Axfood som båda är börsnoterade, som inte på ett eller annat sätt nämner ehandel. Naturligtvis kan man även titta på rapporter, t ex de som Digital Handel sammanställer. Bara för att det finns en trend så behöver det inte innebära att utvecklingen kommer att gå snabbt eller att det kommer att utvecklas så fort som den generella uppfattningen verkar vara, men oftast när bollen i rullning så fortsätter den att rulla på.
För ganska många år sedan, runt tio år sedan, så köpte jag AXIS-aktier för att jag trodde att trenden från analoga till digitala övervakningssystem skulle fortgå under lång tid framöver. Om jag inte minns fel så hittade jag informationen i en årsredovisning från AXIS, men det kan också varit på annat håll som jag hittade informationen. AXIS växte då rätt så rejält, likaså marknaden för digitala kameraövervakningssystem. Det var definitivt tvåsiffrigt, men jag kommer inte ihåg tillväxttalen exakt. Jag skulle gissa att det var runt 20-30%. Det hela verkade väldigt intressant och jag köpte en inte helt liten post i AXIS. Aktien stod vid det tillfället i 22-23 SEK.
Vad som hände sedan var att jag fortsatte att gräva. Jag pratade med personer med direkt insyn i övervakningsbranschen och jag läste mycket. Det är alltid bra att vara påläst, men ibland så drunknar de stora viktiga dragen bland mindre viktig information. När jag läste på mer så blev jag allt mer oroad över att AXIS skulle få svårt att komma in på den asiatiska marknaden, vilket var ett faktum då i alla fall, och jag var även rädd att något stort asiatiskt företag skulle välja att göra en storsatsning och konkurrera ut AXIS. Även om mitt intryck av AXIS var att de var duktiga på vad de gjorde efter att ha tillverkat chip för skrivarservrar under lång tid så var jag tveksam. Varför skulle stora giganter som Panasonic bara sitta och titta på medan ett litet uppstickarföretag från Lund tog marknadsandelar inom ett starkt växande segment? Jag funderade ganska mycket på detta och tyckte inte att jag kunde komma på något riktigt bra svar så jag sålde mina aktier på 25 SEK, ungefär upp 10%.
När affären var i hamn så var jag ganska nöjd. Det var en bra affär och jag hade fått 10% avkastning på ganska kort tid. Sett i backspegeln så skulle jag ha behållit aktierna. Ganska många år senare så la Canon ett bud på runt 330 SEK per aktie, runt 1300% upp. Det finns en rad andra aktier som jag varit inne i och där det hade varit en bra idé att stannat kvar, men skillnaden mellan många av de andra aktierna och AXIS var att med AXIS gjorde jag en förhållandevis bra analys.
Att hitta en trend som man tror på är dock bara första steget. I slutet av 90-talet var jag en gång på en föreläsning som hölls av Jonas Birgersson, en av de bästa och mest intressanta föreläsningarna jag har varit på. Jonas var vid det tillfället "Bredbands-jesus" med hela folket och åkte land och rike runt och pratade om den nya ekonomin. Vad han sa på föreläsningen var förmodligen inte helt och hållet hans egna tankar och det är mycket möjligt att jag med åren har förvanskat föreläsningen till att vara bättre än vad den faktiskt var. Det han i alla fall sa var att de låtarna som då laddades hem via Napster och liknande för att spelas i små MP3-spelare med i bästa fall en en-rads-display skulle inom inte alltför lång tid kunna köpas på laglig väg och att skivor av olika slag inte skulle finnas länge till. Det som behövdes var uppkoppling och att man redde ut hur alla parter skulle bli nöjda. Film pratade han också om och likaså pratade han om e-handeln. Jag och mina kompisar var helt rätt målgrupp. Vi bodde i studentlägenheter med bredbandsuppkoppling och hade redan sett det skifte som Jonas pratade om.
Efter den föreläsningen så var jag övertygad om att bredband var någonting som skulle bli viktigt i framtiden. I samma veva råkade jag på ett prospekt för en börsintroduktion. Bolaget hette Time Space Radio och jag och mina vänner tyckte att mobilt bredband kändes helt rätt. Sverige var stort och att dra kabel överallt kändes som en otroligt dyr lösning. Mer erfarna personer varnade och sa att man nog inte skulle lägga alltför mycket pengar på ett sådant äventyr. Vi la inte så mycket pengar på börsintroduktionen av den enkla anledningen att vi inte hade så mycket pengar. De pengar som vi satsade gick mer eller mindre upp i rök. Jag var efter det ganska ointresserad av börsen under många år (och reste upp de pengar som jag tjänade istället).
Lärdomen som jag kunde dra av äventyret med Time Space Radio är att det räcker inte att företaget passar in på en generell trend som man har hittat. De måste kunna leverera också. Det kan tyckas självklart, men jag tycker att man ser ganska många exempel på det motsatta. Det finns t ex absolut en efterfrågan på träningsappar, men om jag skulle se ett prospekt för något sådant så skulle jag ge det hela mindre än 30 sekunder. Om jag inte hittat någonting som verkar skilja bolagets erbjudande mot vad som redan finns så skulle jag inte vara intresserad.
Någon gång när jag har berättat liknande historier så är det någon som säger "it is all about the execution" eller liknande populärt citat. Jag håller med om det (nästan i alla fall), men jag ser det som en del av "execution" - utförandet - att ta fram ett tydligt kunderbjudande och i prospektet tydligt förklara varför man har rätt team att genomföra det hela vägen.
När det kommer till Matse så återstår det att se om det är en AXIS-träff eller en Time Space Radio-miss. Jag hoppas och tror naturligtvis på det förstnämnda.
16 juli 2016
Rapporter om ICAs ehandel
Jag råkade på två rapporter som handlar om mat på nätet som jag tycker är intressant läsning, se nedan. En är en rapport från Konkurrensverket och den andra är en intressant studentuppsats från Örebro Universitet. Man kan konstatera två saker, dels finns det synergier att hämta vad gäller logistiken, dels är "dark stores" framtiden, dvs att använda butiker som plocklager är ingen långsiktig lösning.
Nedan finns även en länk till en artikel som handlar om Peter Muld som snart kommer att komma in på ICA som CDO - Chief Digital Officer, samt en länk till ICAs kapitalmarknadsdag från 2014. Peter Muld kommer att rapportera till Liv Forhaug som är Senior Vice President Strategy & Business Development. Det ska bli intressant att se om detta är en rekrytering som är del av något större. "Något större" är naturligtvis väldigt diffust, men jag tror att man måste ta en del modiga beslut om man ska kunna stöpa om bolaget för en ny verklighet där e-handeln är en stor del.
Det har nog sagts förr här på bloggen, men att bli störst på mat på nätet 2017 är knappast ett "stretched target" (tror att jag har använt exakt den termen tidigare för samma sak). Idag har ICA drygt 50% av marknaden och av den totala marknaden är omkring 1-2% online. Med lite marknadsföringsinsatser och hyggliga incitament för handlarna så ska det inte vara någon större match. Om man hade sagt att 2020 ska 20% av omsättningen komma från online, då hade vi snackat omställning och utmaning. (Just detta mål är kanske inte helt realistiskt, men jag tror att ni förstår poängen)
Det skulle vara intressant om någon vaken ICA-handlare startade en ICA-"dark store" i Stockholm enbart fokuserad på e-handel om det över huvud taget är något som ICA skulle gå med på. Om ICA inte skulle tillåta detta så skulle det vara intressant att veta hur ICA tänker kring "dark stores". Kommer dessa att hanteras av ICA centralt? Båda lösningar, dvs vanlig handlardriven affär och en ny typ av centralt driven affär, får en hel del följdeffekter och det skulle vara intressant att höra hur ICA tänker kring detta.
Det känns som att det snart får komma lite riktiga nyheter från ICA kring hur man ska ta sig an ehandeln. Det känns fortfarande som man är i startgroparna. Man har förvisso tagit fram ett gränssnitt så att kunder kan köpa online från olika ICA-butiker som valt att ansluta sig, men det är bara ett första steg i en större omställning. Jag tror att det pågår en del diskussioner inom ICA. En del personer verkar tro på ehandel och vill nog göra större satsningar, medan andra tycker att det är bra som det är och hellre ser att man satsar mer på egna märkesvaror, dvs fortsätter på inslaget spår. Jag vet inte om jag inbillar mig, men Per Strömberg, VD, verkar inte vara helt på vad gäller online och om han inte låter någon annan prata om det så väljer han ofta att lyfta fram att det inte bara handlar om online-försäljning utan om mycket mer. Det är lite oklart exakt vad "mycket mer" är alla gånger, men om "mycket mer" handlar om att ha digitala skyltar i butikerna, reklam via email och SMS, bra recept på hemsidan etc så tror jag att man till viss del missat poängen. Allt det är relevant, men om man på allvar vill bli en spelare inom online så gäller det att spela online-spelet och inte försöka trycka in online-kunder i fyrsisk affär-affärsmodell. Jag känner att jag upprepar mig själv, men hur som helst ska det bli intressant att se vad som händer den närmsta tiden.
Jag, som Matse-aktieägare, är naturligtvis på många sätt glad att ICA inte satsar så hårt. Min mardröm hade varit att ICA hade knutit avtal med Google Express Delivery eller liknande. Det hade fått mig att starkt överväga att sälja rubbet av alla mina Matse-aktier. Nu tror jag att det är högst osannolikt att något sådant skulle hända, men det är vad jag är rädd för. Faktum är att jag tror att det är mer sannolikt att Amazon köper Matse, men det är en annan story.
Återigen till ICA så kommer Johan Prom, idag på ICA, bli ny VD på Avanza. Det är en intressant utveckling och naturligtvis ska man inte dra för stora slutsatser av en sådan händelse. Johan Prom verkar inte stå i första ledet på ICA, bland annat har det inte skickats ut någon pressrelease att han slutar från ICA, och nu får han en högintressant position på Avanza. De flesta personer med karriärambitioner hade förmodligen tackat ja till en sådan tjänst. Om Liv Forhaug hade slutat på ICA och gått till något annat företag hade jag förmodligen sett detta som ett tecken på att hon inte tycker att det görs tillräckligt på ICA för att vara rustad för framtida utmaningar. Naturligtvis behöver det inte vara så om man slutar, men det skulle kunna vara en anledning till att sluta. Nu finns det dock ingenting som tyder på att hon är på väg att lämna, i alla fall ingen information som har nått mig. Kanske blir hon lockad över till Mathem i samband med att de går in på börsen under 2018 :)
Länkar:
Leveranser i hela Sverige, Konkurrensverket, 2016
http://www.konkurrensverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/rapport_2016-6.pdf
Varans väg till kunden av Victoria Andersson och Ida Kaupinen, 2015
http://www.handelsradet.nu/wp-content/uploads/2014/04/Varans-vag-till-kunden-%E2%80%93-En-studie-om-e-handel-med-dagligvaror.pdf
Artikel om Peter Muld, ICAs nye CDO - Chief Digital Officer
http://fri-kopenskap.se/nyheter/han-blir-icas-nya-digitalchef/
Online leadership by 2017, ICAs kapitalmarknadsdag 2014
https://ica-group-ir.creo.se/141210/ica_cmd_2014_online_2h22m01s
Nedan finns även en länk till en artikel som handlar om Peter Muld som snart kommer att komma in på ICA som CDO - Chief Digital Officer, samt en länk till ICAs kapitalmarknadsdag från 2014. Peter Muld kommer att rapportera till Liv Forhaug som är Senior Vice President Strategy & Business Development. Det ska bli intressant att se om detta är en rekrytering som är del av något större. "Något större" är naturligtvis väldigt diffust, men jag tror att man måste ta en del modiga beslut om man ska kunna stöpa om bolaget för en ny verklighet där e-handeln är en stor del.
Det har nog sagts förr här på bloggen, men att bli störst på mat på nätet 2017 är knappast ett "stretched target" (tror att jag har använt exakt den termen tidigare för samma sak). Idag har ICA drygt 50% av marknaden och av den totala marknaden är omkring 1-2% online. Med lite marknadsföringsinsatser och hyggliga incitament för handlarna så ska det inte vara någon större match. Om man hade sagt att 2020 ska 20% av omsättningen komma från online, då hade vi snackat omställning och utmaning. (Just detta mål är kanske inte helt realistiskt, men jag tror att ni förstår poängen)
Det skulle vara intressant om någon vaken ICA-handlare startade en ICA-"dark store" i Stockholm enbart fokuserad på e-handel om det över huvud taget är något som ICA skulle gå med på. Om ICA inte skulle tillåta detta så skulle det vara intressant att veta hur ICA tänker kring "dark stores". Kommer dessa att hanteras av ICA centralt? Båda lösningar, dvs vanlig handlardriven affär och en ny typ av centralt driven affär, får en hel del följdeffekter och det skulle vara intressant att höra hur ICA tänker kring detta.
Det känns som att det snart får komma lite riktiga nyheter från ICA kring hur man ska ta sig an ehandeln. Det känns fortfarande som man är i startgroparna. Man har förvisso tagit fram ett gränssnitt så att kunder kan köpa online från olika ICA-butiker som valt att ansluta sig, men det är bara ett första steg i en större omställning. Jag tror att det pågår en del diskussioner inom ICA. En del personer verkar tro på ehandel och vill nog göra större satsningar, medan andra tycker att det är bra som det är och hellre ser att man satsar mer på egna märkesvaror, dvs fortsätter på inslaget spår. Jag vet inte om jag inbillar mig, men Per Strömberg, VD, verkar inte vara helt på vad gäller online och om han inte låter någon annan prata om det så väljer han ofta att lyfta fram att det inte bara handlar om online-försäljning utan om mycket mer. Det är lite oklart exakt vad "mycket mer" är alla gånger, men om "mycket mer" handlar om att ha digitala skyltar i butikerna, reklam via email och SMS, bra recept på hemsidan etc så tror jag att man till viss del missat poängen. Allt det är relevant, men om man på allvar vill bli en spelare inom online så gäller det att spela online-spelet och inte försöka trycka in online-kunder i fyrsisk affär-affärsmodell. Jag känner att jag upprepar mig själv, men hur som helst ska det bli intressant att se vad som händer den närmsta tiden.
Jag, som Matse-aktieägare, är naturligtvis på många sätt glad att ICA inte satsar så hårt. Min mardröm hade varit att ICA hade knutit avtal med Google Express Delivery eller liknande. Det hade fått mig att starkt överväga att sälja rubbet av alla mina Matse-aktier. Nu tror jag att det är högst osannolikt att något sådant skulle hända, men det är vad jag är rädd för. Faktum är att jag tror att det är mer sannolikt att Amazon köper Matse, men det är en annan story.
Återigen till ICA så kommer Johan Prom, idag på ICA, bli ny VD på Avanza. Det är en intressant utveckling och naturligtvis ska man inte dra för stora slutsatser av en sådan händelse. Johan Prom verkar inte stå i första ledet på ICA, bland annat har det inte skickats ut någon pressrelease att han slutar från ICA, och nu får han en högintressant position på Avanza. De flesta personer med karriärambitioner hade förmodligen tackat ja till en sådan tjänst. Om Liv Forhaug hade slutat på ICA och gått till något annat företag hade jag förmodligen sett detta som ett tecken på att hon inte tycker att det görs tillräckligt på ICA för att vara rustad för framtida utmaningar. Naturligtvis behöver det inte vara så om man slutar, men det skulle kunna vara en anledning till att sluta. Nu finns det dock ingenting som tyder på att hon är på väg att lämna, i alla fall ingen information som har nått mig. Kanske blir hon lockad över till Mathem i samband med att de går in på börsen under 2018 :)
Länkar:
Leveranser i hela Sverige, Konkurrensverket, 2016
http://www.konkurrensverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/rapport_2016-6.pdf
Varans väg till kunden av Victoria Andersson och Ida Kaupinen, 2015
http://www.handelsradet.nu/wp-content/uploads/2014/04/Varans-vag-till-kunden-%E2%80%93-En-studie-om-e-handel-med-dagligvaror.pdf
Artikel om Peter Muld, ICAs nye CDO - Chief Digital Officer
http://fri-kopenskap.se/nyheter/han-blir-icas-nya-digitalchef/
Online leadership by 2017, ICAs kapitalmarknadsdag 2014
https://ica-group-ir.creo.se/141210/ica_cmd_2014_online_2h22m01s
15 juli 2016
Björnägare igen
Idag fortsatte det upp efter en liten dipp på morgonen. Det var en del som tydde på att det skulle kunna gå ner inför öppningen och jag trodde att en del skulle dra öronen åt sig och välja att sälja innan helgen, men det är uppenbarligen många som vill köpa aktier för närvarande. I linje med vad jag skrev igår så köpte jag björnar (XACT BEAR 2) på 88,50 SEK. Det är ingen stor position, men stor nog för att det skall göra ont om det smäller till ordentligt och på samma sätt stor nog för att göra skillnad om det går bra.
Jag fångade på den första dippen strax efter kl 10 och trodde för ett tag att jag hade varit lyckosam (och ganska smart), men det vände sedan ner ett tag senare. Det går inte att se så enkelt på grafen ovan, men under ganska långa perioder så följer inte XACT BEAR 2-kursen det underliggande indexet OMXS30 särskilt väl. Det är naturligtvis inte så konstigt och det är oftast inte till din eller min fördel, dvs den lille retai-investerarens fördel. För den som har mycket tid och tycker att det är kul att stirra på siffror som blinkar (jag är en sådan) så tror jag att det skulle kunna finnas pengar att tjäna på att ligga och bevaka och snappa upp lite möjligheter som öppnas upp när inte förvaltaren (människa eller dator) är riktigt på hugget eller har trott att indexet ska gå i en viss riktning och det går i en annan. Det bygger naturligtvis på att man betalar nära noll i courtage.
Jag kan absolut ha fel och det är klart att Handelsbanken, som står bakom XACT-produkterna, inte vill förlora en massa gratispengar och därför gör vad man kan för att avrunda till sin egen fördel, men det måste vara en avvägning så att inte kursen helt hamnar snett i förhållande till det underliggande indexet. Det är också ganska klart att den som förvaltar (det är möjligt att jag använder fel ord här) på ett eller annat sätt måste göra någon form av gissning om var han eller hon tror att indexet ska ta vägen. Det verkar idag som att personen (jag tror att det är sådan inblandad) trodde på en nedgång för OMXS30 idag och var placerad för en sådan utveckling, men fick ändra sig och när indexet ville annat. Det syns tydligast precis i början när index och kurs sticker båda uppåt. Efter så uppstod en situation när det tog en liten stund innan kursen ställde om till en positiv indexutveckling. Jag vill på inget sätt rekommendera någon att sitta och stirra på XACT-kurserna för att försöka hitta felprissättningar. Man har oddsen emot sig.
Det blev så att jag behöll mina björnar över helgen. Jag hade hoppats att det skulle bli en liten "strax innan stängning sista börsdagen innan helgen"-nedgång, men det blev en ytterst liten. Eftersom jag inte ligger speciellt mycket back så fick det vara OK. Kursen slutade på 88,10 SEK, vilket innebär att jag ligger 0,5% back. Det kanske inte verkar speciellt mycket, men detta är ingen långsiktig investering.
Man kan konstatera en sak, jag är inget vidare på kortsiktig handel. Det är förbaskat svårt att sia om framtiden och bara för att det gått upp mycket under ganska många börsdagar i följd så kan det fortsätta upp hur hårt "gummibanden" än är spända och hur många orosmoln man än ser framför sig. Jag tror absolut att man kan göra pengar på kortsiktig handel, men man ska inte underskatta svårigheten. För min del kommer kortsiktig handel inte att bli ett stort inslag i mitt aktiehandlande. Det har förvisso inte varit planen heller, men likväl en slutsats som jag kan dra.
Vi får se hur index utvecklar sig under måndag. Om det fortsätter ner så kommer jag att ta min förlust och inte gå in igen. Om det däremot vänder nedåt så är det möjligt att jag ligger kvar ett tag, men förmodligen inte så länge. Det ska bli intressant att se hur börsen utvecklar sig den närmsta tiden.
Jag fångade på den första dippen strax efter kl 10 och trodde för ett tag att jag hade varit lyckosam (och ganska smart), men det vände sedan ner ett tag senare. Det går inte att se så enkelt på grafen ovan, men under ganska långa perioder så följer inte XACT BEAR 2-kursen det underliggande indexet OMXS30 särskilt väl. Det är naturligtvis inte så konstigt och det är oftast inte till din eller min fördel, dvs den lille retai-investerarens fördel. För den som har mycket tid och tycker att det är kul att stirra på siffror som blinkar (jag är en sådan) så tror jag att det skulle kunna finnas pengar att tjäna på att ligga och bevaka och snappa upp lite möjligheter som öppnas upp när inte förvaltaren (människa eller dator) är riktigt på hugget eller har trott att indexet ska gå i en viss riktning och det går i en annan. Det bygger naturligtvis på att man betalar nära noll i courtage.
Jag kan absolut ha fel och det är klart att Handelsbanken, som står bakom XACT-produkterna, inte vill förlora en massa gratispengar och därför gör vad man kan för att avrunda till sin egen fördel, men det måste vara en avvägning så att inte kursen helt hamnar snett i förhållande till det underliggande indexet. Det är också ganska klart att den som förvaltar (det är möjligt att jag använder fel ord här) på ett eller annat sätt måste göra någon form av gissning om var han eller hon tror att indexet ska ta vägen. Det verkar idag som att personen (jag tror att det är sådan inblandad) trodde på en nedgång för OMXS30 idag och var placerad för en sådan utveckling, men fick ändra sig och när indexet ville annat. Det syns tydligast precis i början när index och kurs sticker båda uppåt. Efter så uppstod en situation när det tog en liten stund innan kursen ställde om till en positiv indexutveckling. Jag vill på inget sätt rekommendera någon att sitta och stirra på XACT-kurserna för att försöka hitta felprissättningar. Man har oddsen emot sig.
Det blev så att jag behöll mina björnar över helgen. Jag hade hoppats att det skulle bli en liten "strax innan stängning sista börsdagen innan helgen"-nedgång, men det blev en ytterst liten. Eftersom jag inte ligger speciellt mycket back så fick det vara OK. Kursen slutade på 88,10 SEK, vilket innebär att jag ligger 0,5% back. Det kanske inte verkar speciellt mycket, men detta är ingen långsiktig investering.
Man kan konstatera en sak, jag är inget vidare på kortsiktig handel. Det är förbaskat svårt att sia om framtiden och bara för att det gått upp mycket under ganska många börsdagar i följd så kan det fortsätta upp hur hårt "gummibanden" än är spända och hur många orosmoln man än ser framför sig. Jag tror absolut att man kan göra pengar på kortsiktig handel, men man ska inte underskatta svårigheten. För min del kommer kortsiktig handel inte att bli ett stort inslag i mitt aktiehandlande. Det har förvisso inte varit planen heller, men likväl en slutsats som jag kan dra.
Vi får se hur index utvecklar sig under måndag. Om det fortsätter ner så kommer jag att ta min förlust och inte gå in igen. Om det däremot vänder nedåt så är det möjligt att jag ligger kvar ett tag, men förmodligen inte så länge. Det ska bli intressant att se hur börsen utvecklar sig den närmsta tiden.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)