25 juni 2015

Matse får lite publicitet, Sportamore lider av regnet och Avanza Zero i brist på annat

Det är inte ofta som det skrivs om Matse, men för ett par veckor sedan bjöd Placera på ett undantag:

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/06/12/morgondagens-borstrend.html

I stora drag är det inte mycket nytt. Procentuell tillväxt är alltid intressant, men eftersom det handlar om tillväxt från väldigt låga nivåer så är det inte fullt så imponerande som det kan verka. En annan intressant "nyhet" är att man visade ett litet plus i Göteborg OM man räknar bort marknadsföringskostnaderna. Det är i mina ögon ingen milstolpe att skryta med. Enligt mitt sätt att se skall man vara mer fokuserad på att ta marknadsandelar och växa verksamheten än att prata om "vinster" som bygger på att man inte räknar med alla kostnader.

En sak som Fredrik von Schantz inte brydde sig om att ta upp är att Stockholm inte har tagit fart. Försäljning på 3-4 MSEK i månaden i en lågmarginalbusiness är inte något bra som jag ser det. Jag hade hellre sett att man hade adresserat detta problem än att man klappat sig för brösten vad gäller verksamheten i Göteborg.

Även om jag är kritisk så gillar jag fortfarande bolaget och jag tror på idén. Att Amazon på riktigt går in på livsmedelsmarknaden är ett jättebra tecken och Matse är ett företag som både etablerade spelare och nya spelare borde titta på. Det känns bara dumt att bygga upp en egen onlineverksamhet. ICA känns som ett bra exempel på ett företag som inte riktigt vet hur man ska hantera sin online-del.

Vad gäller Sportamore är det intressant att konstatera att öppenheten som utlovades i samband med Q1-rapporten inte blev av när vårvädret blev riktigt dåligt. Det är möjligt att jag har fel, men jag tror att man valde att hålla inne med majsiffrorna till Q2-rapporten beroende på att maj var en riktigt usel månad. Att klädhandel svänger med vädret är inget som oroar mig jättemycket. Shorts säljer dåligt i 10 grader och regn. Det går inte att ändra på. Vad som däremot är intressant att se är om man kan hantera det dåliga vädret bättre än fysiska butiker. Det skall bli intressant att se.

Även med Sportamore känner jag mig ganska trygg. Det är en verksamhet som är i ett startskede, men man visar fin tillväxt och man har framtiden för sig.

Nya pengar som jag sätter in kommer dock att hamna i Avanza Zero denna månad. Jag ligger tungt både i Matse och Sportamore och det finns inget annat bolag som jag är intresserad av att gå in i eller öka i för den delen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Efter sommaren så kommer över 250 ICA-butiker som anmält sitt intresse börja rulla ut sin online-verksamhet. Tyck vad man vill om det men alla andra aktörer i viss eller stor mån kommer självklart känna av det.

Charlie sa...

Absolut man kommer att känna av det och jag tror att det kan vara något positivt för Matse, åtminstone på sikt. ICA rullar nämligen ut i 250 butiker (vilket var ny information för mig), men online-tjänsten är en påbyggnadstjänst, dvs varorna skall som jag förstår det först packas upp på hyllorna för att därefter, om en kund önskar hemkörning eller onlinebeställning som ICA väljer att kalla det, ska varorna plockas ner igen. Matses, Mathems, Amazons mfl koncept är som du säkert vet att ha en effektiv logistik hela vägen (s k dark stores) och att vara effektiv kommer att vinna i slutändan. ICAs onlinesatsning kommer kanske på sikt att påverka Matse, men förmoodligen kommer det att gynna Matse på lång sikt eftersom om fler konsumenter vänjer sig vid onlinehandel så kommer den enda rimliga vägen att vara dark stores. ICAs modell är uppbyggd kring franchise och att ICA centralt skulle etablera dark stores skulle vara att konkurrera med sina franchisetagare och det kommer inte att vara populärt. Det finns alltså stora inbyggda problem med ICAs onlineverksamhet. Du får gärna argumentera emot för jag har aldrig fått ett bra motargument.

Anonym sa...

Hur exakt skiljer ICAS hantering t.ex som det nu pratas om mot t.ex Matses dark stores? Jag tänker här att när varorna levereras till dessa dark stores så måste de hanteras och även sorteras på ett "lager" och detta är på samma sätt som ICA, fast deras lager ska bara vara butiken, vilket dock inte alltid är så. Jag ser inte effektiviten i dessa dark stores när man pratar om att "plocka upp och sen ner igen", någon måste ju som sagt hantera leveranserna, eller?

Charlie sa...

Hur "exakt" någonting skiljer sig kan jag inte svara på, men om man jämför ett modernt höglager (t ex https://www.youtube.com/watch?v=o0JFil32aPk) med en vanlig mataffär så är skillnaderna enorma. För det första är en mataffär i grunden byggd för att locka till köp från kunderna, tex så står mjölken oftast längst in för att man ska behöva gå igenom hela butiken, medan en anläggning som är byggd för att vara optimerad ur ett logistikperspektiv är varje del byggd för att så snabbt som möjligt kunna plocka de varor som man har bestämt för att plocka.

Naturligtvis har inte Matse något helautomatiserat höglager i nuläget, men bara genom att organisera varor på ett optimerat sätt kan man dra ner tiden det tar för att plocka en korg markant. Lägg därtill att man inte har samma svinn i en dark store som i en vanlig butik.

Anonym sa...

Jag är faktiskt inte helt övertygad om att deras koncept på något sätt skulle vara den avgörande faktorn när det gäller hur pass bra verksamheten är och huruvida man får vara kvar på marknaden eller inte när de i dag mer renodlade livsmedelsbutikerna sätter igång med sin online/avhämtnings-verksamhet.

Jag håller med att effektiviteten i plocket bör vara mycket bättre och jag förväntar mig att Matse's kundplock inte är per kund utan möjligheten att plocka väldigt många kunder varje gång. I ICAs koncept så kan man plocka uppåt 12 kunder/varv, vilket troligen inte kommer ske, någonsin.

Jag skulle inte heller se denna "påbyggnadstjänst" som du ser negativt som just något negativt utan tvärtom. Den butik idag som vill nyttja denna tjänst kommer se över sitt behov och anpassa den förhoppningsvis till sin region/målgrupp vilket fakitskt kan vara mycket gynnsamt. Butiken kommer då inte heller vara beroende av varken den tjänsten eller den andra. Jag ser också den lokala services som något positivt men frågan är ifall kunden tänker så framöver. Fördelen med att en lokal butik också hoppar på detta tåget är att kunden kan få vad jag vill påstå en överlägsen bredd i sortimentet som jag är mycket skeptisk till att Matse eller någon annan tjänsten kan komma att erbjuda, för att inte prata om att dagligen i kommunikationen med kund jobba på att erbjuda exakt det kunden i den regionen söker.

Dagens livsmedelsbutiker tar inte alltid efter IKEAs koncept där man vill att kunden går så långt som möjligt och butiker ser gärna till kylkedjan och sätter oftast känsliga butiker sist i varvet, såsom frys och kött/chark/ost. Däremot så är det inte helt ovanligt att man inom varje avdelning stökar till det för att kunden ska vara där inne så länge som möjligt men det är sällan man "stänger in" kunden idag.

Som sagt, jag har svårt att se att Matse baserat på dina ord ska stå sig enbart på det och de kommer troligen behöva jobba på att tjäna lite på sin verksamhet ifall de ska klara av när allt kommer igång, det gäller även de övriga konkurrenterna. Varje butik som börjar med online budgetar för att göra större vinster, inklusive sin online-satsning.

Men jag vet inte allt tyvärr och jag kan ha mycket fel och för din investering i Matse bl.a så hoppas jag för din skull att det går åt ditt håll. Jag är även lite subjektiv troligen då jag har varit med och startat upp online i en av ICAs pilotbutiker där jag även jobbar idag. Jag hoppas ju då självklart att ICAs satsning inte går åt fel håll :)

Hur som helst, lycka till :)