22 februari 2016

Sportamore: Starkt avslut på 2015, men konkurrensen ökar

Sportamore levererade ett bra avslut för 2015 och det är naturligtvis kul. Jag är övertygad om att sportdetaljhandeln står inför ett skifte till e-handel. Jag tror att många konsumenter idag och framöver är väl pålästa och tycker att e-handel funkar bra. Många fysiska butiker har spelat bort sig med egna varumärken och ett alltfler smalt utbud inom många segment. Jag handlar en del cykel- och simgrejer och det är sällan som jag hittar något av de jag söker i de stora sportbutiker (med fysiska butiker), vilket som direkt följd blir att jag letar redan på det jag vill ha på nätet.

Det som lite förvånar mig är att man inte har mer filmer som recenserar och beskriver produkterna. Sportamore har en del artiklar, men jag tror att man kan ta det ytterligare en nivå. Man skulle kunna ha ambassadörer som recenserar produkter som man gillar och kanske en modell som gör att de får en prestationsbaserad ersättning. Det är kanske svårt i praktiken, men jag hade tyckt att det hade varit bra med "unboxing"-filmer även för sportartiklar.

Det är ju kul att segmentet växer, men himlen är inte fri från moln. XXL växer mycket och de har ett bra erbjudande. Jag är kund hos båda och jag kan inte säga att jag har någon direkt preferens. Där jag hittar en produkt som passar bra med vad jag söker handlar jag. Förutom norrmän (XXL är norskt) finns det även brittiska spelare som har siktat in sig på den nordiska marknaden. Sportamore har växt bra och mycket pekar åt rätt håll, men om det blir prispress så kommer det att bli mindre roligt. XXL:s starka tillväxt oroar en del även om man inte ska dra för stora växlar.

Jag har blivit lite bränd på Matse och det gör att jag ifrågasätter mina val kring ehandel. Det är förvisso en väldigt bra sak att marknaden växer, men ingen garanti för att Sportamore kommer att gå ut som en vinnare. Mycket pekar i rätt riktning, men om tunga utländska spelare på allvar går in för att ta över marknaden och förpassa Sportamore till en tredjeplats eller längre ner på listan så är det inte bra. Det finns säkert forskning på området, men jag tror att det är ganska motigt att inte vara bland de största spelarna. Jag kan t ex bara nämna två nätbokhandlare - Bokus och Adlibris. Tyvärr tror jag att e-handelsvärlden är ganska skoningslös för de som inte blir bland de största inom sin nisch, och detta oroar mig en del, men i nuläget ligger jag kvar.

Länkar:
http://www.ehandel.se/Brittiska-sportkedjan-Malet-ar-att-ta-over-Norden,6078.html

https://cdn-media.sportamore.se/ir/files/Sportamore_2015Q4.pdf


Inga kommentarer: