19 augusti 2016
Hövding: Fler tankar
Jag gillar Hövding på samma sätt som jag gillar Matse. Båda bolagen gynnas av tydliga trender. I Matses fall handlar det om att alltmer av handeln går via nätet och andelen kommer med stor sannolikhet att öka. I Hövdings fall handlar det om att cyklandet ökar och kommer förmodligen att fortsätta öka samt att hjälmanvändandet ökar. Båda trenderna eldas på av att elcyklar blir allt vanligare och kommer förmodligen att bli än vanligare.
Det finns de som tycker att Hövding är väldigt långt ifrån att vara ett lönsamt bolag och därmed en ointressant investering. Bland annat Claes Hemberg på Avanza har varit kritisk till bolaget, se länk nedan. Även om jag inte håller med Claes så tror jag att många gör det. Hövding måste skapa en marknad som inte finns och det är inte lätt.
Om man tittar på filmen ovan (jag hittade länken bland kommentarerna till Claes inlägg) så slås man av att dagens cykelhjälmar är allt annat än bra. Det finns säkert de som tycker annorlunda och det är så klart en poäng att en hjälm är bättre än att inte ha en hjälm, men faktum kvarstår ändå att hjälmarna som vi använder idag är inte det bästa som vi kan åstadkomma. Jag kan inte drista mig till att säga att Hövding är det bästa skyddet när man cyklar, men jag tycker att de undersökningar som har gjorts där man har jämfört Hövding med vanliga hjälmar åtminstone visar en klar indikation på att det kan vara så, framförallt tänker jag på Folksams test som de flesta som känner till Hövding förmodligen har kommit i kontakt med.
Återigen till Claes inlägg, som får agera motpol till min positivism kring bolaget, så lyfts priset upp som ett problem. 2 700 SEK är väldigt mycket för en hjälm. Jag gissar att många som läser detta inlägg är intresserade av ekonomi och en hel del håller förmodligen ganska bra koll på utgifter av olika slag och förmodligen skulle många tycka att det var för mycket. Det är ett problem om marknaden krymper på grund av att man måste ligga betydligt högre än alternativen, vilket jag anser vara en vanlig hjälm. Man får i runda svängar betala 3-4 gånger mer för en Hövding än för en vanlig standardhjälm.
Man kan också vända på det. Vad betalar man för att gå till frisören? Det beror naturligtvis på, men alla som slingar håret eller liknande betalar en hel del och det gör man för att vara snygg. Att vara snygg och ha hjälm har tidigare varit svårt enligt många tror jag. Med en Hövding blir det lättare (och slingorna man har betalat mer än en tusenlapp för syns). Jag tror inte att man ska underskatta hur mycket personer är beredda att betala för att se snygga ut.
Även om det naturliga är att jämföra en Hövding-hjälm med en vanlig hjälm så kan man se lite annorlunda på saken. Vad är man beredd att betala för en mobiltelefon? Idag är det förvånansvärt många man ser på stan som har stora iPhones som går loss på knappt 10 000 SEK. Jag använder själv min telefon mycket och det är mitt viktigaste verktyg i livet så jag kan förstå att man är beredd att betala mycket, men om man hade sagt för ett par år sedan att mobiltelefoner som kostar runt en månadslön efter skatt så skulle nog många haja till och tycka att marknaden för en sådan telefon skulle vara begränsad. Jämförelsen haltar, det är jag medveten om, men min poäng är att det finns exempel på produkter där konsumenter har varit beredda på att betala mer i takt med att produkterna har ändrats.
Ett annat sätt att se på saken är genom att titta på de två alternativen; cykla till jobbet eller åka kommunalt till jobbet. Låt oss säga att det kostar 1 000 SEK att pendla kommunalt. Det är förmodligen mer än vad de flesta behöver betala, men låt oss ta det som exempel. Alternativet cykla bygger på att man har en cykel och en hjälm. Vi antar att man köper en premium-elcykel för 30 000 SEK. Det är också väl tilltaget, men för att göra jämförelsen rättvisa så avrundar vi uppåt i båda fall. Efter 2,5 år så har kostnaderna för ditt cyklande kommit upp i samma belopp som pendling med kommunal transport skulle kosta. Om man dessutom köper en Hövding krävs ytterligare tre månader för att komma upp i samma belopp. Vad är då min poäng? Min poäng är att många som väljer att ställa bilen för att pendla kommunalt eller med elcykel kommer att röra sig med så pass stora belopp att hjälmens pris kommer att vara en mindre del i kalkylen, om än inte försumbar. Jag tror också att många av de som på allvar lägger om sitt liv för att vara mer miljöriktigt och aktivt vill vara skyddade om olyckan skulle vara framme.
Nu har jag pratat mycket om hur positiv jag är till Hövding, men kontentan är kanske något förvånande att jag funderar på att minska mitt innehav, dvs att ta en förlust. Anledningen är lite den som Claes är inne på. Det kommer att ta tid och osäkerheten är stor. Värderingen bygger att försäljningen verkligen tar fart och det är jag inte helt säker på att den kommer att göra i den grad som krävs. Jag tror att det beror på två saker; man måste ändra ett beteende och man har en förhållandevis dyr produkt, för dyr för många konsumenter.
Jag är rädd att Hövding ska bli ett nytt Matse i min portfölj, dvs ett bolag där jag går in för tidigt.
Länk till Claes inlägg:
http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/05/21/hovding-nej-tack/#disqus_thread
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar