23 maj 2016

Matse: Livsmedelshandlare eller Amazonkonkurrent?

Det ska bli intressant att se vem som har pumpat in 100 MSEK i Matse. Jag känner mig ganska säker på att familjen Brandberg har sett till att de håller sig över 10% och att man därför varit med i nyemssionen. Vem de andra är har jag ingen direkt aning om, men jag har mina funderingar.

I de senaste kommunikationerna som kommit från Matse, t ex årsredovisningen, så gör man ingen hemlighet av att man snart kommer att lägga till andra varor till sitt erbjudande. Om det blir varor som man säljer i egen regi eller om man levererar icke-matvaror som säljs av andra tillsammans med egna matvaror har inte sagts, men jag lutar åt att man kommer att öppna upp för partnerföretag, vilket skulle kunna vara ett transportföretag som inte vill leverera småpaket till privatpersoner på kvällar. Om jag inte minns fel så står det på något ställe i årsredovisningen att man ser sig som ett IT-bolag inom livsmedelsbranschen (vilket skulle kunna få den oroligt lagde att få tankarna att gå mot Ocado, den brittiska mat-e-handlaren som inte rosat börsen den senaste tiden) Jag spekulerar, men någonting kommer förmodligen att hända och jag tror att vi ganska snart får se lite intressanta nyheter.

Det är möjligt att det finns ett samband mellan de nya ägarna och de nya tjänsterna. Måhända är det också anledningen till att man inte direkt gick ut och sa vem som hade varit med i nyemissionen. När familjen Brandberg kom in i bolaget så har jag för mig att man var ganska snabb med att säga vem den nya delägaren var, men i detta fall så har man varit förtegen. Det är möjligt att jag ser samband som inte finns, eller kanske samband som jag skulle vilja se, men jag tror att de nya ägarna har tittat en hel del på vad Amazon och Google har i görningen och tycker att Matse har en intressant plattform att bygga vidare på.

Än så länge har Amazon och Google teamat upp med etablerade mathandlare. T ex har Amazon teamat upp med Morrisons i Storbritannien och Google samarbetar bl a med Costco och Whole Foods. Det är en intressant modell, men jag är inte säker på att det är en speciellt hållbar modell. Den dagen e-handeln har vuxit sig tillräckligt stark så kan antingen Morrisons göra sig av med Amazon och skaffa sig sin egen distribution till kunderna eller så fimpar Amazon Morrisons och skaffar en egen dark store (dvs ett helautomatiserat lager, där lamporna kan vara släckta). I min värld känns det senare alternativet mest sannolikt.  

Jag tror att Googles och Amazons satsningar på livsmedelsbranschen är för att få en bra länk direkt till kunderna. När man väl har börjat leverera matvaror till kunderna kan man lägga till fler produkter som levereras tillsammans med matvarorna, antingen i egen regi eller via partners.

En annan viktig aspekt är att Google ser Amazon som en konkurrent idag. Många börjar att söka direkt på Amazon istället för att ta omvägen via Google. Det gillar naturligtvis inte Google som helst ser att man söker via deras söktjänst och sedan använder någon av Google Ads-länkarna för att hitta till en handlare som har produkten som man söker.

Summa summarum, jag tycker inte att mat-e-handlare inte skall ses på samma sätt som andra e-handlare. Anledningen är distributionsapparaten och direktkontakten med kunden. Om det kommer en kille eller tjej som du gillar en gång i veckan med dina matkassar så får han eller hon gärna även komma med böckerna eller kläderna du köpt. Medlet för att få en nära relationen med kunden är att man kontinuerligt ses och det kan man göra via livsmedel, som kontinuerligt köps.

På samma sätt som det är intressant att se att jättar som Google och Amazon rör sig i en riktning som är i linje med Matses verksamhet så kan det naturligtvis vara en stor nackdel. Om Amazon skulle teckna samarbetsavtal med ICA så skulle jag tycka att det var mer än lite jobbigt eftersom Matse skulle haft svårt att hålla jämna steg. Nu tror jag inte att något sådant händer av flera skäl, men risken finns. Ocado i Storbritannien har det minst sagt kämpigt i och med Amazons intåg på den brittiska marknaden.

Ocado kan också vara en risk för ett företag som Matse. Den brittiska mat-e-handlaren har länge sagt att man skall licensiera ut sin teknik för mat-e-handel, men hittills har det inte blivit så. Förmodligen är de flesta livsmedelshandlarna inte beredda att satsa så mycket som det skulle behövas för att Ocados teknik skulle göra skillnad. Man vill nog likt ICA smyga igång sin satsning på online med plockning i befintlig butik etc. Risken finns så klart att t ex Coop tecknar samarbetsavtal med Ocado och att de tillsammans tar fram en konkurrensmässig lösning för den svenska marknaden, men jag tror det inte.

För inte så länge sedan kom SVD Börsplus med en köprekommendation och idag så handlade SVD Börsplus Matse till sin portfölj. Det var säkert en starkt bidragande orsak till att handeln var större än på länge.

Det är mycket som händer med andra ord och det är naturligtvis kul.

Länkar:
http://www.engadget.com/2016/02/17/google-express-groceries/
http://www.theverge.com/2016/2/17/11033354/google-express-grocery-delivery-costco-whole-foods

Inga kommentarer: