Jag har tidigare skrivit att jag tycker att det är intressant att hitta stora, starka marknadstrender och sedan ta position i bolaget som ligger bra till för att dra nytta av dessa. I fallet med Matse så kändes jag mig tämligen säker på att marknaden skulle växa för online. Faktum är att jag hittade inte en enda aktör som sa något annat. Möjligen letade jag för dåligt och visst hade olika aktörer olika syn på hur viktigt segmentet skulle bli och hur snabbt utvecklingen skulle ske, men trots allt så var konsensus att segmentet skulle bli viktigt i framtiden.
Ibland tycker jag att marknaden är väl kategorisk när det kommer till företag som verkar i segment som växer. Till exempel fick jag höra att "alla" kan göra det som Matse gör. "Det är på inget sätt något unikt". Kritiken är som jag ser det mer eller mindre sakligt korrekt, men jag tycker att slutsatsen är fel. Matse har ingen unik teknikkompetens. Amazon, Ocado m fl hade kunnat göra vad Matse gör, men det hade tagit tid och det hade krävt investeringar. För andra aktörer som ICA, Coop m fl skulle en satsning likt Matses satsning inte heller var helt okomplicerad eftersom man till viss del skulle börja konkurrera med sig själv. De flesta ledningsgrupper tror jag är tveksamma till att göra satsningar som kan möblera om marknaden på ett sätt som inte ger helt lättöverskådliga effekter. Ommöbleringen kommer oftast från nya aktörer. I fallet med den svenska online-dagligvaruhandeln så anser jag att det är Mathem, Linas Matkasse och Matse som har gått i bräschen för övergången, som för övrigt fortfarande är i sin linda, tror jag.
När jag har dragit dessa tankar så har jag ofta fått kommentaren "ja, fast när ICA bestämmer sig för att vinna segmentet så har de nya spelarna inget att säga till om". Det är inte ett helt dumt argument. ICA och de andra stora spelarna sitter på välsmorda logistikapparater, starka varumärken, kundregister, etablerade kontakter med alla olika typer av aktörer mm, men har man en gång förlorat en kund till en uppstickare så tror jag inte att det är helt lätt att vinna tillbaka kunden. I fallet med ICA och dess oberoende handlare så blir online dessutom inte en helt enkel nöt att knäcka, men det är specifikt för ICA. Istället för att konkurrera ut en ny aktör som har fått en fot i dörren så är det ofta ett ganska intressant alternativ att köpa upp företaget. Man sparar tid och processen blir mycket mer kontrollerad. Om t ex Axfood, istället för att köpa Matse, bestämt sig för att konkurrera ut Matse så hade kanske effekten inte blivit precis så som man hade tänkt sig. Det hade kanske tagit flera år av priskrig innan man varit herre på täppan och möjligen hade andra aktörer dragit nytta av situationen och istället för att själva bli herre på täppan så hade Axfood banat väg för en annan aktör. Till exempel hade man kunnat tänka sig att Axfood skulle kunnat växa marknaden för online så att aktörer som Amazon eller Ocado tyckt att det var intressant att ge sig in på den svenska marknaden. Allt detta är spekulationer, men min poäng är att ett uppköp, även om det kan verka dyrt sett till nyckeltal, kan vara ett klokt beslut när det kommer till segment som växer kraftigt.
En helt annan trend som jag tycker är intressant att hålla ögonen på är eldrivna fordon. Idag är utsläpp från trafik ett jätteproblem i världen och krafttag kommer att tas. Det är nog många människor som skulle vara tveksamma inför att flytta till Shanghai eller andra kinesiska storstäder på grund av luftföroreningarna. Det är inte bra och det är ett problem som verkar vara adresserat i Kina. Om jag inte är felinformerad så spottar Kina fram solpaneler i en takt som är väldigt hög för tillfället. Storskalig produktion i kombination med teknisk landvinning har gjort att el tillverkad med hjälp av solpaneler idag är konkurrenskraftigt i stora delar av världen och vad jag förstår så kan man anta att det kommer att bli mer konkurrenskraftigt. Jag är ingen expert på området, men jag tror och hoppas att solenergi kommer att bli allt vanligare under de kommande tio åren. Ett företag som jag har varit inne och investerat i är Etrion. Etrion utvecklar inte solpaneler utan driver solcellsanläggningar i bl a Chile och Japan. När jag tittade på detta för ett par år sedan så tyckte jag att det kändes ganska intressant. Man tog inte någon teknisk risk, vilket man gör om man investerar i ett teknikbolag. Om jag skulle stött på ett teknikbolag som jag tror har framtidens teknik för solceller så hade jag nog slagit till och köpt aktier, men jag ser det som väldigt riskfyllt och jag känner inte till något sådant bolag. Man skulle även kunna investera i bolag som tillverkar batterier eller annan energilagring. Det finns en del sådana bolag, men även i dessa fall tycker jag att det är svårt att göra en riktigt bra bedömning. Frågan är också om det kommer att behövas så mycket energilagring eller om man kommer att uppdatera dagens elnät till smartare elnät som styr elen dit den behövs. Förmodligen kommer efterfrågan att öka, t ex eftersom antalet elbilar kommer att öka, men frågan är hur mycket och hur energilagringen kommer att ske - centralt i stora gemensamma anläggningar, i varje fastighet, i bilens batterier?
Att solceller kommer att bli vanligare ser jag som ganska sannolikt och om man antar att så kommer att vara fallet om fem-tio-tjugo år så kommer detta att få andra effekter. Till exempel kan man anta att en hel del hus kommer att kompletteras med solceller och tillhörande styrlogik, lagring mm. Detta kommer säkerligen att bli en viktig framtida marknad för en hel del installationsföretag på sikt. Det kommer säkert också innebära en ökning av efterfrågan på mindre avancerade elektriska komponenter, vilket skulle kunna innebära en ökad marknad för företag som är indirekt involverade. Det är möjligt att företag som ABB kan komma att dra nytta av en övergång till solenergi och att det kommer att vara bra för deras omsättning, men man kan även tänka sig att mindre spelare kan dra nytta av det.
Jag tror att en effekt av den ökande användningen av solceller kommer att leda till att elbilar blir mer intressanta. Redan idag är elbilar ett ganska bra alternativ och som jag ser det är det inte tekniken som behöver bli bättre utan vad som behövs nu är att kunderna vänjer sig vid den nya tekniken. Elbilar är inte helt och hållet jämförbara med dagens bensin/dieselbilar och elbilarna är inte bättre på alla punkter, t ex kan man inte sätta sig i en elbil och köra 70 mil utan att tanka/ladda. Det handlar alltså om att ändra vanor och att konsumenter ska förstå fördelar med elbilar. Jag tror tex att många hushåll i Sverige idag som har två bilar skulle vara betjänta av att ha en elbil och en bensinbil. Jag är ingen expert, men jag tror att trenden mot alltfler elbilar är tydlig och det är inte de stora bilmärken som har gått i bräschen utan uppstickare som t ex Tesla.
Om man tror att elbilar och andra eldrivna fordon kommer att bli vanligare de kommande åren så tror jag att det kommer att leda till att det kommer att skapas en hel del nya kategorier som inte riktigt finns idag. T ex så tror jag att det kan komma att finnas intresse hos många för små elbilar med plats för två personer. Ett sådant fordon skulle fungera att pendla med och många av de transporter som man idag gör med en tung bil skulle även funka med ett sådant fordon. En aspekt som man kan fundera på i ett sådant sammanhang är säkerhet. Idag har man tunga stadsjeepar för att vara säker (eller för att se bra ut) och det funkar så klart, men många av de olyckor som sker idag kommer förhoppningsvis att kunna avstyras i framtiden när bilar är uppkopplade. För höga hastigheter och för korta avstånd leder till olyckor. Om man kombinerar det med halka och stressade pendlare så blir effekten att det sker olyckor med jämna mellanrum. Det är tragiskt, men jag tror att det kommer att kunna avstyras väldigt många fler olyckor i framtiden genom att förare inte kommer att tillåtas att köra på ett sätt som riskerar att det sker olyckor. Effekten av detta blir att man inte behöver bepansra sig för att ge sig ut i rusningstrafik. Det är möjligt att jag underskattar hur lång tid en sådan övergång skulle ta, men jag tror att det kommer att hända mycket inom trafiksäkerhetsområdet de närmaste året. Sett till hur många som dör varje år i trafiken tror jag att denna fråga kommer att få större uppmärksamhet. Kommer det att vara Autoliv som kommer med en senaste tekniken? Jag är inte helt säker. Om bilarna bromsar in av sig själv så kommer behovet av airbags inte vara så stort. Mitt tips är att det kommer att komma nya företag som tar trafiksäkerheten till nästa nivå. Kanske, efter att Autoliv och det etablerade gardet har dömt ut tekniken som omogen och som något som ligger långt fram i tiden, så kommer kanske Autoliv att köpa upp företaget. (Nu kan jag inte Autoliv speciellt bra och Autoliv får spela rollen som den etablerade marknadsledaren inför ett teknikskifte. Det är möjligt att Autoliv inte är den typiske etablerade spelaren. Vi får se.)
En ytterligare kategori som jag tror på är elcyklar. Idag skulle många kunna byta ut sitt busskort mot en elcykel. Det går ledigt att cykla långa sträckor med en elcykel utan att bli genomsvettig. Med andra ord så kan många idag ta sig till jobbet med cykel. Förutom att man slipper vara beroende av tidtabeller så slipper man betala parkeringsavgift och man kan ta sig fram snabbare om det blir trångt och bökigt.
Jag skulle gärna investera i företag som drar nytta av framtidens solenergitrend och framtidens trafiktrender, båda elassisterade fordon och trafiksäkerhet, som jag tror kommer att utvecklas som en effekt av att det kommer att finnas nya typer av fordon på våra vägar. Jag nämnde Etrion tidigare. Ett annat företag som skulle kunna vara intressant är Clean Motion, där bland annat Niklas Zennström är med i ägarlistan. Är det någon som har bra tips på bolag som drar nytta av dessa trender?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar