Nu ikväll kom en intressant nyhet från Matse. Man gör en riktad nyemission och tar in Gullspång Invest som ny ägare. Gullspång köper 1,75 miljoner nya aktier för 11,50 SEK. I och med nyemissionen blir det nya antalet 19,25 miljoner aktier och därmed späds nuvarande ägare ut med 10%, vilket kan tyckas mindre bra, men helt i enlighet med vad som är beslutat.
För min del är nyheten enbart positiv. Gullspång Invest är familjen Brandberg och jag ser gärna att de finns med på ägarlistan. Förhoppningsvis kommer någon av sönerna eller Christer Brandberg själv att ta plats i styrelsen vid nästa stämma. Jag gissar att det har varit ett krav från deras sida.
Familjen Brandberg är ett litet tag till en av storägarna inom Axis, som inom inte alltför lång framtid förmodligen blir en del av Canon. Jag kan gissa att det finns en hel del pengar som skall sättas i arbete efter att man får loss miljarder i samband med Axis-budet.
Det skall bli intressant att se hur marknaden reagerar imorgon. Förmodligen så kommer det att resultera att den sömniga handeln får en injektion och att kursen handlas upp något, men eventuellt kan det vara så att nyheten inte får något större genomslag och att morgondagen blir ganska lugn den med. Om det blir så att man kan handla aktier under 11,50 SEK imorgon så kommer jag nog att fylla på.
Vad man skall använda pengarna till kommer säkert att avhandlas i samband med kvartalsrapporten senare i månaden eller senast på stämman. Jag gissar att man öppnar en ny site i Malmö-området.
Jag tror att Gullspång gärna haft en större post än 9% (1,75 Maktier av 19,25Maktier) och det är möjligt att det finns någon sorts plan. En möjlighet är att familjen Gullberg även gömmer sig bakom några av de hemliga ägarna, men då hade det nog redovisats i samband med köpet.
Länk till pressreleasen:
http://mb.cision.com/Main/9826/9725247/344974.pdf
16 februari 2015
13 februari 2015
Matse: Ytterligare en intressant pressrelease
Jag är som bekant väldigt optimistisk till Matse och tror att det kan vara en väldigt bra investering, dock finns det ju alltid risker och mycket kan hända med ett bolag som är i en tidig fas. Från att det har varit ganska tyst på nyhetsfronten under ganska många månader så har det nu kommit flera intressanta nyheter på relativt kort tid. Idag kom den senaste i raden och den handlade om att Samhall lägger en del av sina inköp hos mat.se. Enligt pressreleasen skall detta ge en försäljning på 11 MSEK under 2015.
Det är naturligtvis positivt att en större kund väljer att köpa sina varor via mat.se. En sådan modell öppnar upp för en rad liknande överenskommelser med t ex friskolor och andra verksamheter som handlar livsmedel. Det skulle vara intressant att veta hur rabattmodellen ser ut, men jag gissar att det inte handlar om poängsamlande á la livsmedelsjättarna utan faktisk rabatt i kronor och ören (det är möjligt att Coop, ICA mfl har liknande specialupplägg för stora kunder, men det är knappast deras huvudfokus).
http://news.cision.com/se/matse-holding-ab/r/samhall-byter-leverantor-till-matse-for-sin-distribution-av-dagligvaror-till-brukare,c9723820
En annan intressant sak som har hänt inom branschen är att Rocket Internet, Stenbecks tyska internetkompisar, har investerat i en rad olika online-matservicearubolag. Ett av dem är HelloFresh, som grundades i Tyskland för ett par år sedan, och värderas idag till ungefär 6 miljarder. Det verkar som att de har verksamhet i sex länder (juni 2014), se länk nedan, och att man ungefär levererar en miljon måltider per månad (juni 2014) och att man har 120 anställda (juni 2014). Tyvärr har jag inte kunnt hitta någon omsättning, men gissningsvis så omsätter man runt 25 MSEK per månad eller 300 MSEK per år (räknat på 25 SEK per måltid).
http://www.di.se/#!/di/artiklar/2015/2/7/rocket-internet-okar-agandet-i-tysk-matkasse/
http://blogs.wsj.com/venturecapital/2014/06/18/hellofresh-raises-50m-for-meal-ingredients-in-a-box/
Att jämföra Mat.se och Hellofresh är lite som att jämföra äpplen och bananer, dvs de har båda med livsmedel att göra men är inte helt jämförbara. Hur som helst, om man tror att det finns en stor potential för mat på nätet, vilket man får säga att konsensus är, så känns inte värderingen på runt 200 MSEK för Matse speciellt utmanande i mina ögon, men som sagt mycket kan gå fel för ett företag i tidigt skede.
Det är naturligtvis positivt att en större kund väljer att köpa sina varor via mat.se. En sådan modell öppnar upp för en rad liknande överenskommelser med t ex friskolor och andra verksamheter som handlar livsmedel. Det skulle vara intressant att veta hur rabattmodellen ser ut, men jag gissar att det inte handlar om poängsamlande á la livsmedelsjättarna utan faktisk rabatt i kronor och ören (det är möjligt att Coop, ICA mfl har liknande specialupplägg för stora kunder, men det är knappast deras huvudfokus).
http://news.cision.com/se/matse-holding-ab/r/samhall-byter-leverantor-till-matse-for-sin-distribution-av-dagligvaror-till-brukare,c9723820
En annan intressant sak som har hänt inom branschen är att Rocket Internet, Stenbecks tyska internetkompisar, har investerat i en rad olika online-matservicearubolag. Ett av dem är HelloFresh, som grundades i Tyskland för ett par år sedan, och värderas idag till ungefär 6 miljarder. Det verkar som att de har verksamhet i sex länder (juni 2014), se länk nedan, och att man ungefär levererar en miljon måltider per månad (juni 2014) och att man har 120 anställda (juni 2014). Tyvärr har jag inte kunnt hitta någon omsättning, men gissningsvis så omsätter man runt 25 MSEK per månad eller 300 MSEK per år (räknat på 25 SEK per måltid).
http://www.di.se/#!/di/artiklar/2015/2/7/rocket-internet-okar-agandet-i-tysk-matkasse/
http://blogs.wsj.com/venturecapital/2014/06/18/hellofresh-raises-50m-for-meal-ingredients-in-a-box/
Att jämföra Mat.se och Hellofresh är lite som att jämföra äpplen och bananer, dvs de har båda med livsmedel att göra men är inte helt jämförbara. Hur som helst, om man tror att det finns en stor potential för mat på nätet, vilket man får säga att konsensus är, så känns inte värderingen på runt 200 MSEK för Matse speciellt utmanande i mina ögon, men som sagt mycket kan gå fel för ett företag i tidigt skede.
07 februari 2015
Matse: Bra januari och nytt leveranssätt
Matse fortsätter att imponera och den lilla nedgången som oroade mig under perioden oktober till december förra året känns inte längre som ett problem. Under januari så omsatte man hela 15,7 MSEK, vilket är upp 109% jämfört med januari 2014. Det är bra jobbat och en omsättning på över 200 MSEK för 2015 känns inte alls främmande.
Förutom att ha presenterat bra siffror så har man lanserat två bra nyheter. Den första, som vid det här laget börjar bli halvgammal, är att man kan följa sin leverans i mobilen. Från början så var jag faktiskt lite negativ när jag läste att man tagit fram tjänsten. Anledningen var att jag var rädd att det var något som var roligt att göra, men mindre viktigt för kunden i slutändan. Jag är dock inte sämre än att jag kan ändra mig och efter att ha rannsakat mig själv så har jag faktiskt ganska ofta använt sådana tjänster, t ex via DHL, när jag suttit och väntat på saker som jag beställt. Förutom att det förhöjer kundupplevelsen så kommer det att reducera tiden som måste läggas på kundservice, vilket naturligtvis håller kostnaderna nere. En sista och inte liten sista sak är att tjänsten kan vara vad som får kunder att välja Mat.se framför någon annan aktör.
Den andra nyheten är att man lanserar tjänsten HÄMTA. Om jag förstår saken rätt så kommer det att stå en kylbil på en parkering och lämna ut matkassarna som man har beställt. Det är inte raketforskning bakom tjänsten, men det behöver det inte alltid vara. Jag tror att jag tidigare har efterlyst just denna typ av tjänst och jag tror att alla som inte vill vara bundna till att vara hemma en viss tid kommer att gilla denna tjänst. Praktiskt och bra att hämta upp matvarorna på vägen hem från jobbet.
Det skall bli intressant att se hur man kommer att guida framöver. Målen som sattes upp i början känns absolut inom räckhåll och det är möjligt att man håller fast vid dessa. Förmodligen kommer man att prata mer om detta på årsstämman.
Om det blir en allmän rekyl på börsen och kursen trillar ner under 10 SEK så kommer jag nog att fylla på med ännu fler.
Länk till pressreleaserna:
http://news.cision.com/se/matse-holding-ab
Förutom att ha presenterat bra siffror så har man lanserat två bra nyheter. Den första, som vid det här laget börjar bli halvgammal, är att man kan följa sin leverans i mobilen. Från början så var jag faktiskt lite negativ när jag läste att man tagit fram tjänsten. Anledningen var att jag var rädd att det var något som var roligt att göra, men mindre viktigt för kunden i slutändan. Jag är dock inte sämre än att jag kan ändra mig och efter att ha rannsakat mig själv så har jag faktiskt ganska ofta använt sådana tjänster, t ex via DHL, när jag suttit och väntat på saker som jag beställt. Förutom att det förhöjer kundupplevelsen så kommer det att reducera tiden som måste läggas på kundservice, vilket naturligtvis håller kostnaderna nere. En sista och inte liten sista sak är att tjänsten kan vara vad som får kunder att välja Mat.se framför någon annan aktör.
Den andra nyheten är att man lanserar tjänsten HÄMTA. Om jag förstår saken rätt så kommer det att stå en kylbil på en parkering och lämna ut matkassarna som man har beställt. Det är inte raketforskning bakom tjänsten, men det behöver det inte alltid vara. Jag tror att jag tidigare har efterlyst just denna typ av tjänst och jag tror att alla som inte vill vara bundna till att vara hemma en viss tid kommer att gilla denna tjänst. Praktiskt och bra att hämta upp matvarorna på vägen hem från jobbet.
Det skall bli intressant att se hur man kommer att guida framöver. Målen som sattes upp i början känns absolut inom räckhåll och det är möjligt att man håller fast vid dessa. Förmodligen kommer man att prata mer om detta på årsstämman.
Om det blir en allmän rekyl på börsen och kursen trillar ner under 10 SEK så kommer jag nog att fylla på med ännu fler.
Länk till pressreleaserna:
http://news.cision.com/se/matse-holding-ab
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)