Tyvärr visade det sig att jag sålde lite tidigt. Det var inte den första gången och förmodligen inte heller den sista gången, men det kan jag leva med. Om jag skulle fylla mitt liv med investeringar som mitt Hövding-äventyr så skulle jag ändå vara ganska nöjd.
En fråga som jag inte riktigt kunnat släppa är hur mycket filmen som setts av 150 miljoner egentligen är värd. Det går naturligtvis inte att sätta en exakt siffra och det kan jag leva med, men det gäckar mig ändå lite grann. Jag ser det hela som att filmen inte setts av 150 miljoner som aktivt sökt informationen utan att filmen har spelats upp 150 miljoner på ett eller annat sätt, tex i samband med att en användare loggar in på Facebook. Det är en viss skillnad som jag ser det.
Vad som är mer intressant är att 2 miljoner på ett eller annat sätt tyckt till eller skickat vidare informationen. Jag har tyvärr glömt var jag läste det så ni får ta det för vad det är - en siffra uppkastad på en blogg utan källhänvisning. Även om det bara är en del av 150 miljoner så är det ett väldigt stort antal. Om man skulle leka med idén att 1% av de som på ett eller annat sätt reagerade på filmen skulle köpa en hövding så skulle man hamna på 20 000 Hövdingar, vilket är en årsförsäljning idag. Nu tror jag inte att fullt så många som reagerar på filmen skulle köpa en hövding, men det ger en viss förståelse för hur stora tal vi pratar om.
Jag har tidigare skrivit att jag tror på Hövding och jag tror att försäljningssiffrorna för juni till augusti kommer att vara riktigt bra. Det känns inte orimligt om vi skulle ligga på 8000 Hövdingar eller fler. Den virala filmen bådar även gott för framtiden, dock tror jag inte att det kommer att bli en resa utan vissa gupp på vägen. Min förhoppning är att kursen faller tillbaka en del och att jag eventuellt kan snappa upp ett par Hövding-aktier igen, men jag börjar tro att det blir svårt. Istället för att åter gå in i Hövding har jag funderingar på att köpa Hanza Holding, Doro, Camurus eller Investor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar