09 november 2018

Mekonomen: Börspodden-John och SvD Börsplus säger köp, jag avstår

I ett EFN-avsnitt från igår pratade John Skogman, Börspodden, och Karl-Mikael Syding om börsen generellt och ett par aktier specifikt. Klart sevärt, länk nedan.


I stort så håller jag med Syding och jag tror att det kan komma ytterligare nedgångar. Det kan dröja, men förr eller senare så kommer de höjda räntorna att göra att börsen inte längre fortsätter upp. Frågan är så klart om det kommer att hända innan året är slut eller om det kommer nästa år eller om det kommer att dröja ännu längre. Vi får se. Jag kommer att dansa närmre utgången och vara snabbare med att ta hem vinster. Rätt eller fel? Det får framtiden utvisa.

Det som lite grann förvånar mig är att både John och Karl-Mikael verkar tycka att Mekonomen är ett bra köp. Det kan så klart vara så att aktien är väl nedpressad och att den kommer att studsa upp en bit. Det kan absolut hända. Det kan även komma ett bud, vilket gör att ett köp på dessa nivåer kan visa sig vara ett bra beslut. Det kan med andra ord vara bra att köpa, men resonemanget att det är bra att köpa pga av att det säljs förhållandevis få elbilar tycker jag inte är så imponerande. John och Karl-Mikael hade en diskussion om level 2-tänkande för ett tag sedan och det tycker jag att båda missar i detta fall.

Det man skall fundera på, som jag ser det, är varför Volvo och alla andra bilföretag vill att vi skall privatleasa istället för att köpa en bil. Varför? Min hypotes är att en anledning till att man vill det är att man ser att marknaden håller på att ändras. Förr kunde man sälja en bil och i lönsamhetsberäkningen ta med en massa kommande serviceuppdrag och reservdelar. Att ha en komplett ifylld servicebok var en hederssak och någonting som gjorde att bilen var mer värd vid en framtida försäljning (högst tveksam till att det verkligen var fallet). Så är det inte längre, i alla fall inte i samma utsträckning som förr och det märker bilbolagen av. Färre servar sina bilar hos märkesverkstäder. Mekonomen har varit del i den transformationen. I takt med att fler och fler väljer elbil istället för fossilbil så kommer inte bilföretagen att förlora andelar av eftermarknaden till andra aktörer utan eftermarknaden som helhet kommer att minska ordentligt. Det finns alltså all anledning att sälja bilar på ett annat sätt och det sätter som man tror på är leasning, privatleasing framförallt.

Vad blir då konsekvensen av att man privatleasar istället för att köpa? Konsekvensen blir att man inte servar bilen själv utan man låter bilbolaget ta hand om service. Om man väljer att ha en elbil, vilket allt fler kommer att göra inom kort, tror jag, så kommer den servicekostnaden att vara låg. Min hypotes är alltså att många bilbolag har mycket att vinna på att allt fler väljer att privatleasa istället för att köpa bil. Elbilsövergången kommer alltså att innebära att vi kommer att äga bil på ett annat sätt än vad vi gör idag. Det är i alla fall vad jag tror. Att räntan har varit låg har varit väldigt lyckosamt och har så klart haft sin inverkan också.

Övergången från fossilbilar till elbilar kommer alltså att gå via ett antal faser, den första fasen innebär betalningsmodellen ändras och den andra fasen att övergången i stort blir från fossilbilar till elbilar. Vad gäller serviceaffären för icke-märkesverkstäder så tror jag att den kommer att påverkas redan i första fasen. Det spelar alltså inte jättestor roll att den stora övergången till elbilar kanske ligger ett par år fram i tiden (själv tror jag att vi kommer att se stora förändringar 2021-2022). Bilbolagen kommer att förbereda för denna förändring redan innan själva förändringen sker genom att ändra ägandemodellen och det påverkar företag som Mekonomen.

Argumentet att det till stor del säljs hybridbilar idag och att dessa bilar både har bensinmotor och elmotor, vilket gör att servicebehovet fortfarande finns, är ganska svagt tycker jag. Hybridbilar, dvs bensinbilar med två olika typer av motorer, har jag svårt att se har framtiden för sig. Det kommer att bli en historisk parentes. Det är alldeles för dyrt att producera bilar med dubbla motorer, och vad viktigare är, i takt med att batterierna blir större och billigare så kommer inte behovet att finnas för bensinmotor. Idag finns Hyundai Ioniq och snart Kia e-niro med räckvidd på 400 km eller mer på en laddning (det finns säkert fler exempel) till hyggliga priser och det är bara början. Att det idag säljs ganska mycket hybridbilar är enligt mig framförallt ett tecken på att alltfler inte vill ha fossilbilar.

Man kan så klart argumentera att det kommer att komma dieselvarianter baserade på mer tallolja mm som gör att dagens dieselmotorer inte skall räknas ut. Det är möjligt, men jag tror det inte. Min gissning är att framtidens bilar kommer att gå på el. Det är möjligt att det är fel, men det är vad jag tror.

Det kanske finns någon som menar att det bara är nya bilar som privatleasas. Vad ska hända med de bilar som är tre år gamla? De kommer ju inte att privatleasas, eller? Det finns väl ingenting som säger att det inte kan bli så, eller? Det kanske i framtiden kommer att bli möjligt att leasa en begagnad bil. Jag håller det inte för omöjligt.

Det man också kan fundera på är hur långt framtidens bilar kommer att kunna köras. Jag har läst att elbilar kommer att kunna köra 100 000 mil istället för dagens 30 000 mil för dagens fossilbilar. Det är ungefärliga siffror och de är säkert inte helt korrekta, men poängen att man kommer att kunna använda bilarna längre, säg dubbelt så länge, är att det sannolikt kommer att krävas mindre service per mil. Det i kombination med att elmotorer kräver mindre underhåll än fossilmotorer kommer att vara negativt för de aktörer som lever på service och reservdelar.

Det jag inte har nämnt är att bilar kommer att bli självkörande i framtiden (tror jag i alla fall) och det kommer så klart även det att elda på andra ägandeformer. Om man inte ens har en bil så är en månadsavgift eller pay per ride det enda rimliga. Sannolikt är utvecklingen mot självkörande bilar ytterligare en anledning till att bilbolagen gärna ser att vi konsumenter vänjer oss snabbt vid att betala ganska mycket per månad för transport.

Det finns ett uttryck som säger att förändring sker "gradually and then suddenly" och jag tror att det stämmer på marknaden för bilar och bilservice. Det kommer att hända saker och jag tror att Mekonomen, Bilia, m fl inte är några bra investeringar. Det är möjligt att jag har fel och det är möjligt att framtiden kommer att vara en annan än den som jag förutspår. Det kan absolut vara så. Det kan också ta mycket längre tid än vad jag tror att bli en övergång till andra typer av bilar och andra typer av ägandeformer.

Har jag rätt eller har John och Karl-Mikael rätt? Det återstår att se. Jag kan egentligen ingenting alls om bilförsäljning, bilservice, motorer mm och det är viktigt att ta i beaktande. Det kanske trots allt är en överdriven kursreaktion i Mekonomen och att bolaget kommer att byta bromsbelägg, sälja vindrutetorkare, byta däck mm under väldigt lång tid framöver och att det kommer att bli förändring, men att dessa inte blir så stora trots allt. Det finns inget enkelt svar, men jag passar Mekonomen (är jag nästan helt säker på). 

Inga kommentarer: